Azi proiect, mâine ordonanță
În domeniul fiscal, România a cunoscut în ultimii ani mult prea multe astfel de implementări pe repede înainte a diverselor mecanisme, ceea ce a determinat mediul de afaceri și profesioniștii să considere digitalizarea în domeniul fiscal o lucrătură dezastruoasă. Deși nimeni nu contestă utilitatea și scopul e-Factura, de exemplu, toată lumea a criticat modul în care s-a implementat.
De vinerea trecută, în special, contabilii acuză lipsa consultării adecvate în procesul de elaborare a noii reglementări și că măsurile au fost impuse fără a ține cont de realitățile și dificultățile practice ale profesiei contabile. Comentariile exprimate în număr semnificativ chiar pe pagina de Facebook a ministrului finanțelor arată o profundă nemulțumire față de modul în care sunt tratați de autorități, ce denotă lipsă de apreciere și supraîncărcare cu sarcini birocratice inutile - de pildă, se aduce în discuție ideea că e-TVA, așa cum e configurat acum în OUG 70, va duce la dublarea raportărilor, deoarece datele necesare pentru deconturile precompletate sunt deja furnizate prin declarația 394.
Mecanismul e-TVA a devenit ordonanță de urgență în nici o săptămână. Dincolo de lipsa unei dezbateri reale cu mediul de afaceri și cu profesioniștii contabili, putem pune serios sub semnul întrebării adoptarea prin chiar OUG a acestui mecanism și respectarea normelor de tehnică legislativă. Deși e-TVA era „în plan”, mai exact, figura încă de anul trecut în calendarul de digitalizare ANAF, având ca termen 1 august, nimeni nu se aștepta să vină în felul acesta.
„OUG nr. 70/2024 s-a adoptat fără consultare publică și fără a implica cu adevărat profesioniștii contabili. Lumea se teme că (aproape) ca de fiecare dată, se vor derula verificări ale ANAF fără a se înțelege exact realitatea economică. De exemplu: în trecut, au fost multe cazuri în care contribuabilii a trebuit să meargă să explice ANAF de ce cifra de afaceri din decontul de TVA e diferită față de cea din bilanț (pentru că au definiții diferite, în ciuda numelui identic!), să demonstreze că, de fapt, datoriile notificate ca fiind de plată erau achitate de ani de zile sau să explice diferite aspecte care ar fi trebuit să fie simplu de înțeles chiar și de un student anul 1.
Orice explicație care e de natura evidenței înseamnă timp pierdut și costuri suportate inutil. Sunt cazuri recente care au dus la blocaje de activitate (obligațiile nou introduse de modificările la legislația RO e-transport), blocaje cauzate de adoptarea peste noapte a legislației, fără consultare publică reală și fără a ține cont de toate comentariile primite”, punctează Mirela Păunescu, consultant fiscal, auditor financiar, expert contabil, conf. univ. dr. la ASE București și lector la nenumărate evenimente de specialitate organizate de avocatnet.ro în ultimii ani.
„Am obosit să facem atâtea raportări și să nu înțelegem ce se face cu atâtea date”
„Din păcate, faptul că nu se fac consultări reale este deja o normalitate a ultimilor ani. Degeaba se fac întâlniri, degeaba trimitem sugestii, căci nimeni nu ține cont de sugestiile mediului de afaceri. Ca exemplu: când s-a introdus inițial TVA la încasare, obligatoriu și incorect, degeaba am făcut sesizări, sistemul s-a modificat numai când UE ne-a amenințat cu procedură de infringement... de ce nu ne-a ascultat nimeni pe noi atunci?
Un alt exemplu mai recent ar fi noul impozit minim de 1% pe venituri: deși am indicat de câteva ori că veniturile din diferențele de curs sunt venituri calculate ce nu trebuie să fie incluse în baza de calcul a acestui impozit și, mai mult, ni s-a dat dreptate în întâlniri… nu s-a întâmplat nimic.
