Presedintele Consiliului Concurentei, Mihai Berinde, explica impactul legislatiei privind concurenta si felul cum va decurge, dupa 1 ianuarie 2007, colaborarea autoritatii romane cu organismele de profil din tarile Uniunii Europene.
Constantin Rudnitchi
Presedintele Consiliului Concurentei, Mihai Berinde, explica impactul legislatiei privind concurenta si felul cum va decurge, dupa 1 ianuarie 2007, colaborarea autoritatii romane cu organismele de profil din tarile Uniunii Europene.
Bilant: Capitolul "Concurenta" a dat multa bataie de cap autoritatilor romane in negocierile cu Uniunea Europeana. De fapt, ce riscuri puteau compromite negocierile la acest capitol?
Mihai Berinde: Negocierile cu Uniunea Europeana la capitolul "Concurenta" au fost finalizate doar in conditiile in care autoritatile romane si-au asumat o clauza specifica de salvgardare, in anul 2004. Clauza prevedea posibilitatea amanarii cu un an de zile a datei de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, daca rezultatele in domeniul concurentei nu erau cele asteptate.
Bilant: Era o miza extrem de mare. Mihai Berinde: Dintre toate tarile candidate, Romania a fost singura care a avut o clauza de salvgardare specifica pe concurenta. In aceste conditii, am avut in vedere sa realizam o actiune concertata privind aspectele de concurenta si, indeosebi, pe cele ce tineau de ajutoarele de stat. Pe de alta parte, a trebuit sa alegem calea transparentei. Un organism nu poate deveni credibil daca el are o caseta ascunsa. Am dus o munca asidua cu autoritatile romane, in special in ceea ce priveste regulile de joc in materie de ajutoare de stat. Sa va dau si o cifra: numai in anul 2005, amenzile noastre s-au ridicat la 50 de milioane de euro. La acestea, adaugam si recuperarea unor ajutoare de stat, o alta premiera, in valoare de 14-15 milioane de euro.
Bilant: De la 1 ianuarie 2007, vom fi in UE. Care va fi rolul Consiliului Concurentei si cum va colabora cu organismele comunitare? Mihai Berinde: Consiliul Concurentei se va remodela in domeniul ajutoarelor de stat, pentru ca problematica autorizarii ajutorului de stat trece din competenta nationala in cea comunitara. Practic, organismul care va autoriza ajutoarele de stat, incepand cu 1 ianuarie 2007, va fi Comisia Europeana, si nu Consiliul Concurentei din Romania.
Bilant: Este destul de ciudat pentru un roman sa auda ca unele probleme se vor rezolva la Bruxelles, si nu la Bucuresti. Cum va functiona acest mecanism? Mihai Berinde: Nu trebuie sa para ciudat, pentru ca asa stau lucrurile in cele patru domenii in care politicile sunt comune: politici comerciale, concurenta, politica agricola, transporturile. Consiliul Concurentei va avea competente noi, in sensul ca va fi punctul de contact intre Comisia Europeana si autoritatile romane. De asemenea, Consiliul va reprezenta partea romana la Curtea Europeana de Justitie in disputele privind ajutoarele de stat si va participa, pe teritoriul Romaniei, la monitorizarile privind ajutorul de stat impreuna cu experti europeni. In ceea ce priveste partea de concurenta, Consiliul va intra in reteaua europeana, va coopera cu Comisia Europeana pe diferite cazuri anticoncurentiale la nivel european, cu autoritatile nationale din tarile membre pe cazuri regionale si va urmari si piata romaneasca. Daca pana acum aveam doar piata romaneasca, de acum incolo va trebui sa lucram la nivelul pietei unice europene.
Bilant: Concret, cum vor decurge procedurile de lucru cu organismele comunitare? Mihai Berinde: In domeniul ajutorului de stat, lucrurile se vor intampla in felul urmator: autoritatile romane, respectiv furnizorii de ajutor de stat, vor pregati o documentatie completa care va ajunge la Consiliul Concurentei. Dupa ce Consiliul va vedea aceste note si va cadea de acord asupra faptului ca respecta regulile europene, ele vor fi transmise la Comisia Europeana in vederea autorizarii. Trebuie sa precizez ca, in foarte multe situatii, vor fi scheme de ajutor de stat, si nu cazuri individuale, adica vor fi ajutoare de stat pentru IMM, pentru calificare de personal, pentru crearea de locuri de munca, pentru cercetare-dezvoltare, pentru protectia mediului.
