Regulamentul (UE) 2024/1258 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime privind pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal în sectorul transportului ocazional de călători și în ceea ce privește competența statelor membre de a aplica sancțiuni în cazul încălcărilor Regulamentului (UE) nr. 165/2014 săvârșite într-un alt stat membru sau într-o țară terță a apărut azi în Jurnalul Oficial UE. Potrivit datelor furnizate de Consiliul UE, la adoptarea acestor revizuiri ale regulamentului din 2006, noile reguli vizează aproximativ 3% din transportul de călători cu autobuzul la nivelul UE. Noul regulament intră în vigoare în a XX-a zi de la data publicării sale în Jurnalul Oficial UE și se aplică în mod direct în statele membre (21 mai 2024).
„În cursul adoptării „pachetului privind mobilitatea I” în 2020, Comisia Europeană s-a angajat să evalueze caracterul adecvat al normelor privind duratele de conducere, pauzele și perioadele de repaus pentru șoferii care efectuează transporturi rutiere ocazionale de călători [Regulamentul (CE) nr. 561/2006]. În pofida diferențelor obiective în ceea ce privește mediul de lucru, dispozițiile sociale adoptate în 2020 nu fac nicio distincție între transportul de marfă și cel de călători, nici între serviciile regulate și cele ocazionale. Consiliul a introdus norme specifice pentru serviciile de transport de călători în 1985, dar acestea au fost apoi eliminate în 2006 și au fost reintroduse doar parțial în 2009 (pentru serviciile ocazionale de transport internațional de călători). Propunerea de revizuire a fost prezentată de Comisie la 24 mai 2023, iar domeniul său de aplicare a fost limitat la serviciile ocazionale de transport național și internațional de călători, care sunt cele mai relevante pentru turism”, transmitea Consiliul în aprilie.
Regulamentul initial, din 2006, stabilește norme uniforme referitoare la duratele maxime de conducere și perioadele de repaus pentru operatorii de transport rutier. Totuși, revizuirile ulterioare au evidențiat că aceste norme nu sunt întotdeauna adecvate sau practice pentru serviciile ocazionale de transport rutier de călători, precum excursiile turistice sau transferurile la evenimente, care necesită o mai mare flexibilitate.
Una dintre modificările esențiale aduse de noul regulament se referă la gestionarea pauzelor și a perioadelor de repaus. Conducătorii auto care prestează servicii ocazionale de transport de călători vor putea acum să își împartă pauza obligatorie de 45 de minute în două pauze separate de cel puțin 15 minute fiecare. În plus, vor avea posibilitatea de a amâna începerea perioadei de repaus zilnic cu o oră, dacă durata de conducere nu depășește șapte ore, iar acest lucru va fi permis în anumite condiții pentru serviciile ocazionale unice de transport de călători de șase zile sau mai mult.
Un alt aspect important este că statele membre vor avea competența de a aplica sancțiuni pentru încălcările Regulamentului (UE) nr. 165/2014, care reglementează utilizarea tahografului, chiar dacă încălcările au avut loc pe teritoriu altui stat membru sau într-o țară terță.
Pentru a facilita aplicarea noilor reguli, conducătorii auto trebuie să dețină la bordul vehiculului o foaie de parcurs care conține informații esențiale despre călătorie, și, începând cu 31 decembrie 2024, copii ale foilor de parcurs pentru serviciile efectuate în ultimele 56 de zile. O astfel de foaie de parcurs este deja utilizată pentru serviciile de transport internațional ocazional de călători în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1073/2009. Verificările vor fi sprijinite de Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) și, pe termen lung, se va evalua posibilitatea digitalizării acestor documente pentru a îmbunătăți eficiența controalelor.
Comentarii articol (0)