Proiectul de HG stabilește că, pentru a utiliza eticheta nutrițională Nutri-Score în România, companiile trebuie să îndeplinească o serie de condiții legate de obligația de a ”asigura informarea consumatorilor complet, corect și precis cu privire la valorile nutriționale ale produselor care fac obiectul acestor mențiuni speciale”. De asemenea, documentul precizează că decizia de a utiliza acest tip de marcaj al produselor este facultativă.
Nutri-Score este o etichetare care apare pe partea din față a ambalajului (FOPL - front of package labeling), în stil ”semafor” care utilizează o combinație de cinci culori și litere coordonate, pentru a evalua cât de sănătos este un produs alimentar ambalat pe baza conținutului său de grăsimi, zahăr, sare și calorii per porție de 100 de grame sau mililitri.
În primul rând, conform documentului, eticheta trebuie să conțină atât reprezentarea grafică a scorului nutrițional, cât și informații detaliate despre compoziția produsului. De asemenea, companiile au obligația de a furniza date corecte și complete despre valorile nutriționale ale produselor care poartă acest marcaj.
O altă cerință importantă este obținerea unei autorizații de utilizare a mărcii Nutri-Score de la autoritățile franceze și să notifice în scris a Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor din România (ANPC). Nerespectarea acestei condiții va fi sancționată cu amendă: ”constituie contravenţie comercializarea produselor alimentare fără informarea prevăzută la art. 2 alin. (3) și se sancționează cu amendă de la 10.000 la 50.000 lei”.
Aceasta, pentru că Nutri-Score este un logo nutrițional introdus și promovat de Guvernul francez (Ministerul Sănătății și Institutul de Sănătate Publică din Franța) începând cu anul 2017, plasat pe eticheta de pe partea din față a alimentelor preambalate de către companiile care aderă voluntar la acest standard, având ca scop facilitarea alegerilor alimentare sănătoase.
De asemenea, produsele cu etichetă Nutri-Score trebuie să fie expuse în zone separate de celelalte produse, iar consumatorii trebuie să poată accesa informații suplimentare prin scanarea unui cod QR: ”comercializarea produselor cu marcaj Nutri-Score se va face în sectoare/rafturi amenajate distinct de celelalte produse expuse spre comercializare. (2) Informarea consumatorilor va fi făcută prin folosirea, de către operatorii economici a unui marcaj cod QR care să conțină valorile nutriționale ale produsului cu marcaj Nutri-Score”.
Există însă și câteva excepții, în baza cărora anumite tipuri de produse nu vor putea adopta acest standard de etichetare: produsele tradiționale românești, produsele locale, precum și cele cu indicații geografice protejate sau denumiri de origine sunt scutite de la aceste cerințe.
Propunerea vine în completarea normelor europene în materia dreptului consumatorilor de a fi informați cu privire la calitatea produselor pe care le achiziționează, însă nu este prima dată când publicul român are de-a face cu aceste etichete.
Prezente pe unele dintre produsele alimentare în anii trecuți, etichetele Nutri-Score au fost interzise la inițiativa ANPC în luna mai a anului trecut, sub motiv că acest tip de etichetare nu fusese aprobat pentru utilizare de către comercianții cu amănuntul din țară.
De la implementarea sa în Franța, în 2017, Nutri-Score a fost la scurt timp adoptat și în alte țări (Belgia, Germania, Luxemburg și Elveția). În februarie 2021, aceste patru state au anunțat înființarea unui mecanism de coordonare transnațional pentru a facilita utilizarea etichetei nutriționale Nutri-Score, cuprinzând un comitet director și un comitet științific.
În prezent, sistemul de etichetare Nutri-Score este folosit în Franţa, Germania, Belgia, Spania, Olanda, Luxemburg, Elveţia şi Polonia. Proprietarul mărcii comerciale Nutri-Score este agenția națională de sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătății din Franța, Santé publique France.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de HG trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.