În vara lui 2020 a apărut Legea nr. 123/2020 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, așa-zisa Lege a mirosurilor, care, teoretic, obligă firmele și alți operatori economici să elaboreze planuri de gestionare a disconfortului olfactiv. Parlamentarii au decis chiar ca autorizația de mediu să fie legată de deținerea acestuit tip de plan. Mai exact, cei care nu-și respectă planul de gestionare a disconfortului olfactiv ori produc un atare disconfort, chiar și în lipsa unui plan, ar putea rămâne fără autorizația de mediu, ceea ce înseamnă oprirea activității.
Prezentată lapidar în multe materiale din presa scrisă și pe la televiziuni, legea a creat multă rumoare și în rândul persoanelor fizice pentru că vine și cu amenzi pentru acestea (între 7.500 și 15.000 de lei chiar), dar nu pentru faptele domestice din condominii, ci tot pentru activitățile economice.
„Legea acoperă un vid legislativ din Legea Calității Aerului, fiind menită să rezolve situații în care, deși mirosurile puternice afectează sănătatea oamenilor, analizele chimice arată că poluarea este prevăzută în limitele legale (...) Legea Mirosurilor este un instrument mult așteptat de către cetățenii din toată țara, oameni ajunși în situația în care nu pot deschide ferestrele, nu pot ieși în parcuri, nu pot beneficia de dreptul fundamental la aer curat, din cauza poluării olfactive generată de activitatea unor operatori industriali, ferme zootehnice sau gropi de gunoi, amplasate în proximitatea zonelor rezidențiale”, scriau inițiatorii acestei legi.
Mai bine de doi ani mai târziu, legea este inaplicabilă. În ultimele două articole ale sale sunt prevăzute două termene pentru elaborarea metodologiei pentru stabilirea nivelului de disconfort olfactiv, respectiv pentru conținutul planului de gestionare a disconfortului olfactiv pentru toate activitățile care pot crea atare disconfort, pe care Guvernul le-a depășit de foarte multă vreme (180 de zile de la intrarea în vigoare a legii).
În decembrie 2020, la Ministerul Mediului era pus în dezbatere un proiect de hotărâre care conținea metodologia și modelul de plan. Conform metodologiei, surse de disconfort olfactiv pot fi activitățile desfășurate de rafinăriile de petrol, turnătorii, fabrici de hârtie, de prelucrare a materialelor plastice, de îngrășăminte, de incinerare a deșeurilor, de prelucrare a alimentelor și altele, fiind stabilită și o scară a mirosurilor de la “niciun miros” (treapta zero) la miros “extrem de puternic” - treapta șase. O persoană deranjată de mirosuri neplăcute ar trebui să facă și să completeze un jurnal de mirosuri, care reprezintă „o înregistrare zilnică a mirosurilor percepute în zona în care locuiește/ lucrează/ efectuează activități în aer liber”, iar cu jurnalul, ulterior, să se ducă să facă plângere la autoritatea publică centrală pentru sănătate.
Proiectul de HG nu a fost adoptat nici în 2021, nici până acum, în octombrie 2022. Fără această hotărâre de Guvern, aplicarea legii nu se poate face, iar amenzile ori retragerea autorizației de mediu nu pot fi date în condițiile prescrise de Legea 123/2020.
În urmă cu două zile, Ministerul Mediului anunța lansarea unei noi aplicații pentru mobil de monitorizare a calității aerului („Calitate Aer”): „Aplicația lansată astăzi oferă informarea în timp real a populației cu privire la calitatea aerului pe teritoriul României. Datele din aplicație sunt disponibile 24 din 24 de ore și provin de la Rețeaua Națională de Monitorizare a Calității Aerului, aflată în continuă dezvoltare. Folosind funcțiile de căutare sau localizare, utilizatorii pot selecta din cele peste 160 de stații, plasate pe întreg teritoriul României, pentru a vizualiza informațiile despre datele de calitate a aerului, respectiv: valorile indicelui general și valorile indicilor specifici aferenți fiecărei stații de monitorizare, evoluția concentrației, pe ultimile 24h/săptămână/lună/an, pentru indicatorii monitorizați: particule în suspensie (PM10 și PM 2,5), dioxid/oxizi de azot (NO2 și NOx), dioxid de sulf (SO2), ozon (O3).”
Cu toate acestea, deși vorbim tot de calitatea aerului, nicio discuție privind punerea în aplicare a Legii mirosurilor.
Comentarii articol (0)