ACCES PREMIUM
De ce premium?
Amnistia fiscală: Ce trebuie să știe persoanele pentru care s-a atras răspunderea despre accesarea facilităților
Amnistia fiscală dată recent de Executiv poate fi accesată, în anumite condiții, și de către persoanele fizice pentru care autoritățile au atras răspunderea, potrivit OUG nr. 107/2024. Iată principalele informații de știut despre acest subiect.
Articolul continuă mai jos
Ținând seama de dispozițiile art. 1 alin. (5) - (6) din Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 5.521/2024, care conține procedura amnistiei fiscale din OUG nr. 107/2024, debitorii care pot beneficia de facilităţile prevăzute în actul normativ sunt toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale, unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice, fiind incluși, totodată, și următorii debitori:
- debitorii declaraţi insolvabili, potrivit legii;
- persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Codului de procedură fiscală sau răspunderea potrivit legislației insolvenței, pentru obligaţiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de atragere a răspunderii;
- debitorii aflaţi în procedura insolvenţei ori aflaţi în dizolvare;
- debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv înregistrează numai obligaţii de plată accesorii nestinse aferente obligaţiilor bugetare principale stinse până la această dată, iar accesoriile nu au fost stinse până la data de 6 septembrie 2024;
- debitorii cărora li s-au comunicat decizii de impunere aferente unor obligaţii bugetare principale scadente până la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control fiscal aflat în derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicării deciziei de impunere;
- contribuabililor care au depus declaraţii rectificative prin care se corectează obligaţii bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, în anumite situații și cu unele restricții.
Potrivit prevederilor art. 6 din Ordinul nr. 5.521/2024, se stabilesc pașii principali privind anularea obligaţiilor în cazul persoanelor pentru care s-a atras răspunderea:
- notificarea sau cererea de anulare se depune la organul fiscal în raza căruia acestea îşi au domiciliul fiscal potrivit Codului de procedură fiscală, cu indicarea debitorului principal pentru ale cărui obligaţii bugetare le-a fost atrasă răspunderea;
- în scopul acordării amânării sau anulării la plată a unor obligaţii bugetare aferente obligaţiilor pentru care s-a atras răspunderea potrivit legii, organul fiscal care administrează obligaţiile fiscale ale persoanei răspunzătoare solicită, cel târziu în ziua lucrătoare imediat următoare de la primirea notificării sau cererii de anulare, organului fiscal care administrează obligaţiile fiscale ale debitorului principal situaţia obligaţiilor bugetare principale pentru care s-a atras răspunderea solidară restante la 31 august 2024 inclusiv, precum şi accesoriile aferente acestora, defalcate pe tipuri de obligaţii;
- în vederea amânării la plată a unor obligaţii bugetare, organul fiscal care administrează obligaţiile fiscale ale debitorului principal analizează situaţia fiscală a acestuia şi emite certificatul de atestare fiscală, pe care îl transmite, până cel târziu în ziua lucrătoare imediat următoare de la primirea solicitării, organului fiscal care administrează obligaţiile fiscale ale persoanei răspunzătoare;
- în vederea anulării unor obligaţii bugetare pentru persoanele răspunzătoare, organul fiscal competent în administrarea acestora, după efectuarea plăţii obligaţiei fiscale principale de către persoana răspunzătoare, solicită organului fiscal competent în administrarea debitorului principal actualizarea obligaţiilor accesorii până la data stingerii debitului. Astfel, fac obiectul anulării toate accesoriile aferente debitului, precum şi procentul corespunzător al obligaţiei bugetare principale, după caz, pentru care s-a atras răspunderea, urmând ca o copie a deciziei de anulare a unor obligaţii bugetare să fie comunicată şi organului fiscal competent în administrarea debitorului principal, care va proceda la scăderea acestora din evidenţa fiscală a debitorului;
- documentele menționate mai sus, semnate cu certificat digital de către conducătorul organului fiscal, se comunică prin poşta electronică;
- în ipoteza atragerii răspunderii unei persoane fizice pentru obligaţiile bugetare înregistrate de un contribuabil radiat, organul fiscal care administrează obligaţiile fiscale ale persoanei răspunzătoare solicită organului fiscal care a administrat obligaţiile fiscale ale contribuabilului radiat situaţia obligaţiilor bugetare principale pentru care s-a atras răspunderea solidară, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, precum şi accesoriile aferente acestora, defalcate pe tipuri de obligaţii, sens în care emite certificatul de atestare fiscală. Pentru emiterea certificatului de atestare fiscală, precum şi pentru stingerea obligaţiilor cu sumele încasate de la persoana răspunzătoare sau anulate potrivit OUG nr. 107/2024, organul fiscal care a administrat obligaţiile fiscale ale contribuabilului radiat are în vedere obligaţiile fiscale care au fost scăzute din evidenţele fiscale ca urmare a radierii debitorului.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)