Bilant: Ce reprezinta, mai exact, aceste scheme de ajutor de stat? Mihai Berinde: Schema inseamna, in termeni practici, o autorizare globala potrivit careia toate companiile care indeplinesc criteriile fixate in acea autorizatie vor avea acces la ajutorul de stat in cauza.
Bilant: Exista un proiect de lege a investitiilor, promovat de guvern, prin care se acorda facilitati investitorilor. Este el in spritul european al acordarii ajutoarelor de stat? Mihai Berinde: Pot sa spun ca proiectul de lege se afla in examinare. Este in proces de evaluare, lucram la el astfel incat sa fie facut dupa regulile europene. Eu cred ca este foarte apropiat de regulile europene, pentru ca a fost elaborata dupa ce guvernul a aprobat „Politica Romaniei privind ajutorul de stat in perioada 2007-2013“, document in care sunt cuprinse toate criteriile de eligibilitate. Noi lucram la ora actuala la acest proiect de lege si vom vedea in ce masura va fi nevoie de anumite schimbari.
Bilant: Vom avea, in urmatorii ani, schimbari legislative in domeniul concurentei? Mihai Berinde: Nu putem exclude o serie de evolutii ulterioare care sa faca necesara o anumita schimbare a legislatiei. In ceea ce priveste aderarea la UE nu este nevoie de schimbari majore, deoarece reglementarile privind ajutorul de stat sunt cele de la nivel european, iar in domeniul concurentei legislatia este in conformitate cu regulile europene. Si pana acum, cand am lucrat dupa regulamentul national, respectam regulile comunitare, pentru ca am preluat practica europeana. Deci, operatorul economic nu va fi pus in fata unor realitati complet diferite. El se va lovi de aceleasi tipuri de exigente, de aceleasi criterii care existau si inainte de 1 ianuarie 2007.
Bilant: Consiliul Concurentei a ajuns sa dea avize in zone extrem de diferite. Care sunt astazi competentele Consiliului?
Mihai Berinde: In primul rand, atunci cand vorbim de o concentrare economica, incercam sa evaluam impactul acesteia pe piata si, daca sunt anumite probleme, solicitam rectificarea situatiei. Au fost cazuri in care am cerut acest lucru, pentru ca orice concentrare economica creeaza premise pentru o pozitie dominanta pe piata, iar orice pozitie dominanta creeaza premisele unui abuz de pozitie dominanta. Iar abuzul este incriminat de lege. In domeniul ajutorului de stat, a fost nevoie de o activitate proactiva, ex-antae a activitatilor de privatizare. De ce? Pentru ca, in general, privatizarile vizau si stergerea unor datorii sau acordarea unor facilitati, toate acestea fiind ajutoare de stat. Tocmai de aceea este nevoie sa ne dam avizul inainte de a se finaliza procesul de privatizare.
Bilant: Sa discutam cateva cazuri concrete din ultimul timp. Ce s-a intamplat cu inglobarea Bancorex in BCR? De ce a fost nevoie de o viza a Consiliului? Mihai Berinde: Preluarea Bancorex de catre BCR a facut obiectul examinarilor Consiliului Concurentei sub doua aspecte. Un aspect al concentrarii economice, care nu a ridicat probleme deosebite, iar autorizarea a fost acordata la timpul respectiv. A doua problema era legata de vechile situatii care vizau garantiile guvernamentale oferite in relatiile cu diversi parteneri externi. Noi am insistat asupra unui lucru, si anume acela al limitarii in timp a raspunderilor care revin vizavi de garantiile guvernamentale vechi. De ce? Pentru ca altfel exista riscul ca toti banii care s-au incasat din privatizare sa fie dati dupa aceea. Am zis ca, in conditiile in care se doreste sa se limiteze raspunderea, este nevoie sa fixam un anumit timp, si acesta este motivul pentru care s-a promovat o ordonanta de urgenta. Noi nu am intarziat procesul, actul normativ respectiv nu era pregatit si noi nu puteam sa luam o decizie „in orb“.
