Deoarece autoritățile pregătesc o actualizare a criteriilor de mărime ale entităților raportoare, stabilite prin reglementările contabile referitoare la situațiile financiare anuale, am vorbit cu un specialist despre impactul practic pe care l-ar putea avea modificările.
Este vorba de un proiect de ordin inițiat recent de Ministerul Finanțelor, al cărui scop este
actualizarea criteriilor de mărime ale societăților pentru a ține pasul cu inflația din anii recenți. Documentul se va aplica începând cu situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024.
În interviul nostru de astăzi, răspunsurile au fost oferite de
Alexandru Tabacu, Tax Partner la Voicu Financial & Tax Advisers.
1. De ce este necesară o actualizare a criteriilor de mărime ale entităților raportoare?Alexandru Tabacu: „Apreciem că aceasta reprezintă o reașezare firească a cifrelor de referință în contextul inflației din ultimii zece ani. Principala cauză a actualizării criteriilor de mărime este rata inflației în zona euro din ultimii zece ani, inflație care a fost în jur de 24,3%. În mod organic, o astfel de inflație a atras corectarea pragurilor, în sensul majorării cu un procent obținut prin rotunjirea superioară, respectiv 25%.”
2. Cum ar putea influența această modificare, în practică, felul în care firmele întocmesc situațiile financiare anuale?Alexandru Tabacu: „Având în vedere faptul că în România nivelul inflației a fost chiar mai accentuat decât cel de la nivelul zonei euro, în cifre reale criteriile de mărime nu au fost majorate, ci mai degrabă diminuate. În cifre nominale, însă, există, într-adevăr, o majorare de 25%. Cu privire la existența unui potențial impact, în opinia noastră nu ar trebui să existe un impact foarte mare asupra entităților care au funcționat în acești ultimi ani și care îndeplineau un anumit set de criterii, pentru că acest set se va translata în mod corespunzător în termeni reali. Entitățile nou-înființate vor putea beneficia de praguri mai ridicate, ceea ce ar putea însemna că un număr mai mare de companii vor putea depune raportări simplificate. Un avantaj ar putea exista și pentru firmele ale căror cifre de afaceri în termeni nominali au rămas constante sau chiar s-au diminuat în ultimii ani ca urmare a contextului economic și care, în urma modificărilor anunțate, ar putea fi clasificate ca fiind sub un anumit set de praguri.”
3. Efectele vor fi resimțite de toate firmele care au obligația întocmirii situațiilor financiare anuale sau doar de unele?Alexandru Tabacu: „Firmele care vor resimți un efect sunt cele aflate la limita unui set de praguri. Firmele care sunt mult sub sau mult peste un set de praguri nu vor fi impactate de această modificare.”
4. Aceste actualizări pot avea influențe și asupra altor tipuri de raportări periodice ale operatorilor economici?Alexandru Tabacu: „În legătură cu raportările semestriale nu există modificări. Nivelul minim de un milion de euro a fost menținut și nu sunt indicii că ar fi majorat pentru a fi aliniat cu nivelul acestor criterii. Dacă, totuși, va fi majorat în viitor cu același procent de 25%, atunci va fi benefic pentru entitățile mici, cu cifra de afaceri sub acest nivel, deoarece acestea nu vor mai avea obligația raportării contabile semestriale. Raportările interimare sunt opționale și nu vor fi afectate în mod direct - acestea urmează formatul raportărilor anuale pentru fiecare categorie de entități în parte.”
5. Ce recomandări aveți pentru firme în contextul acestor actualizări? Cum ar trebui să se pregătească acestea?Alexandru Tabacu: „Nu este necesară o pregătire specifică. Entitățile trebuie doar să urmărească modificările legislative și să verifice la finalul anului 2024 criteriile de mărime actualizate, pentru a putea determina corect categoria în care se încadrează.”