Reglementarea situațiilor privind poluarea olfactivă a demarat în urmă cu mai bine de patru ani, când așa numita ”Lege a mirosurilor” a fost oficializată. Deși măsura dorea diminuarea disconfortului olfactiv al cetățenilor, mergând până la condiționarea obținerii autorizațiilor de mediu de către firme de elaborarea unor planuri de gestionare a disconfortului olfactiv, prevederile sale au rămas inaplicabile.
Obligația Executivului de a emite normele de aplicare ale amintitei norme a fost ignorată, în ciuda faptului că legea în cauză (Legea 123/2020) prevede clar faptul că Guvernul este obligat ca în termen de 180 de zile de la intrarea sa în vigoare să elaboreze conținutul planului de gestionare a disconfortului olfactiv și metodologia pentru stabilirea nivelului de disconfort olfactiv.
Lucrurile păreau a merge bine, Ministerul Mediului punând în dezbatere publică, la scurtă vreme după publicarea legii în Monitorul Oficial, un proiect de hotărâre ce conținea cele două norme subsecvente, însă evoluția ”Legii mirosurilor” s-a oprit în această fază, din cauza faptului că Guvernul nu a adoptat hotărârea în cauză în timp util.
Referitor la această situație, avocatnet.ro a solicitat un punct de vedere Ministerului Mediului, care a precizat faptul că, în momentul de față, are în lucru o nouă metodologie, adaptată standardului european în materie.
Demn de precizat, totuși, acest standard (SR EN 13725:2022), care oferă metode actualizate pentru măsurarea intensității mirosurilor, a apărut la doi ani de la intrarea în vigoare a Legii 123/2020.
Conform răspunsului oferit redacției, ”în prezent, proiectul de hotărâre a Guvernului privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea nivelului de disconfort olfactiv și a conținutului Planului de gestionare a disconfortului olfactiv pentru activitățile care pot crea disconfort olfactiv, se află în analiză la Ministerul Mediului Apelor și Pădurilor cât și la Ministerul Sănătății, care sunt coinițiatori ai acestui proiect, urmare a observațiilor/propunerilor de modificare primite după dezbaterea publică, din partea unor persoane fizice și juridice, autorități publice locale, institute de cercetare, federații și asociații patronale și organizații neguvernamentale, precum și a necesității armonizării, după caz cu prevederile SR EN 13725:2022”.
Prin urmare, așa după cum reiese din răspunsul MMAP, ministerele implicate au în plan, pentru viitor, finalizarea unui nou proiect focusat exclusiv pe planul de gestionare a disconfortului olfactiv și organizarea de noi consultări publice pentru proiectul revizuit, ceea ce înseamnă că, deocamdată, prevederile legii referitoare la amendarea companiilor responsabile de poluarea olfactivă nu vor putea fi, în continuare, aplicate.
Pentru cei interesați de acest subiect, o serie de articole pe această temă poate fi consultată aici.