Bilant: Presedintele Basescu a cerut o investigatie a Consiliului pe piata petroliera. Ati facut aceasta investigatie? Mihai Berinde: Eu cred ca aici incercam sa scoatem apa de unde nu este. Stim cu totii ca pe piata petroliera s-au intamplat lucruri care tin de conjunctura internationala. In asemenea conditii, fara indoiala ca orice stat si-a pus problema industriei petroliere. Nici noi n-am stat linistiti din acest punct de vedere. Ba chiar, am intervenit inainte cu patru luni de zile de cererea presedintelui tarii si am provocat o prima reducere de pret a produselor petroliere comercializate de Petrom. Am stabilit ca Petrom trebuie sa treaca la calcularea pretului pe baza regulilor care exista la nivel international, nu cu o metodologie obscura. Evolutia pretului titeiului a continuat sa fie dramatica, pentru ca, pe plan mondial, barilul de titei ajunsese la peste 70 de dolari. Orice om responsabil se intreaba: „Ce se intampla?“. Noi am monitorizat in fiecare saptamana piata petrolului, aveam un raport intern. Incercam sa prindem informatii si am deschis investigatia. Coincidenta a facut ca momentele sa se suprapuna, cel in care a intervenit presedintele Basescu si investigatia noastra.
Bilant: Investigatia s-a finalizat? Mihai Berinde: Continua si nu pot face publice acum elementele acestei investigatii.
Bilant: La sfarsitul lunii septembrie, ministrul economiei a cerut stergerea datoriilor Termoelectrica. Se va putea face acest lucru? Mihai Berinde: Termoelectrica trebuie vazuta ca orice alta situatie care necesita o evaluare a Consiliului din punctul de vedere al ajutorului de stat. Aici este vorba despre datorii mari catre bugete care s-au acumulat in decurs de sase-sapte ani de zile. Termoelectrica a fost in situatia de a exercita un serviciu de interes economic general, pentru ca furnizarea de energie si preturile care sunt reglemenate au impus societatii sa livreze marfa chiar sub costuri. Si atunci, este firesc ca diferenta dintre costul real si pretul reglementat sa fie suportata de catre stat, lucru care nu s-a intamplat. Problema care se pune acum este sa vedem aceasta diferenta si sa stabilim eventuale forme de sustinere de catre stat la nivelul compensarii normale a diferentei dintre costuri si pret. La ora actuala, noi facem aceasta evaluare si ea vizeaza perioada 1999-2006.
Bilant: Sunt domenii mai sensibile din punctul de vedere al concurentei? Si, daca da, care sunt acestea? Mihai Berinde: In general, se urmaresc sectoarele reglementate, care de-a lungul timpului urmeaza sa-si deschida piata. Formele de manifestari anticoncurentiale evolueaza, iar noi trebuie sa ne adaptam la aceste conditii. In practica europeana am gasit o serie de manifestari de ultima ora, prin care se incurajeaza inclusiv recunoasterea faptului ca ai participat la un cartel. Nu este vorba de clementa, este vorba despre faptul ca, daca unul dintre actorii economici, participanti la cartel, este de acord sa-si recunoasca faptele intr-o etapa de inceput a investigatiei, el poate obtine o reducere a amenzii cu 20%.
Bilant: Recent, ati vorbit despre acest lucru, declarand ca daca un agent economic se autodenunta poate gasi intelegere in aplicarea amenzii. Mihai Berinde: Va referiti la politica de clementa. Din pacate, nu avem rezultate palpabile, dar asteptam. Noi putem acorda imunitate totala celor care denunta un cartel din interior si, daca ne pun la dispozitie probele necesare, putem reduce amenzile.
Bilant: Care este rolul Consiliului Concurentei in raport cu autoritatile de reglementare? Mihai Berinde: Spre surprinderea mea, noi am avut o relatie foarte buna cu autoritatile de reglementare. Sarcinile sunt foarte bine impartite. Autoritatile de specialitate se ocupa de reglementarea pietei, de stabilirea pretului, iar noi de elementele anticoncurentiale.
Bilant: Rezumati, va rog, felul in care Consiliul poate declansa o investigatie pe piata.
