Descrierea ocupatiei
Practicanţii unei astfel de ocupaţii acordând consultanţă de specialitate compartimentelor din cadrul instituţiei şi reprezentând în instanţe judecătoreşti unele dosare ale acesteia.
Sarcini principale
Această componentă cuprinde acele sarcini aferente unei ocupaţii care au cea mai mare importanţă pentru ocupaţia respectivă şi permit diferenţierea între o persoană cu performanţe ridicate în profesia respectivă (expert) şi o persoană cu performanţe reduse (novice).
* Primeşte şi studiază actele normative emise de serviciile de specialitate după care acordă avizul de legalitate;
* Evaluează dovezile şi se pregăteşte dezvoltând strategii şi argumente pentru susţinerea dosarului;
* Urmăreşte desfăşurarea proceselor prin ţinerea evidenţei termenelor de proces, întocmirea actelor necesare prezentarea la termenele de judecată cu completări şi dovezi noi;
* Întocmeşte grafice individuale fiecărui dosar cu termenele de depuneri a actelor şi prezentări în faţa instanţei, recursuri;
* Depune acte doveditoare şi probatorii la dosar cause, necesare desfăşurarii procesului;
* Studiază constituţia, legislaţia nou apărută, deciziile, regulamentele, hotărârile pentru a identifica toate aspectele importante susţinerii dosarelor;
* Acordă consultaţii de specialitate compartimentelor din cadrul instituţiei;
* Acordă consultaţii cetăţenilor cu privire la solicitările acestora şi cu modalităţi legale de rezolvarea a lor;
* Identifică şi analizează sursele de informaţii şi bazele de date în cazul documentelor depuse la dosare pentru a verifica autenticitatea lor;
* Primeşte şi verifică cu atenţie cererile solicitanţilor pentru a identifica informaţia solicitată şi a îndruma pe aceştia spre organele specializate;
* Comunică funcţionarilor din instituţie sau din alte instituţii ale administraţiei publice locale sau centrale despre diverse dosare şi demersul în instanţă al acestora;
* Arhivează documentele/dosarele prin înregistrarea şi conservarea tuturor actelor juridice emise de instituţia respectivă;
* Consemnează în registrul de intrare-ieşire citaţiile, actele juridice, folosite în timpul proceselor;
* Primeşte, înregistrează studiază(din punct de vedere al formei, conţinutului, în conformitate cu prevederile legale) şi avizează acte normative
* Elaborează şi actualizează baza de date juridică a instituţiei conform legislaţiei în domeniu
Nivelul de educatie si calificare
Exercitarea oricărei ocupaţii necesită un anumit traseu de educaţie sau training finalizat printr-o calificare. Conform Cadrului European al Calificărilor (EQF) există 8 niveluri de calificare (N1-N8).
* Studii superioare de specialitate (nivel licenţă)
* Nivel de calificare: N6
Cunostinte si deprinderi
Cunoştinţele colecţii de informaţii relaţionate, specifice unui domeniu. Ele sunt rezultatul învăţării formale sau non/informale. Deprinderile sunt cunoştinţele procedurale, adică blocuri de cunoştinţe despre cum să faci o activitate (proceduri, strategii, tehnici), de regula cu o anumită unealtă.
Cunoştinţe referitoare la:
Legislaţie şi guvernare
Siguranţă publică şi securitate
Servicii clienţi şi personal
Limbă străină
Comunicaţie şi media
Administraţie şi management
Tipuri de deprinderi
Deprinderi folosite în învăţare
Deprinderi de rezolvare a problemelor
Deprinderi de muncă cu sisteme tehnice
Deprinderi de gestionarea resurselor
Aptitudini
Aptitudinea reprezintă un set de procese cognitive, psihomotorii sau senzoriale necesare pentru a obţine performanţă într-o gamă de activităţi. Succesul în activitatea respectivă presupune pe lângă aptitudini, un set de cunoştinţe dobândite printr-o rută educaţională.
1. Aptitudini cognitive
2. Aptitudini psihomotorii
* Coordonare manuală
3. Aptitudini senzoriale
* Acuitate auditivă
* Acuitate vizuală
* Claritate în vorbire
4. Aptitudini fizice
* Rezistenţă fizică
Alte caracteristici
Cele mai importante caracteristici, altele decât cunoştinţe, deprinderi şi abilităţi (Knowledge, skiils, abilities -KSA) sunt: interesele, surse ale satisfacţiei profesionale şi caracteristicile de personalitate.
1. Interese
Primele trei tipuri de interese în ordinea relevanţei sunt:
I C S (investigativ, convenţional, social)
2. Surse ale satisfactiei profesionale
* Independenţa în muncă
* Condiţii de muncă
* Realizare personală
* Munca în echipă
* Compensaţii
* Stabilitatea locului de muncă
* Condiţiile de muncă
* Promovare
3. Caracteristici de personalitate
* Practicantul unei astfel de ocupaţii ar trebui să fie o persoană orientată spre acţiune, conştiincioasă şi serioasă, riguroasă în realizarea sarcinilor. Capabilă de un mare echilibru emoţional în situaţii de stres, uşurinţă în comunicare,şi nevoia de dezvoltare continu;)ă.