Scopul legii prestatorului casnic
Prestarea de servicii casnice la gri sau chiar la negru este un fenomen adesea întâlnit nu doar în România, ci în mai multe state din Uniunea Europeană. Când spunem ”servicii casnice” ne referim la activități precum igienizarea locuinței, spălarea/călcarea/împachetarea hainelor, prepararea hranei, îngrijirea spațiilor verzi (grădini), îngrijire bătrâni etc. Datorită naturii ”ocazionale” a acestui tip de servicii, sumele încasate de către prestatori, de cele mai multe ori în numerar, sunt rareori fiscalizate.
Amploarea muncii casnice la negru în Uniunea Europeană a fost semnalată și de către Autoritatea Europeană a Muncii (European Labour Authority) într-un studiu realizat în anul 2021 pentru anul 2020, care arată că dintr-un total de 18 milioane de persoane care lucrează în sectorul casnic, 50% se estimează că ar presta muncă nedeclarată.
Tocmai pentru a reduce munca la negru și implicit evaziunea fiscală, dar și pentru a oferi prestatorilor casnici posibilitatea de a beneficia de servicii de securitate socială, statul român a legiferat acest tip de activități prin Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic.
Perspectiva beneficiarului
Pentru că beneficiile pe care legea le aduce prestatorilor de servicii casnice sunt concret stabilite de lege în sine, merită reflectat asupra motivelor care i-ar putea stimula sau nu pe beneficiarii de activități casnice să acceseze astfel de servicii reglementate de legea prestatorului casnic.
Aspecte pozitive
- Înregistrarea în platformă ar simplifica, în primul rând, identificarea de persoane care oferă servicii casnice, având în vedere că multe persoane întâmpină dificultăți în a găsi prestatori de astfel de servicii și de cele mai multe ori aleg în funcție de recomandări obținute de la cunoscuți.
- Mai mult decât atât, înregistrarea în platformă oferă posibilitatea beneficiarilor de a alege dintr-o paletă mai mare de oferte, ceea ce implicit oferă o viziune mai amplă asupra pieței de servicii casnice. Astfel, beneficiarii pot contacta prestatori casnici în funcție de nevoile personale, sau chiar în funcție de prețurile afișate, unele fiind mai avantajoase decât altele.
- În plus, legea prevede că ”beneficiarii casnici care au achiziționat și utilizat într-un an calendaristic un număr de cel puțin 600 de tichete de activități casnice pot beneficia gratuit, la cerere, în anul următor, de 75 de tichete de activități casnice”.
Aspecte care pot descuraja beneficiarul să solicite servicii în baza legii prestatorilor casnici
- Deși procedura nu este complicată, iar platforma pune la dispoziție și un ghid de utilizare, unele persoane care nu sunt amatoare de cumpărături online, nu efectuează plăți online și nu utilizează cu ușurință dispozitive electronice, s-ar putea simți descurajate să acceseze servicii casnice astfel și implicit ar recurge la varianta ”tradițională” de a plăti prestatorii ”la negru”. Similar, un alt element descurajator ar fi nevoia de a merge fizic la o agenție pentru ocuparea forței de muncă pentru a achiziționa tichete.
- Totodată, nu putem neglija că deși platforma pune la dispoziție un ghid de utilizare și respectiv cumpărare a tichetelor cu care beneficiarul va plăti prestatorul, totuși unele persoane se pot simți descurajate de procesul de achiziționare și durata acestuia. Spre exemplu, după ce beneficiarul a selectat numărul de tichete, tipul de tichet (electronic sau tipărit) și agenția județeană de care aparține, tichetele vor intra în cont și vor putea fi utilizate abia după ce plata acestora a ajuns in contul de trezorerie al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă, ceea ce poate fi de durată și ineficient dacă beneficiarul are nevoi urgente.
- Completarea tichetelor în vederea transferului către prestator, ar putea fi considerată, de asemenea, o bătaie de cap, acestea trebuind să includă mai multe informații, responsabilitate care revine beneficiarului. Persoana beneficiară va trebui să completeze câmpuri privind numărul de tichete, valoarea serviciilor, județ și localitate, urmând a fi selectat tipul serviciului care a fost prestat și timpul de muncă (de la ora x – la ora y).
Comentarii articol (0)