Faptele de deturnare a clientelei intră sub incidența Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale. Deturnarea clientelei constituie concurență neloială, reprezentând o practică ce contravine principiului bunei-credințe și care poate produce prejudicii altei întreprinderi. Așadar, conform legii privind combaterea concurenței neloiale, se consideră fapt condamnabil ”deturnarea clientelei unei întreprinderi concurente de către un fost sau actual angajat, prin folosirea unor informații despre care acesta avea cunoștință la momentul săvârșirii faptei că reprezintă secrete comerciale sau informații confidențiale și a căror dezvăluire poate dăuna semnificativ intereselor acelei întreprinderi”.
În acest sens, persoana fizică a cărei activitate constituie deturnarea a clientelei altei companii, afectând interesul public, poate fi sancționată cu o amendă cuprinsă între 5.500 și 11.000 de lei. În cazul persoanelor juridice, amenda aplicabilă este cuprinsă între 50.000 și 500.000 de lei.
Constatarea și sancționarea practicilor de concurență neloială sunt în atribuția Consiliului Concurenței, acesta putând acționa fie la sesizare, ori din oficiu. În acest sens, agentul constatator va evalua în ce măsură este afectat interesul public ca urmare a unei posibile practici de concurență neloială, avându-se în vedere următoarele criterii:
- gradul ridicat de pericol social;
- importanța sau dimensiunea sectorului economic vizat, numărul de întreprinderi implicate în săvârșirea faptei, numărul de întreprinderi afectate;
- durata practicii de concurență neloială.
Totodată, persoanele care sesizează Consiliul Concurenței trebuie să sesizeze și eventuale indicii sau probe referitoare la practica de concurență neloială, în măsura în care acestea sunt disponibile.
Alte fapte, pe lângă deturnarea clientelei, care constituie concurență neloială, sunt:
- denigrarea unei întreprinderi concurente sau a produselor/serviciilor sale, de natură să îi lezeze interesele legitime, realizată prin comunicarea ori răspândirea de către o altă întreprindere sau un fost sau actual angajat de informații care nu corespund realității;
- discreditarea activității unei întreprinderi concurente sau a produselor și serviciilor sale, realizată de către o altă întreprindere sau un fost sau actual angajat, prin recurgerea la acțiuni menite să atragă pierderea bunei reputații sau a credibilității acesteia;
- orice alte practici comerciale care contravin uzanțelor cinstite și principiului general al bunei-credințe și care produc sau pot produce pagube concurenților.
Comentarii articol (0)