ACCES PREMIUM
De ce premium?
e-TVA: Ce e recomandat să faci dacă primești notificări de la ANAF despre diferențe între formularul 300 și decontul precompletat
Până la finalul anului, sistemul e-TVA, cel care generează deconturi precompletate de TVA, este în teste. Dar chiar dacă transmiterea de răspunsuri la notificările Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este opțională momentan, specialiștii recomandă contribuabililor să ofere feedback. Automat, asta înseamnă că firmele trebuie să facă verificări interne pentru a-și da seama de unde ar putea să vină nepotrivirile identificate.
Articolul continuă mai jos
e-TVA este operațional, dar în teste, de la 1 august 2024, urmând să devină complet operațional, teoretic, de la 1 ianuarie 2025. În acest context, contribuabilii care primesc notificări ale ANAF despre diferențe între decontul de TVA depus și decontul precompletat ar trebui
să verifice posibilele cauze ale nepotrivirilor.
„Și aici este un «șantier», pentru că ANAF își reglează diverse teste, diverse extrageri de date, diverse corelări. Sunt erori și la nivelul ANAF. Este clar că prima recomandare este să identificăm care sunt cauzele care conduc la diferențe între ceea ce vede ANAF și ceea ce raportăm noi. Pentru că, evident, sunt două motive mari. Pot fi și amestecate între ele, dar pot fi cauze proprii ale companiei. Am spus cauze tehnice proprii sau raportarea incorectă a unor tranzacții în decontul de TVA. Nu în ultimul rând, necorelarea între codificările de TVA din SAF-T și raportarea în formularul 300.Apropo de digitalizare, observăm această nevoie stringentă de a corela informațiile. Pentru că dacă în trecut nu era atât de relevant -- nimeni nu stătea să lege informațiile din diverse raportări --, iată că acum este important să avem un sistem integrat din care facem raportările sau să facem aceste corelații, să ne asigurăm că ele sunt în aceeași direcție. Și, evident, degeaba facem raportarea SAF-T -- ni s-a validat fișierul XML, îl putem transmite, avem recipisă, tot --, dacă din perspectiva codificărilor de TVA informațiile nu se potrivesc, pentru că știți bine că există o corelație între codificarea de TVA din raportarea SAF-T și rândurile din decontul de TVA. Deci, dacă noi folosim niște codificări de TVA care, aparent, nu-mi dau o eroare, dar rândurile pe care sunt legate în decontul de TVA sunt diferite de cele pe care noi raportăm tranzacțiile, evident că asta este o sursă ulterioară de erori.De asemenea, sunt erori de interpretare din partea ANAF. Cu siguranță, sunt multe erori din dublări de informații de diverse naturi, între diverse sisteme. Și este clar că formularea răspunsurilor noastre încă din această etapă, chiar dacă nu avem obligația, ajută ANAF să își ajusteze testele de coerență, astfel încât să ajungă la o situație cât mai apropiată de partea practică reală. Cum răspundem notificărilor? Acest lucru e valabil după 1 ianuarie 2025, dar -- de ce nu? -- e valabil și în prezent. Este o adresă scrisă, evident, care trebuie transmisă prin Spațiul Privat Virtual, în care trebuie să reluăm punctele menționate de ANAF. Practic, diferențele menționate de ANAF trebuie luate pe rând și explicate. Recomandarea noastră este de a lua fiecare punct din notificare, de la un nivel total, și apoi trebuie coborât, ca grad de detaliu, astfel încât lucrurile să fie suficient de clare și să ofere o explicație asupra cauzelor despre care noi considerăm că au determinat acea diferență. Și, după ce trecem prin fiecare punct, recomandăm să existe un sumar general asupra asupra concluziilor”, a explicat, la o conferință recent organizată de avocatnet.ro,
Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner la Nowium.
În plus, dincolo de justificarea diferențelor identificate de ANAF, contribuabilii ar trebui
să ofere și recomandări care să ajute autoritățile la optimizarea analizelor derulate de e-TVA.
„Ar trebui inclusiv un sumar cu recomandările noastre pentru ajustarea testelor făcute de ANAF. De exemplu, mi-ați adunat factura din e-Case de marcat cu factura din e-Factura și am de două ori această tranzacție. Atenție, dacă am facturi codificate așa, ele nu trebuie adăugate în raportul total. Adică ANAF trebuie să înțeleagă care sunt erorile pe care le face în momentul în care culege informații. Sau poate este nevoie să introducem o nouă codificare. Ar fi nevoie în e-Transport să introducem această codificare ca să diferențiem livrările de retururi, ca să nu adunăm și livrarea, și returul. Adică trebuie să fim proactivi, în așa fel încât autoritățile să primească un feedback constructiv care să le ajute să-și construiască teste relevante, care ne vor ajuta, de fapt, pe noi în viitor să ne facem treaba mult mai repede”, a punctat, la același eveniment,
Oana Nicorescu, Managing Partner la Nowium.
Desigur, specialiștii au vorbit și despre
importanța formei pe care o îmbracă răspunsurile transmise la ANAF. Acestea trebuie să fie clare, succinte și bine organizate.
