ACCES PREMIUM
De ce premium?
Reorganizarea DGAMC: Pe termen scurt, cel puțin, relația cu marile firme rămâne neschimbată, dar acestea trebuie să fie vigilente în continuare
Recenta reorganizare stabilită pentru Fisc include și unele schimbări pentru Direcția generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC). Totuși, specialiștii sunt de părere că noutățile nu vor aduce schimbări notabile în relația cu marile firme. Speranța este că schimbările se vor vedea pe termen lung, dar asta e greu de apreciat acum.
Articolul continuă mai jos
„Ca principiu, nu considerăm că, pe termen scurt, această reorganizare va schimba în vreun fel modalitatea practică de interacțiune între DGAMC și contribuabili. Evident, speranța este că, pe termen lung, această reorganizare va aduce un nou suflu activității de administrare a marilor contribuabili, în special sub aspectul asigurării unei resurse umane adecvate (în special cantitativ) la nivelul organului fiscal, cunoscut fiind faptul că, în prezent, DGAMC suferă cel mai mult la acest capitol. (...)La nivel practic -- per ansamblu --, nu considerăm că această reorganizare (care, evident, a șters din autonomia operațională anterioară a DGAMC) se va traduce în schimbări majore în funcționarea acestei direcții. Cel puțin, nu în relația generală cu contribuabilul. La nivel organizatoric intern, administrativ, este cu totul altă discuție, dar care, însă, nu ar trebui să afecteze «de plano» relația cu contribuabilul”, a precizat,
într-un interviu recent pentru avocatnet.ro,
Călin Stan, Partener la Băncilă, Diaconu și Asociații.
Concret, de la
1 iunie 2024,
DGAMC își pierde personalitatea juridică, potrivit OUG 23/2024. Astfel, Fiscul ia locul DGAMC atât în cadrul litigiilor fiscale, cât și în cadrul procedurilor, dar acest lucru nu va aduce schimbări substanțiale pentru marii contribuabili.
„În practică apăreau probleme și discuții legate de calitatea procesuală a DGAMC, cu precădere în cazurile în care pe durata litigiului contribuabilul trecea din administrarea altor organe fiscale în administrarea DGAMC, iar la final se punea problema restituirii/obligării organelor fiscale la plata anumitor sume de bani către contribuabil. În contextul personalității juridice distincte a DGAMC, probabil că aceste situații generau anumite inconveniente de planificare și execuție bugetară la nivelul Fiscului, însă, din perspectivă strict juridică și din perspectivă practică, nu vedem efecte ori consecințe semnificative generate de această reorganizare în ceea ce privește disputele fiscale”, a precizat avocatul.
Așadar, contribuabilii mari n-au de ce să se alarmeze din cauza schimbărilor de la nivelul DGAMC, dar specialistul de la Băncilă, Diaconu și Asociații recomandă
„Aceeași vigilență în tratarea laturii fiscale a operațiunilor lor economice și consecvență în ceea ce privește asigurarea că drepturile le sunt respectate.”În schimb, noutăți importante vedem în activitatea Direcției antifraudă a Fiscului, însă acestea urmează să se „simtă” efectiv la începutul anului 2025. Aici este vorba de reintroducerea funcțiilor specifice și de apariția de structuri județene.
„Ca principiu, apariția structurilor județene ar trebui să conducă la eficientizarea activității Direcției antifraudă, prin alocarea corespunzătoare a resursei umane, inclusiv în zone unde, în prezent, necesarul este posibil să nu fie acoperit în mod corespunzător. În plus, organizarea la nivel județean ar trebui să asigure și un timp de răspuns mai rapid și o operativitate crescută - două aspecte absolut necesare pentru combaterea eficientă a fraudei fiscale. Cu siguranță, acestea sunt dezideratele teoretice ce fundamentează decizia reorganizării (din nou) a Direcției antifraudă, însă așteptăm să vedem și modalitatea de implementare și, bineînțeles, rezultatele concrete pe termen lung ale acestui demers”, a detaliat Călin Stan
într-un alt interviu recent.
Citește mai mult despre
reorganizare ANAF,
directia generala mari contribuabili,
mari contribuabili,
firme mari,
relatia cu ANAF si MF,
contribuabili mari,
OUG 23/2024
Specialiști citați în acest articol
Călin Stan este membru al Baroului București din anul 2009. S-a alăturat echipei în august 2015, având peste 15 ani de experiență profesională în litigii fiscale și administrative, dar a asistat și clienții în litigii civile și comerciale, precum și în litigii privind achizițiile publice, insolvența și reorganizarea.
Călin a acordat asistență juridică și reprezentare mai multor companii locale și internaționale în procedurile administrative și judiciare care vizau obținerea plății dobânzii fiscale pentru rambursarea cu întârziere de către autoritățile fiscale a TVA-ului datorat. De asemenea, are experiență în arbitrajul intern, reprezentând clienți în dosare conform regulilor de arbitraj ale Curții de Arbitraj Comercial Internațional din București. De asemenea, el este lector frecvent în cadrul conferințelor și seminariilor naționale de drept fiscal și drept procedural fiscal.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)