- aceeaşi cu obiectul impozabil sau taxabil în cazul în care aceasta reprezintă:
- valoarea, profitul, preţul sau tariful; de exemplu: impozitul pe venit, impozitul pe profit;
- suprafaţa terenului; de exemplu: impozitul pe teren sau taxa pe teren, unde obiectul impozabil este terenul, iar baza de calcul este suprafaţa acestuia, exprimată în mp;
- diferită de obiectul impozabil sau taxabil; de exemplu: taxa asupra succesiunilor, unde obiectul taxabil îl constituie dezbaterea succesiunii şi actele întocmite cu acest prilej, iar baza de calcul este valoarea acesteia; în situaţia impozitului pe clădiri, unde obiectul impozabil este imobilul-clădire, iar baza de calcul este valoarea impozabilă/de inventar a clădirii.
Aceste proceduri presupun realizarea următoarelor operațiuni specifice, de către organele fiscale locale:
- verificarea evidenţelor fiscale, ce constă în:
- identificarea și verificarea numărului total al clădirilor aflate în evidența fiscală deținute în proprietate de persoane fizice și/sau juridice sau concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosință persoanelor juridice;
- identificarea și verificarea numărului total al terenurilor aflate în evidența fiscală deținute în proprietate de persoane fizice și/sau juridice sau concesionate, închiriate, date în administrare ori în folosință de persoane juridice;
- identificarea și verificarea numărului total al mijloacelor de transport aflate în evidența fiscală deținute de persoane fizice și/sau juridice;
- identificarea și verificarea altor categorii de materie impozabilă (panouri publicitare, afișaje, structuri de afișare, locuri de parcare, ocuparea domeniului public cu construcții provizorii etc.) aflate în evidența fiscală deținute de persoane fizice și/sau juridice;
- verificarea aplicării corecte a cotei de impozitare în cazul contribuabililor persoane juridice pentru clădirile nereevaluate în ultimii cinci ani;
- verificarea prin sondaj a aplicării corecte a cotei de impozitare pentru stabilirea impozitelor și taxelor datorate bugetului local de către persoane fizice și/sau juridice;
- identificarea și verificarea persoanelor fizice și/sau juridice scutite conform prevederilor legale;
- identificarea și verificarea suprasolvirilor înregistrate în evidențele fiscale la data de 31 decembrie a anului precedent celui în care se face inventarierea;
- identificarea și verificarea contribuabililor aflați în situații speciale, precum: insolvență, insolvabilitate, lichidare, faliment etc.;
- identificarea și verificarea amenzilor aflate pe rolurile persoanelor fizice decedate, situație în care se va proceda la scăderea din evidențele fiscale conform prevederilor legale;
- identificarea și verificarea listelor de solduri, în ceea ce privește realitatea acestora;
- compararea cu alte baze de date gestionate de alte compartimente aflate în subordinea autorităţilor administraţiei publice locale.