Mihai Berinde: In ceea ce priveste declansarea unei investigatii pe probleme de concurenta, se poate face fie din propria initiativa a Consiliului, fie pe baza unor plangeri care se depun la Consiliu. In ceea ce priveste plangerile, lucrurile sunt foarte clare. Exista un regulament care stabileste elementele unei plangeri si, daca sunt intrunite conditiile stabilite, automat se deschide o investigatie. In momentul in care se face o investigatie din proprie initiativa, ne bazam pe tot felul de informatii pe care le primim din piata sau chiar din presa. Din ordin al presedintelui se deschide investigatia pe parcursul careia se pot face inspectii inopinate la companii, pentru a culege probele necesare. Nu ne putem permite sa adoptam o decizie fara sa avem probe, pentru ca urmatoarea etapa de atac a deciziei noastre este calea judecatoreasca la Curtea de Apel. Nu ne convine sa ajungem in instanta si sa pierdem procesul respectiv. De aceea, este nevoie ca investigatia sa dureze atat cat este necesar pentru a gasi elementele care ne permit sa spunem ca este vorba despre o manifestare anticoncurentiala. Dupa ce se termina investigatia, se face un raport care este transmis tuturor partilor implicate si se da un termen de 30 de zile in care pot reactiona fata de cele scrise in raport. Dupa aceea, programeaza audierea. In fata plenului Consiliului, raportorii isi prezinta pledoaria, iar partile implicate prezinta apararea. Dupa aceea, plenul delibereaza si se iau masurile care se impun.
Bilant: Si totusi, companiile romanesti vor mai avea ajutoare de stat dupa 1 ianuarie 2007? Mihai Berinde: Ajutoarele de stat nu sunt de vocatie europeana sau romaneasca. Ele sunt de vocatie internationala. Daca ne uitam in acordul privind subventiile in cadrul Organizatiei Mondiale a Comertului o sa vedem ca acestea, adica ajutoarele de stat, sunt foarte bine definite. Nu trebuie sa cadem in extrema cealalta si sa credem ca nu se mai pot da ajutoare de stat. In Romania, s-a creat o psihoza, pentru ca a existat tendinta de a exagera cu acordarea ajutoarelor de stat, cand era si cand nu era nevoie. Pe de alta parte, acum, cand suntem in Uniune, unii cred ca nu vor mai exista. Nu-i adevarat. Ele vor exista, vor fi acordate pe orizontala, fara excluderea celor de restructurare individuala. Noi nu trebuie decat sa respectam regulile de joc.
Bilant: Si care sunt regulile de joc? Mihai Berinde: Sa luam exemplul ajutorului de stat pentru restructurare. Regulile sunt clare: „pentru prima si ultima oara“, adica primesc ajutoare intreprinderile care nu au mai beneficiat de ajutor de stat pentru restructurare in ultimii zece ani; este nevoie de un program de restructurare; programul de restructurare trebuie sa asigure viabilitatea pe termen scurt a companiei; volumul investitiilor care se fac trebuie sa fie egal cu valoarea ajutorului de stat. In ceea ce priveste ajutoarele pentru dezvoltare regionala este nevoie ca acea companie, care le primeste, sa fi fost profitabila, sa aiba un impact asupra fortei de munca din regiune si sa contribuie la refacerea mediului inconjurator.
Bilant: Se fac presiuni politice la Consiliu? Simtiti ca vrea cineva sa va inlature de la conducerea institutiei? Mihai Berinde: Eu nu cred in presiuni. Un profesionist nu poate face compromisuri. El trebuie sa gaseasca o solutie in limitele legii. Faptul ca se discuta, ca se doreste o anumita tema nu inseamna ca este neaparat o presiune. Intervine rolul tau ca profesionist sa explici ca un lucru nu se poate face, iar altul se poate realiza. In problema ramanerii mele in functie, este o chestiune de optiune. Parerea mea este ca optiunea a fost luata la un moment dat, in anul 2003, atunci cand s-a aprobat ordonanta privind reorganizarea Consiliului Concurentei. In ordonanta se spune ca membrii plenului Consiliului Concurentei trebuie sa aiba independenta totala fata de persoana care i-a propus si i-a numit, iar plenul este propus de primul-ministru si aprobat de catre presedintele tarii.
Comentarii articol (0)