În primul rând, noua metodologie se aplică certificatelor care atestă dobândirea unor competențe profesionale în afara sistemului național de învățământ, în sistem formal, nonformal și informal, aferente nivelului 1-5 de calificare, la furnizori de formare profesională autorizați ori acreditați sau în centre de evaluare a competențelor autorizate, acreditate și/ sau în cadrul altor entități cu rol echivalent din străinătate.
Sunt luate în calcul entitățile emitente de astfel de documente din statele membre ale UE, SEE și din Confederația Elvețiană, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și Republica Moldova. În cazul certificatelor de formare profesională provenite din Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, metodologia este aplicabilă doar celor obținute anterior datei retragerii acesteia din UE, adică înainte de Brexit.
Metodologia actuală stabilește că prin certificat de formare profesională se înțelege orice diplomă, certificat, atestat sau alt titlu oficial de formare profesională. În schimb, metodologia de față nu se aplică profesiilor reglementate prin Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, respectiv profesiilor de medic, medic dentist, farmacist, asistent medical generalist, moașă, medic veterinar și arhitect.
Atestatul pentru recunoașterea certificatului de formare profesională se obține de la ANC, în baza unei cereri, care poate fi în limba română sau engleză, și a următoarelor acte:
- documentul de identitate, în copie și traducere legalizată în limba română;
- certificatul de naștere, în copie și traducere legalizată în limba română, după caz;
- certificatul de căsătorie, certificatul/ hotărârea de divorț, dacă este cazul, în copie și traducere legalizată în limba română;
- certificatul de formare profesională, în copie și traducere legalizată în limba română, după caz;
- suplimentul descriptiv, în cazul în care se eliberează de emitentul autorizat/ acreditat, în copie și traducere legalizată în limba română;
- împuternicire, în conformitate cu modelul aprobat prin decizie a președintelui ANC și postat pe pagina oficială a instituției, doar pentru persoanele care nu sunt titularii actelor supuse atestării.
ANC are la dispoziție 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării dosarului complet pentru a soluționa cererile de recunoaștere a certificatelor de formare profesională dobândite în afara sistemului național de învățământ.
Decizia de admitere ori de respingere motivată a cererii de recunoaștere a certificatului de formare profesională se comunică în scris și este însoțită de referatul de admitere, respectiv de respingere.
Atestatul pentru recunoașterea certificatului de formare profesională se eliberează titularului sau persoanei desemnate de acesta prin procură notarială doar la sediul ANC. Acest document se supune regimului actelor de studii.
Dacă este pierdut, furat ori distrus atestatul original, ANC poate elibera titularului un duplicat al acestui document, în baza unei cereri, însoțite de:
- declarația scrisă, dată de titularul atestatului pentru recunoașterea certificatului de formare profesională, în care sunt cuprinse toate elementele necesare pentru identificare, împrejurările în care certificatul a fost pierdut, precum și alte precizări care să confirme dispariția certificatului respectiv;
- dovada publicării pierderii/ furtului/ distrugerii atestatului pentru recunoașterea certificatului de formare profesională în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, sau într-un ziar de largă circulație;
- copia actului de identitate.
Nivelurile de calificare
Potrivit Cadrului național al calificărilor, sunt stabilite opt niveluri de calificare, primele cinci, pentru care se aplică metodologia de recunoaștere a certificatelor de formare profesională, având următoarele caracteristici:
- Nivelul 1 - Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 1 (cunoștințe/ aptitudini/ responsabilitate și autonomie) sunt: Cunoștințe generale de bază/ Aptitudini de bază necesare pentru a executa sarcini simple/ Munca sau studiul sub supraveghere directă într-un context structurat;
- Nivelul 2 - Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 2 sunt: Cunoștințe faptice de bază într-un domeniu de muncă sau de studiu/ Aptitudini cognitive și practice de bază, necesare pentru utilizarea informațiilor relevante în scopul executării sarcinilor și al rezolvării problemelor de rutină prin utilizarea unor reguli și instrumente simple/ Munca sau studiul sub supraveghere, cu un anumit grad de autonomie;
- Nivelul 3 - Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 3 sunt: Cunoștințe faptice, cunoașterea unor principii, procese și concepte generale dintr-un domeniu de muncă sau de studiu/ O gamă de aptitudini cognitive și practice necesare pentru executarea sarcinilor și rezolvarea problemelor prin selectarea și aplicarea de metode, instrumente, materiale și informații de bază/ Asumarea responsabilității pentru executarea sarcinilor într-un domeniu de muncă sau de studiu și adaptarea propriului comportament la circumstanțe, pentru rezolvarea problemelor;
- Nivelul 4 - Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 4 sunt: Cunoștințe faptice și teoretice în contexte largi, în cadrul unui domeniu de muncă sau de studiu/ O gamă de aptitudini cognitive și practice necesare pentru găsirea de soluții la probleme specifice, într-un domeniu de muncă sau de studiu/ Autogestionare în cadrul liniilor directoare aferente unor contexte de muncă sau de studiu în general previzibile, dar care se pot schimba și supravegherea activității de rutină a altor persoane, preluând o anumită responsabilitate pentru evaluarea și îmbunătățirea activităților de muncă sau de studiu;
- Nivelul 5 - Rezultatele învățării corespunzătoare nivelului 5 sunt: Cunoștințe faptice și teoretice cuprinzătoare, specializate, într-un domeniu de muncă sau de studiu și conștientizarea limitelor cunoștințelor respective/ O gamă amplă de aptitudini cognitive și practice necesare pentru conceperea de soluții creative la probleme abstracte/ Gestionare și supraveghere în situații de muncă sau de studiu în care schimbările sunt imprevizibile și revizuirea și dezvoltarea performanțelor proprii și ale altora.