Contribuabili mari
Referitor la actualizarea anuală a listei marilor contribuabili, un aspect important de reținut este faptul că actualizarea listei se face pe baza unor criterii de selecție și reguli specifice prevăzute în Ordinul ANAF nr. 1.721/2021. Astfel, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din actul normativ, selecţia marilor contribuabili se realizează dintre contribuabilii eligibili, în funcţie de următoarele criterii:
- criterii specifice;
- criteriul de bază.
Prin urmare, ținând seama de dispozițiile art. 4 alin. (1) din actul normativ precizat anterior, important de amintit este faptul că din categoria marilor contribuabili fac parte contribuabilii care îndeplinesc următoarele criterii specifice de selecţie:
- criteriul specific de activitate desfăşurată;
- criteriul grupului fiscal unic.
- Banca Naţională a României;
- instituţiile de credit autorizate de Banca Naţională a României, cu excepţia cooperativelor de credit din cadrul organizaţiilor cooperatiste de credit;
- societăţile de asigurări autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară;
- societăţile de investiţii financiare;
- Societatea Română de Televiziune;
- Societatea Română de Radiodifuziune.
- cifra de afaceri - 50%;
- volumul obligaţiilor fiscale declarate - 30%;
- volumul cheltuielilor cu personalul - 20%.
- deconturile de taxă pe valoarea adăugată (formular 300) depuse de contribuabil în anul fiscal anterior celui în care se face selecţia sau actualizarea, pentru stabilirea cifrei de afaceri;
- declaraţiile privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate (formular 112), depuse de contribuabil în anul fiscal anterior celui în care se face selecţia sau actualizarea, pentru stabilirea volumului cheltuielilor cu personalul.
În ceea ce privește regulile specifice stabilite la art. 7 din Ordinul ANAF nr. 1.721/2021, putem enumera:
- contribuabilii care îndeplinesc criteriile de selecţie şi care, de la data selecţiei sau actualizării listelor şi până la data de 1 ianuarie a anului următor, se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-d), cu excepţia celor prevăzuţi la art. 4 alin. (2) şi (6), se administrează de către organele fiscale centrale în a căror rază teritorială se află domiciliul fiscal al acestora. În situaţia în care, la data selecţiei sau actualizării, aceşti contribuabili se află în administrarea Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, se predau organelor fiscale centrale în a căror rază teritorială se află domiciliul fiscal al acestora;
- contribuabilii rezultaţi în urma divizării sau reorganizării unui mare contribuabil vor fi administraţi în continuare ca mari contribuabili;
- contribuabilul nou-rezultat din fuziunea sau reorganizarea unui mare contribuabil cu un alt contribuabil va fi administrat de Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de zece zile lucrătoare de la data înregistrării acestei operaţiuni la registrul comerţului ori de la data reorganizării, după caz;
- dacă un contribuabil absoarbe prin fuziune sau reorganizare un mare contribuabil, acesta va fi preluat spre administrare de către Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de zece zile lucrătoare de la data înregistrării acestei operaţiuni la registrul comerţului ori de la data reorganizării, după caz;
- în ipoteza în care, de la data selecţiei sau actualizării listelor şi până la data de 1 ianuarie a anului următor, s-au identificat contribuabili care se încadrează în criteriul grupului fiscal unic, aceştia se preiau în administrare de către Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, pe bază de protocol de predare-primire, în primele zece zile lucrătoare ale anului următor celui în care s-a făcut selecţia sau actualizarea;
- contribuabilii care se încadrează în criteriul grupului fiscal unic după data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a făcut selecţia sau actualizarea vor fi preluaţi spre administrare de către Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de zece zile lucrătoare de la data la care organul fiscal central constată îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege;
- contribuabilii care sunt declaraţi insolvabili, potrivit art. 265 din Codul de procedură fiscală, după data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a făcut selecţia sau actualizarea vor fi preluaţi spre administrare de către organele fiscale în a căror rază teritorială îşi au domiciliul fiscal.
Contribuabili mijlocii
Referitor la actualizarea anuală a listei contribuabililor mijlocii, inclusiv a sediilor secundare, un aspect important de reținut este că actualizarea listei se face pe baza unor criterii de selecție și reguli specifice prevăzute în Ordinul ANAF nr. 3.610/2016. Astfel, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din actul normativ, selecţia marilor contribuabili se realizează dintre contribuabilii eligibili, în funcţie de următoarele criterii:
- criterii specifice;
- criteriul de bază.