Însă, eu cred ca nici lipsa consultării reale și nici conținutul OUG 70 nu dor atât de mult, ci faptul că.... am obosit să facem atîtea raportări, să ne luptăm cu sistemele ANAF care pică mereu și dau erori și nu înțelegem ce se face cu atâtea date. De ani de zile completăm și depunem lunar trei declarații: D300, D390 și D394, care aveau suficiente informații pentru controale foarte bune.... dar în ultimii ani s-au introdus pe repede înainte: SPV, Ro e-case de marcat, SAF-T, Ro e- Factura, RO e-Transport, acum RO e-TVA, toate ciunte, neterminate, fără explicații, neadaptate realităților și care solicită enorm de multe resurse din partea mediului privat, resurse de bani și de timp.
Cine achită contribuabililor costul tuturor acestor sisteme informatice noi? Și cine achită costul suplimentar de timp? Ne-am chinuit atât să implementăm SAF-T și încă ne chinuim și la ce bun? Ce se face cu acele date? Merge SAF-T «ceas»? Nu! De ce nu putem întâi să implementăm ceva ca lumea, să finalizăm un proiect care să vedem că merge și dă rezultate și apoi să trecem la altul? Sau SPV-ul? Merge SPV-ul «ceas»? Nu! Hai să facem măcar întâi un SPV modern, apoi să facem și altele! Nu, noi introducem 6 sisteme distincte paralel, nici unul ca lumea, nici unul terminat, nici unul cu o finalitate și pentru toate contribuabilul alocă timp, bani și nervi…. În timp ce cei care nu depuneau D300, D390 șio D394 înainte, NU vor implementa nimic, ci își vor continua activitatea evazionistă la fel ca și până acum”, ne-a transmis Delia Cataramă, una dintre cele mai importate specialiste de TVA din România, Tax Partner la Viboal FindEx, conferențiar universitar în cadrul Academiei de Studii Economice și lector la cursurile organizate de avocatnet.ro.
„Un contabil are nu doar un client, ci zeci de clienți”
Contabilii spun că verificarea deconturilor precompletate pentru zeci de firme într-un termen atât de scurt, de cinci zile, este nerealistă și că impunerea unor termene stricte pentru justificarea diferențelor va duce la presiuni suplimentare și pierderea dreptului la concediu de odihnă.
Decontul precompletat de TVA va fi transmis contribuabililor, pentru fiecare perioadă fiscală, până la data de 20 a lunii de după terminarea perioadei fiscale. Transmiterea se va face prin SPV și asta înseamnă un termen de doar cinci zile pentru a verifica informațiile, a face modificările necesare și a transmite forma „finală” a decontului la termenul din data de 25. Ulterior depunerii formei „finale” a decontului de TVA, Fiscul va putea să identifice automat și rapid dacă există diferențe semnificative între forma precompletată și forma „finală” depusă de contribuabil. Când se identifică diferențe semnificative, Fiscul va notifica contribuabilii prin SPV pentru a completa, suplimentar, un formular electronic referitor la acele diferențe, pentru justificarea lor - nota de justificare.
Bombardați lună de lună cu astfel de note de justificare, contabilii riscă să nu ajungă, din motive de timp, să-și îndeplinească obligațiile. Iar asta înseamnă, desigur, amenzi.
„Un contabil are nu doar un client, ci zeci de clienți. Va lua timp să se completeze notele justificative. Timp care nu e de calitate și care costă. Sarcina unui contabil ar trebui să fie sprijinirea antreprenorului în înțelegerea și managementul business-ului, nu scrierea de note justificative pe banii clientului, că să le explice celor de la ANAF unde greșesc.
Vine vacanță și, prin lege, angajații trebuie să beneficieze de concedii - practic ajungi în situația în care nu mai poți pleca dacă lucrezi în departamentul financial contabil. Tot timpul e un termen pe care nu ai voie să îl ratezi. OUG s-a dat cu desconsiderarea legislației care impune consultare publică, chiar înainte de un weekend prelungit și cu desconsiderarea tuturor celor afectați de consecințele sale”, spune Mirela Păunescu pentru avocatnet.ro.