„Ce nu recomandăm? Evident că lipsa unui răspuns poate atrage consecințe negative. Deci, chiar dacă notificarea ANAF este nejustificată, asta nu înseamnă că nu-i mai răspunzi nimic pentru că știi că ai dreptate. Asta nu e o idee bună. Răspunsuri evazive, neclare, fără concluzii, care nu ating punctele menționate de ANAF. Adică, practic, un răspuns care nu explică diferența, ci se rotește în jurul unui subiect general, nu ajută cu nimic - e ca și cum n-am răspuns. Sau, de asemenea, folosirea unor structuri de răspuns foarte încălcite, cu date irelevante, amestecate între puncte - la un moment dat, e greu de înțeles chiar și de cineva care cunoaște situația, darămite de cineva de la ANAF care nu știm cât de multă atenție acordă respectivului răspuns”, a spus Valentin Alangiu, acesta fiind completat de Oana Nicorescu:
„Recomandarea noastră este să dați altcuiva să citească acest răspuns, pentru că am avut multe surprize de la clienții noștri care au încercat să formuleze un astfel de răspuns și pe care ni l-au trimis la revizuit - era foarte greu de înțeles ce mesaj doreau să transmită. Din dorința de a oferi multe explicații, din dorința de a justifica de ce diferențele respective sunt justificate, s-a pierdut, de fapt, esența mesajului. Și de-asta Valentin a pus accent pe claritatea subiectului, pe centralizarea informațiilor, pe sintetizarea detaliilor. Pentru că trebuie să avem în minte că autoritățile vor primi mii, zeci de mii de astfel de scrisori și e foarte important să fim la subiect, să avem sumele «bolduite», ușor de identificat în scrisoare, care sunt explicațiile noastre în scurt și care sunt recomandările noastre în scurt, pentru ca ei să poată să le strângă într-un mod cât mai organizat și să aibă acces la ele destul de rapid.”În fine, chiar dacă unii contribuabili scapă de notificările de la ANAF până la 31 decembrie 2024, asta nu înseamnă automat că operațiunile lor sunt în regulă. Din acest motiv,
este recomandată o verificare internă înainte de începutul lui 2025.
„Am trecut de partea în care primim notificarea, dar poate că până la finalul anului nu primim nicio notificare. Nu ar fi rău de ținut cont de ceea ce recomandăm aici, și anume de a parcurge un proces de analiză și de validare a raportărilor de TVA pe care le facem în mod curent. Deci, când zicem validare, în primul rând, să analizăm toate tipurile de tranzacții pe care o companie le are, să verificăm dacă acestea sunt corect codificate din perspectiva SAF-T. (...) Mai departe, să verificăm dacă avem o corespondență între între codificările de TVA din raportarea SAF-T și decontul de TVA. (...) Deci, e posibil ca anumite tranzacții să nu le desfășurăm acum, dar ele apar din când în când. Dacă n-am primit notificări la septembrie, la octombrie, să nu zicem că nu-i nicio problemă, că suntem suntem în regulă. Prima recomandare este să parcurgem acest proces de revizuire a raportărilor noastre de TVA, adică să ne asigurăm că avem raportările corecte”, a punctat Valentin Alangiu.
Referitor la diferențele semnificative, este vorba de valorile care depășesc pragul de semnificație ce îndeplinește condițiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 5.000 lei. Însă trebuie precizat că notificarea de conformare se poate transmite, în baza unei analize de risc, inclusiv dacă se identifică diferențe sub pragul de semnificație.
Citește mai mult despre
e-TVA,
deconturi precompletate de TVA,
declaratii fiscale precompletate,
TVA,
declaratia 300,
declaratie 300,
formularul 300,
notificare de conformare,
SAF-T,
e-SAF-T
Specialiști citați în acest articol
Valentin are peste 20 ani de experiență profesională în domeniul contabilității și consultanței fiscale în societăți din cadrul Big Four și din eșalonul secund, ca și în poziție de partener-antreprenor în societăți de servicii profesionale în domeniu.
Este expert contabil acreditat CECCAR și CCF, membru ACCA.
Are o abordare analitică cu implicări în multiple proiecte cum ar fi expertize contabile și misiuni de due dilligence, consultanță în domeniul TVA, impozit pe profit și impozit nerezidenți, training-uri pentru echipă și clienți, asistență la implementarea sistemelor informatice.
Coordonează proiectul Tax Group, este lector în cadrul sesiunilor de training și coordonator al unuia dintre cele mai apreciate newslettere din domeniul fiscal.
Valentin este vorbitor fluent de limbă engleză.
Oana este Nowium Managing Partner, coordonând echipele de contabilitate, consultanță fiscală, salarizare și prețuri de transfer. Alături de ceilalți parteneri Nowium reprezintă interesele Grupului atât pe piața locală cât și internațională, trasând obiectivele strategice de business.
Oana are o experiență profesională de peste 20 de ani în domeniul financiar contabil și fiscal, pe parcursul căreia a fost implicată în numeroase proiecte complexe pentru companii locale și multinaționale, din diverse domenii de activitate. Oana a pus bazele diviziei contabile dedicată industriei asigurărilor și s-a implicat cu succes în înființarea și dezvoltarea diviziei de prețuri de transfer.
Expert contabil – membru CECCAR, membru ACCA, consultant fiscal – membru în Camera Consultanților Fiscali, Oana este în prezent Consilier Tehnic pentru Small and Medium Practices Advisory Group din cadrul IFAC (International Federation of Accountants).
Pe parcursul carierei sale, Oana a ocupat poziția de membru în Consiliul Superior al CECCAR, fiind activ implicată în dezvoltarea profesiei contabile din România, inclusiv prin reprezentarea organizației la nivel internațional, dar și prin susținerea de prezentări ca lector în vederea dezvoltării profesionale continue.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)