Guvernul României a adoptat vineri în ședință și a publicat în Monitorul Oficial în aceeași zi OUG nr. 67/2024 pentru reorganizarea și funcționarea INA, având în vedere rolul deosebit de important pe care institutul îl joacă în formarea profesională a personalului din administrația publică, în contextul măsurilor strategice asumate de Executiv și în concordanță cu recomandările Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) și Comisiei Europene. Noua OUG răspunde nevoii de actualizare a cadrului instituțional pentru a eficientiza activitățile INA (reglementarea actuală este din 2016), iar Guvernul propune o ordonanță, nu un proiect de lege, pentru a evita întârzierile în implementarea prevederilor Legii nr. 296/2023.
Organizarea de programe de formare specializată și perfecționare profesională și stabilirea unor standarde de calitate sunt componente esențiale ale strategiei INA pentru dezvoltarea și modernizarea administrației publice din România. În mare însă, ca tipuri de programe nu vorbim de diferențe majore față de actuala reglementare a institutului. Vechea reglementare a institutului era cuprinsă în OG nr. 23/2016, care a fost abrogată timp de o lună de zile, în 2020, ca efect al unei ordonanțe de urgență și apoi a fost repusă în vigoare printr-o lege. Acum, OG nr. 23/2016 este abrogată încă o dată, de data asta prin ordonanța apărută vineri în Monitorul Oficial.
Concret, ca tipuri de formare, OUG 67 menționează formarea specializată și perfecționarea funcționarilor publici din administrația centrală și locală, cu scopul de a îmbunătăți competențele profesionale, de a asigura cunoașterea legislației și a procedurilor administrative. Conform ordonanței, INA va organiza programe de formare specializată pentru ocuparea funcțiilor corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici, unde accesul se va face, așa cum prevede și actuala reglementare, pe bază de admitere prin concurs național organizat de INA, participanții trebuind să achite un tarif stabilit de INA. Concursul va include probe și criterii riguroase pentru a asigura selecția celor mai calificați candidați, aflăm din proiect.
Apoi, vorbim de formare pentru managerii publici, ce vizează dezvoltarea abilităților manageriale ale celor care ocupă poziții de conducere în administrația publică și include aspecte legate de managementul resurselor umane, gestionarea proiectelor, leadership și strategie. Formarea pentru aleșii locali și persoanele cu funcții de demnitate publică cuprinde programe adaptate nevoilor specifice ale primarilor, consilierilor ș.a.m.d., care se concentrează pe legislația relevantă, etica în serviciul public, comunicare și relația cu cetățenii.
Vor exista programe de formare nu doar pentru funcționari, ci și pentru personalul contractual din administrația publică, care vor include instruiri tehnice și practice pentru a asigura eficiența și calitatea serviciilor prestate, dar și programe de formare pentru alte categorii de personal, inclusiv cei din sectorul privat care colaborează cu administrația publică - astfel de programe nu se regăsesc în actuala reglementare.
Metodologiile de implementare a programelor includ programe organizate fizic, la distanță și mixte (inclusiv mecanisme de auto-învățare). Participarea la aceste programe se va face printr-o selecție riguroasă, asigurându-se că cei care participă au nevoia și pot beneficia de pe urma formării. Tarifele și metodologiile de selecție vor fi stabilite prin ordine ale ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, la propunerea președintelui Institutului.INA va colabora cu experți în domeniul formării profesionale pentru a elabora standardele de calitate, potrivit OUG 67, chestiune neprevăzută actualmente în reglementarea institutului.
Cheltuielile ocazionate de participarea la aceste programe vor fi suportate din bugetul autorității sau instituției publice care trimite participanții, de alte persoane juridice din care provin participanții sau de persoanele fizice interesate. Totodată, pe perioada participării la programele de formare, participanții beneficiază de drepturile salariale și de alte drepturi de natură similară prevăzute de lege. Durata programelor de formare se ia în considerare la calculul vechimii în muncă, în funcția publică sau în specialitate, conform prevederilor legale, iar în cazul în care programele de formare sunt organizate într-o altă localitate decât cea în care își are sediul autoritatea sau instituția publică, participanții beneficiază de drepturile de delegare prevăzute de lege. Toate aceste aspecte sunt preluate, practic, din vechea reglementare.