CECCAR, CNIPMMR și numeroase alte entități au cerut abrogarea sau măcar amânarea OUG 70
Într-un comunicat remis redacției, CNIPMMR solicită să nu mai fie introduse noi obligații de raportare și conformare pentru mediul de afaceri fără consultarea partenerilor sociali și fără realizarea unei analize de impact. Consiliul atrage atenția că în forma adoptată, Ordonața 70 va bloca activitatea antreprenorilor, fără a-și atinge scopul de reducere a evaziunii fiscale, ingreunând activitatea societăților, conducând la creșterea costurilor cu actualizarea softurilor și cu forța de muncă sau cu serviciile externalizate de contabilitate.
În mod concret, Consiliul a cerut Guvernului prelungirea cu până la 180 de zile a termenului de exceptare de la obligativitatea transmiterii notei justificative privind diferențele din deconturile precompletate, în contextul în care la 1 iulie intră în vigoare obligativitatea e-Factura și e-Transport, precum și aplicarea sancțiunilor pentru neutilizarea sistemului. CNIPMMR a cerut furnizarea lunară a unei analize din care să rezulte numarul de contribuabili care înregistrează diferențe de minimum 20% sau minimum 1.000 lei între decontul precompletat e-TVA și decontul de TVA depus lunar pentru a se vedea care este procentul contribuabililor cu diferențe semnificative la TVA-ul deductibil pentru a se analiza dacă este o problemă sistemică. Și, de asemenea, CNIPMMR a propus ca obligația transmiterii notei justificative privind diferențele e-TVA să fie doar pentru cei care înregistrează diferențe în plus la TVA deductibil (nu și cei care solicită deducerea unei valori mai mici de TVA) între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de TVA.
Pe pagina de Facebook a CECCAR este denunțat „marele circ fiscal românesc”, „unde funcționarii de stat se joacă de-a v-ați ascunselea cu responsabilitățile lor (transferându-le tocmai contribuabililor, adică celor cale le finanțează și salariile), în timp ce mediul de afaceri este tratat ca un personaj principal suspect, într-o piesă intitulată «Toți sunt evazioniști»”. În fapt, CECCAR cere abrogarea atât a OUG 70/2024, cât și a celei care a extins e-Factura la B2C (OUG 69/2024) opțional de la 1 iulie și obligatoriu de la 1 ianuarie.
„Pentru a o spune pe șleau, principala problemă a contabililor este că serviciul de contabilitate este prost plătit pentru munca și responsabilitatea pe care o presupun. De aceea, mulți contabili au foarte mulți clienți - pentru a-și putea asigura un trai decent. Pentru a-și permite să lucreze relaxați probabil ar trebui să crească tarifele de 3-4 ori în contextul atât de multor raportări. Și antreprenorul, pe drept cuvânt, gândește: de ce să plătesc mai mult, că activitatea mea este aceeași? Eu am exact același număr de documente și aceeași cifră de afaceri ca acum trei ani? Da, dar atunci nu aveam: SPV, Ro e-case de marcat, SAF-T, Ro e- Factura, RO e-Transport, acum RO e-TVA... și atunci antreprenorul nu e de acord să achite, contabilul încearcă să se descurce cum poate și de aici problema cu timpul!
Dacă un contabil are un singur client, probabil îi ajung 5 zile, însă dacă are 20 de clienți... Este fizic imposibil să verifici atâtea deoconturi în 5 zile și să stai să explici la fiecare de ce decontul de la ANAF nu este corect (...)
Dacă domnul ministru nu ne crede, îl invităm să lucreze o lună într-o firmă de contabilitate, îi alocăm 20 de clienți și îl invităm să facă tot ce face un contabil, inclusiv să verifice deconturile precompletate de ANAF versus decont-ul real. Și îi vom reaminti și că pentru orice greșeală, cât de mică, este pasibil de amendă, fără posibilitate de reducere la 50%, la fel ca orice alte amenzi, căci cei ce lucrează în contabilitate nu au dreptul la clemență.
