În cadrul noii reorganizări a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Direcția generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC) urmează să-și piardă personalitatea juridică de la 1 iunie 2024. Concret, ANAF ia locul DGAMC în cadrul litigiilor fiscale și în cadrul procedurilor, însă avocații de la Băncilă, Diaconu și Asociații sunt de părere că marii contribuabili n-au de ce să-și facă griji în viitorul apropiat.
Modificările organizatorice stabilite pentru DGAMC, de la 1 iunie 2024, sunt parte din
cea mai recentă reorganizare a ANAF, stabilită conform OUG 23/2024. Cu toate acestea, specialiști sunt de părere că relația marilor contribuabili cu DGAMC nu va suferi schimbări majore. Pentru interviul de astăzi ne-a răspuns avocatul
Călin Stan, Partener la Băncilă, Diaconu și Asociații.
1. Cum va afecta această reorganizare modul în care DGAMC relaționează cu contribuabilii mari?Călin Stan: „Ca principiu, nu considerăm că, pe termen scurt, această reorganizare va schimba în vreun fel modalitatea practică de interacțiune între DGAMC și contribuabili. Evident, speranța este că, pe termen lung, această reorganizare va aduce un nou suflu activității de administrare a marilor contribuabili, în special sub aspectul asigurării unei resurse umane adecvate (în special cantitativ) la nivelul organului fiscal, cunoscut fiind faptul că, în prezent, DGAMC suferă cel mai mult la acest capitol. În plus, trebuie avut în vedere și faptul că, pe termen lung, dezideratul este de a uniformiza activitatea de administrare a contribuabililor, atât sub aspectul strategiei generale a organului fiscal, cât și sub aspect operațional (un exemplu aici este și faptul că analiza de risc ce va sta la baza tuturor acțiunilor de control va fi realizată centralizat, exclusiv la nivelul organului fiscal central).”
2. Ce impact va avea această reorganizare asupra autonomiei DGAMC?Călin Stan: „Aici trebuie să avem în vedere distincția între autonomia conferită de modalitatea în care legea stabilește (sau, mai bine zis, «stabilea», anterior reorganizării) organizarea și funcționarea acestei direcții, pe de o parte, și autonomia «de facto», pe de altă parte. Prin autonomie «de facto» ne referim în special la măsura în care au existat devieri fundamentale la nivelul DGAMC de la linia generală de abordare a activității de administrare în general, la nivelul ANAF, ceea ce în practică nu a fost cazul. Prin urmare, la nivel practic -- per ansamblu --, nu considerăm că această reorganizare (care, evident, a șters din autonomia operațională anterioară a DGAMC) se va traduce în schimbări majore în funcționarea acestei direcții. Cel puțin, nu în relația generală cu contribuabilul. La nivel organizatoric intern, administrativ, este cu totul altă discuție, dar care, însă, nu ar trebui să afecteze «de plano» relația cu contribuabilul.”
3. Ce s-ar putea schimba în procesele în care este implicată în prezent DGAMC, din moment ce ANAF va înlocui DGAMC?Călin Stan: „În practică apăreau probleme și discuții legate de calitatea procesuală a DGAMC, cu precădere în cazurile în care pe durata litigiului contribuabilul trecea din administrarea altor organe fiscale în administrarea DGAMC, iar la final se punea problema restituirii/obligării organelor fiscale la plata anumitor sume de bani către contribuabil. În contextul personalității juridice distincte a DGAMC, probabil că aceste situații generau anumite inconveniente de planificare și execuție bugetară la nivelul ANAF, însă, din perspectivă strict juridică și din perspectivă practică, nu vedem efecte ori consecințe semnificative generate de această reorganizare în ceea ce privește disputele fiscale.”
4. Există alte efecte importante ale pierderii personalității juridice de către DGAMC?Călin Stan: „Probabil cele mai importante efecte sunt cele ce rezultă din dezideratul de uniformizare a activității de administrare fiscală, întrucât scopul tuturor acestor măsuri legislative este de a centraliza cât mai mult posibil activitatea de administrare fiscală, cu finalitatea asigurării unei colectări corecte. Cel puțin la nivel teoretic, principial, aceste măsuri sunt corecte, însă va conta modalitatea practică de implementare și măsura în care centralizarea va atinge efectele scontate, inclusiv sub aspectul previzibilității pe care contribuabilii trebuie să o aibă în ceea ce privește obligațiile lor de natură fiscală.”
5. Ce recomandați contribuabililor în contextul acestei reorganizări a activității DGAMC?Călin Stan: „Aceeași vigilență în tratarea laturii fiscale a operațiunilor lor economice și consecvență în ceea ce privește asigurarea că drepturile le sunt respectate.”