Ce aflăm din recentul comunicat al Inspecției Muncii: printre problemele frecvente identificate se numără contracte incomplete (nu conțin toate activitățile de prevenire și protecție care se desfășoară de către serviciul extern sau clauze privind soluționarea litigiilor apărute între părți), fără valabilitate sau cu termene depășite, contracte din care lipsesc mențiunile privind colaborarea cu lucrătorii desemnați, lipsa verificărilor regulate la locurile de muncă, planuri de prevenire și protecție neactualizate și instrucțiuni de lucru improprii, evaluări de riscuri incomplete sau neactualizate, fișe de instruire completate necorespunzător și instruire periodică fără demonstrații practice, lipsa controalelor medicale la angajare, a semnalizărilor și nepurtarea echipamentului de protecție corespunzător. Toate acestea sunt aspecte fundamentale pentru un mediu de muncă sigur și sănătos.
De remarcat este că, în cadrul campaniei, un chestionar de opinie a fost distribuit angajatorilor, cu scopul de a evalua activitatea serviciilor externe. Din cele 1732 de chestionare completate, majoritatea angajatorilor (82%) au apreciat pozitiv activitatea acestor servicii. Totuși, există și un procent de 2,3% dintre angajatori care nu sunt mulțumiți de activitatea desfășurată. Mihai Nicolae Ucă, inspector general de stat adjunct, a evidențiat că mai mult de jumătate dintre angajatori consideră că activitatea serviciilor externe s-a îmbunătățit comparativ cu anii anteriori, un semn încurajator pentru viitor.
Atunci când un angajator nu poate prelua activitățile de prevenire și protecție impuse de Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 și normele sale de aplicare, acesta este obligat să contracteze un serviciu extern de SSM. Regula este valabilă și atunci când nu se poate desemna un salariat responsabil cu SSM.
Un serviciu extern poate fi orice persoană juridică sau fizică din afara firmei ce poate presta legal servicii de protecție și prevenire în domeniul SSM.
Așa cum se subliniază și în comunicatul recent al Inspecției Muncii, în cazul în care un angajator apelează la servicii externe, acesta nu este exonerat de responsabilităţile sale în acest domeniu - chestiune prevăzută expres de Legea nr. 319/2006.
Norme privind activitatea serviciilor externe se găsesc în HG nr. 1425/2006 (chiar normele de aplicare ale Legii SSM). „Contractul încheiat între angajator şi serviciul extern de prevenire şi protecţie trebuie să cuprindă şi următoarele:
a) activităţile de prevenire şi protecţie care vor fi desfăşurate de către fiecare serviciu extern de prevenire şi protecţie;
b) modul de colaborare cu lucrătorii desemnaţi/serviciile interne şi/sau cu alte servicii externe de prevenire şi protecţie;
c) clauze privind soluţionarea litigiilor apărute între părţi”, scrie în HG 1425. Astfel de clauze lipseau însă din contractele verificate de inspectori în recenta campanie de verificare a serviciilor externe, deși ele sunt expres menționate la nivelul acestei reglementări esențiale.
Cu obligații bifate de dragul respectării, în linii mari, a legii, dar și cu prestatori care nu-și asumă rolul așa cum trebuie nici la nivel formal uneori, standardul respectării normelor de SSM în România pare departe de al unor state precum Norvegia, de pildă, al cărei exemplu la nivel european îl prezentam într-o analiză recentă.