La întocmirea situațiilor financiare, companiile trebuie să schimbe categoria în care se încadrează doar dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşesc/încetează să depăşească două dintre cele trei criterii de mărime (total active, cifra de afaceri și număr mediu de salariați) - regulă ce rămâne în continuare în vigoare. Potrivit Directivei 2023/2.775 (transpusă deja la noi), criteriile valorice, de mărime a cifrei de afaceri și, respectiv, a activelor nete au fost modificate, fiind semnificativ majorate. Astfel, analiza criteriilor cumulate după care este posibilă reconsiderarea palierului de încadrare a companiei trebuie atent realizată.
Articol scris de Diana Lupu, Partener, și Ana-Maria Niţu, Senior Manager, Global Compliance and Reporting.Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 4.164/2024
a transpus în legislația națională prevederile Directivei 2023/2.775 de modificare a Directivei 2013/34 în ceea ce priveşte
ajustarea criteriilor de mărime pentru microentități şi întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii şi mari. Astfel,
începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar al anului 2024 sau începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar diferit de anul calendaristic care începe ulterior datei de 1 ianuarie 2024, entitățile raportoare vor fi nevoite să analizeze criteriile de mărime raportându-se la criteriile majorate prin Ordinul 4.164/2024.
Criteriile de mărime au fost semnificativ majorate. Indicatorul
total active a fost majorat la 2.250.000 lei (de la 1.500.000 lei anterior), pentru trecerea din categoria microentităților în categoria entităților mici, și la 25.000.000 lei (de la 17.500.000), pentru trecerea din categoria entităților mici în categoria entităților mijlocii și mari. Indicatorul
cifra de afaceri netă a fost majorat la 4.500.000 lei (de la 3.000.000 lei), pentru trecerea din categoria microentităților în categoria entităților mici și la 50.000.000 lei (de la 35.000.000 lei), pentru trecerea din categoria entităților mici în categoria entităților mijlocii și mari.
Și pentru
grupurile de întreprinderi au fost majorate semnificativ pragurile valorice de încadrare în categoria grupurilor mici și mijlocii și a grupurilor mari. Indicatorul total active a fost majorat la 125.000.000 lei (de la 105.000.000 lei), iar cifra de afaceri netă - la 250.000.000 lei (de la 210.000.000 lei).
În schimb,
numărul mediu de salariați a rămas neschimbat pentru fiecare categorie, respectiv zece salariați pentru trecerea din categoria microentităților în categoria entităților mici, 50 de salariați pentru trecerea din categoria entităților mici în categoria entităților mijlocii și mari și 250 de salariați pentru grupurile mijlocii sau mari.
Practic,
încadrarea entităților raportoare în categoria microentităților, a entităților mici și a entităților mijlocii și mari
se efectuează la sfârşitul exerciţiului financiar, pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar precedent şi a indicatorilor determinaţi pe baza datelor din contabilitate, dar şi pe baza balanţei de verificare pregătite la finele exerciţiului financiar curent.
Rămâne în vigoare prevederea conform căreia entitățile raportoare
schimbă categoria în care se încadrează
doar dacă, în două exerciţii financiare consecutive, depăşesc sau încetează să depăşească două dintre cele trei criterii de mărime: total active, cifra de afaceri și număr mediu de salariați.
Prin urmare, începând cu anul financiar încheiat la 31 decembrie 2024, pentru societățile care au un an financiar aliniat cu anul calendaristic, modificarea criteriilor de mărime pentru perioada încheiată la această dată, peste ori sub pragurile majorate,
nu determină automat încadrarea entităţii într-o nouă categorie. Încadrarea în criteriile modificate
se va analiza pe baza balanței de verificare la
31 decembrie 2024 și pe baza situațiilor financiare la
31 decembrie 2023.
Pentru a se asigura că vor întocmi situațiile financiare corespunzătoare categoriei de întreprinderi din care fac parte, societățile trebuie
să analizeze cu atenție indicatorii financiari pentru cei doi ani consecutivi, atât pentru anul încheiat la 31 decembrie 2023, cât și pentru anul încheiat la 31 decembrie 2024, raportându-se la criteriile de mărime majorate prin Ordinul 4.164/2024 și să schimbe categoria de întreprinderi doar dacă cel puțin două dintre cele trei criterii sunt depășite sau încetează să mai fie depășite la sfârșitul fiecărei perioade.
Este important de avut în vedere faptul că
nu au fost introduse modificări în ceea ce privește criteriile de mărime în baza cărora se stabilește
obligația de auditare a situațiilor financiare. Acestea au rămas neschimbate: total active - 16.000.000 lei, cifra de afaceri netă - 32.000.000 lei, numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar - 50.
Altfel spus, comparând criteriile de audit cu criteriile de mărime majorate pentru stabilirea categoriei de entități raportoare, observăm că
vor fi, practic, mai multe entități raportoare din categoria entităților mici care vor fi supuse auditului statutar și care întocmesc situații financiare în formă prescurtată, fără a cuprinde și situaţia modificărilor capitalului propriu și situaţia fluxurilor de trezorerie.
Impact în Raportarea CSRD și PCbCR. În plus față de întocmirea situațiilor finaciare în formatul corespunzător fiecărei categorii, încadrarea entităților raportoare în funcție de noile criterii de mărime majorate are un impact și în stabilirea obligațiilor de raportare în ceea ce privește întocmirea raportării privind durabilitatea, în conformitate cu cerințele Directivei Corporate Sustainability Reporting Directive (pe scurt, CSRD), precum și în aplicabilitatea cerinței de întocmire a raportului privind impozitul pe profit - Public Country by Country Report (pe scurt, PCbCR). Astfel, entitățile vor fi obligate să se raporteze la criteriile de mărime majorate pentru stabilirea obligațiilor CSRD și PCbCR, majorarea criteriilor conducând, practic, la
diminuarea numărului de entități raportoare.