În mod normal, primul lucru ce trebuie făcut este să se crească prețurile la serviciul de contabilitate, dacă clientul dorește și verificarea acestui decont precompletat. Altfel, probabil că soluția practică va fi să nu se verifice nimic, să se facă decontul normal ca și până acum și să se aștepte... notificările; atunci când probabil va trebui să ne luptăm să prelungim termenul și să îi amintim ANAF-ului că în conformitate cu prevederile Codului de Procedură Fiscală, art. 6 alin. (3):
«(3) Ori de câte ori organul fiscal trebuie să stabilească un termen pentru exercitarea unui drept sau îndeplinirea unei obligații de către contribuabil/plătitor, acesta trebuie să fie rezonabil, pentru a da posibilitatea contribuabilului/plătitorului să își exercite dreptul sau să își îndeplinească obligația. Termenul poate fi prelungit, pentru motive justificate, cu acordul conducătorului organului fiscal»”, a mai explicat Delia Cataramă pentru avocatnet.ro.
Greșelile mărunte ale contribuabilului sunt taxate. Cele enorme ale autorităților sunt acolo ca să se tot repete
În fața valului de critici, ministrul finanțelor, Marcel Boloș, a explicat marți la Digi24 necesitatea măsurii, subliniind că aceasta este principalul instrument de reducere a gap-ului de TVA, care în prezent se ridică la 35 de miliarde de lei anual. Boloș a argumentat că deconturile precompletate vor simplifica procesul de declarare a TVA și vor permite o colectare mai eficientă a taxelor datorate statului. Practic, a dat de înțeles criticilor că mecanismul nu se va amâna, nu va dispărea, ci că, din contră, criticile ar fi exagerate.
Boloș a asigurat că măsura nu va afecta costurile operaționale ale companiilor și că rapoartele de suport vor fi disponibile pentru a justifica orice diferențe identificate. El a subliniat că termenul de trei luni pentru implementarea notelor justificative este suficient pentru a evalua și corecta eventualele probleme.
„Sunt munți de date pe care ANAF nu le folosește, dar le cere (ceea ce implică timp și costuri pentru antreprenori) și le duplică (multe rubrici din D394 ar trebui să dispară atâta timp cât ANAF controlează în timp real facturile electronice). Sunt zvonuri că se vor devansa anumite declarații pentru că ANAF să aibă date și să precompleteze decontul de TVA. Acest lucru pune o presiune nejustificată și pe societăți, și pe departamentele financiar- contabile sau pe profesioniștii care prestează servicii de contabilitate către firme. Sistemul se va bloca. Nici ANAF nu are atâția oameni care să citească și să soluționeze notele justificative. Deci în final - va fi doar timp irosit, efort inutil și costuri plătite degeaba (...) E timpul redus. E frustrarea că nu ai un client, ci zece.
E frustrarea că orice greșeală a cetățeanului / societății / contribuabilului, cât de mică, se pedepsește fără drept de apel, dar greșelile acestea monumentale rămân nesanctionate și se repetă cu regularitate. Și sancțiunile pentru întârzieri sau nedepuneri de declarații sunt imense și nu mai pot fi plătite la jumătate. Erorile celor de la minister, ANAF afectează sute de mii de oameni și firme și sunt făcute prin nerespectarea legii care obligă la consultare și a legislației care cere predictibilitate, prin ignorarea celor care pot da ajutor de calitate și au ca efect aproape umilirea celor care simt că sunt disprețuiți de autorități, în sensul că nu au mijloace efective să se împotrivească și să oprească abuzul. Toate aceste modificări date după ureche, peste noapte, sunt mai mult decât amatoricești; par rău-intenționate. Ca o dovadă, de câte ori s-a pus presiune publică pe autorități - s-au abrogat actele normative sau s-au amânat sancțiunile (vezi e-Transport, e- Factura și altele)”, a mai precizat Mirela Păunescu.
Aceasta speră, ca mulți alți profesioniști din domeniul contabil, că OUG 70 va fi abrogată. Sau că Finanțele ori Fiscul vor decide să amâne notele justificative până în ianuarie, în ideea că vor avea timp pentru o pretestare și, cel mai important, pentru consultări specialiștii in domeniul financiar-contabil „care să îi ajute să identifice adevăratele aspecte care ar putea fi interpretate ca indici de risc fiscal in cazul in care există diferențe între decontul precompletat și cel trimis de societăți”.
Recomandarea Deliei Cataramă pentru contabili este „să le explice clienților că va fi necesar un volum de muncă mai mare și să ajusteze tarifele pentru a putea față acestui volum de muncă uriaș, dar și responsabilității crescânde”.
Comentarii articol (1)