Prin urmare, ținând seama de dispozițiile art. 4 alin. (1) din actul normativ menționat anterior, important de amintit este că din categoria contribuabililor mijlocii fac parte contribuabilii care îndeplinesc criteriul specific al grupului fiscal unic.
De asemenea, potrivit reglementărilor art. 4 alin. (3) din Ordinul ANAF nr. 3.610/2016, se stabilește faptul că, în ceea ce privește criteriul grupului fiscal unic, se încadrează în categoria contribuabililor mijlocii reprezentantul fiscal şi membrii aparţinând grupului fiscal unic definit potrivit prevederilor art. 269 alin. (9) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu condiţia ca unul dintre aceştia să îndeplinească criteriile de selecţie prevăzute la art. 3 din același ordin.
Totodată, conform prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordinul 3.610/2016, criteriul de bază, reprezentând criteriul valoric agregat, este rezultatul agregării a trei indicatori selectaţi din punct de vedere economic şi bugetar în următoarele proporţii:
- cifra de afaceri - 50%;
- volumul obligaţiilor fiscale declarate - 30%;
- volumul cheltuielilor cu personalul - 20%.
- deconturile de taxă pe valoarea adăugată (formular 300) depuse de contribuabil în anul fiscal anterior celui în care se face selecţia sau actualizarea, pentru stabilirea cifrei de afaceri;
- declaraţiile privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate (formular 112), depuse de contribuabil în anul fiscal anterior celui în care se face selecţia sau actualizarea, pentru stabilirea volumului cheltuielilor cu personalul.
În ceea ce privește regulile specifice stabilite la art. 7 din Ordinul 3.610/2016, putem enumera:
- contribuabilii care îndeplinesc criteriile de selecţie şi care, de la data selecţiei sau actualizării listelor şi până la data de 1 ianuarie a anului următor, se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (11) lit. a)-d), cu excepţia celor prevăzuţi la art. 4 alin. (3), se administrează de către organele fiscale centrale în a căror rază teritorială se află domiciliul fiscal al acestora. În situaţia în care, la data selecţiei sau actualizării, aceşti contribuabili se află în administrarea administraţiilor judeţene ale finanţelor publice sau a Administraţiei fiscale pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, se predau organelor fiscale centrale în a căror rază teritorială se află domiciliul fiscal al acestora;
- contribuabilii rezultaţi în urma divizării sau reorganizării unui contribuabil mijlociu vor fi administraţi în continuare în condiţiile Ordinului 3.610/2016;
- contribuabilul nou-rezultat din fuziunea sau reorganizarea unui contribuabil mijlociu cu un alt contribuabil va fi preluat spre administrare de administraţiile pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul regiunii şi de Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de zece zile lucrătoare de la data înregistrării acestei operaţiuni la registrul comerţului ori de la data reorganizării, după caz;
- dacă un contribuabil absoarbe prin fuziune sau reorganizare un contribuabil mijlociu, acesta va fi preluat spre administrare de către administraţiile pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul regiunii sau de Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, după caz, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de zece zile lucrătoare de la data înregistrării acestei operaţiuni la registrul comerţului ori de la data reorganizării, după caz;
- în ipoteza în care, de la data selecţiei sau actualizării listelor şi până la data de 1 ianuarie a anului următor, au fost identificaţi contribuabili care se încadrează în criteriul grupului fiscal unic, aceştia se preiau în administrare de administraţiile pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul regiunii sau de Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, după caz, pe bază de protocol de predare-primire, în primele zece zile lucrătoare ale anului următor celui în care s-a făcut selecţia sau actualizarea;
- contribuabilii care se încadrează în criteriul grupului fiscal unic după data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a făcut selecţia sau actualizarea vor fi preluaţi spre administrare de administraţiile pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul regiunii sau de Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, după caz, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de zece zile lucrătoare de la data la care organul fiscal central constată îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege;
- în cazul în care din grupul fiscal unic fac parte doi sau mai mulţi contribuabili mijlocii ale căror sedii sociale sunt în raza teritorială a unor direcţii generale regionale ale finanţelor publice diferite, competenţa de administrare revine administraţiei pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul regiunii sau Administraţiei fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, după caz, în a cărei rază teritorială se află domiciliul fiscal al reprezentatului grupului fiscal unic, indiferent dacă acesta îndeplineşte sau nu criteriile de selecţie prevăzute la art. 3 ori regulile specifice prevăzute la art. 7.
Comentarii articol (0)