Holuri de lux
de Cristina MARINA
Cand Antonia Colibasanu, coordonator dezvoltare al WTC Association Bucuresti, se intalneste pentru prima data cu un potential partener de afaceri, prefera sa o faca in holul de la Sofitel. "Este un spatiu cu o atmosfera mai relaxata, nu este la fel de destinsa ca cea a unui restaurant, dar nici la fel de oficiala ca cea din birou. Este undeva la mijloc si de aceea cred ca este cel mai potrivit loc pentru un prim contact", spune ea, adaugand ca a organizat intalniri in holurile hotelurilor inclusiv pentru clientii sai. "Trei misiuni franceze au folosit holul pentru intalniri bilaterale cu clienti din Romania. Au negociat, au luat contacte, au discutat, iar totul s-a intamplat in acel spatiu." Genul acesta de intalniri nu reprezinta neaparat o noutate, dar cel putin in ultimii doi ani se poate vorbi despre conturarea unei tendinte in acest sens, pe masura ce turismul de afaceri a crescut, iar hotelurile au investit masiv in spatiile publice, extinzandu-le si dotandu-le inclusiv cu internet wireless, adesea disponibil fara costuri suplimentare.
Gabriela Rotariu Bergeron, senior sales & marketing manager la Sofitel Bucuresti, spune ca holul hotelului a fost gandit asemeni unei biblioteci, respectandu-se un concept pe care grupul il foloseste la nivel international. Acum trei ani holul Sofitel a fost redecorat in stilul anilor ‘30, dupa o idee venita de la Paris si adaptata de arhitectul roman Adina Dinescu. Holul este impartit in mai multe spatii: un loc de asteptare, unde cei care se cazeaza isi pot lasa bagajele, biblioteca din lemn masiv, de unde nu lipseste canapeaua confortabila care parca imbie la o seara de lectura, si un spatiu ceva mai oficial, unde oamenii de afaceri pot negocia in jurul unei mese la o cafea. Intreg spatiul este practic un hotspot, iar Bergeron spune ca se intampla foarte des ca oamenii de afaceri sa coboare din camera si sa acceseze internetul de pe laptop in hol. "Chiar si personalul hotelului foloseste holul pentru intalniri. Personal, ultima data m-am intalnit cu un client cu doua zile in urma", isi aminteste reprezentantul Sofitel, care spune ca durata intalnirilor nu este influentata de faptul ca se desfasoara in hol.
Hotelul incearca sa reduca din tensiunea negocierilor aprinse prin arta. "Tocmai are loc o expozitie a artistului Ioan Nemtoi, care a fost deschisa cu ocazia Francofoniei si se negociaza prelungirea intelegerii timp de un an", povesteste Bergeron.
Asadar, exista internet, exista biblioteca, exista spatii dedicate discutiilor de business. Ce mai lipseste? Un pahar de bautura, poate, sau o gustare, dar nici asta nu mai este o problema: barul devine parte a holului, transformandu-se intr-un loc in care oaspetii iau micul dejun sau discuta afaceri la un pahar de martini, fara sa paraseasca nici un moment holul. Monica Nilca, communication manager la Novotel Bucuresti, spune ca, in cazul hotelului de pe Calea Victoriei, barul face practic parte din hol, pentru ca este foarte expus si atrage privirile inca de la intrare.
Cei de la Novotel considera holul un adevarat nod, din care pornesti catre toate locurile din hotel. "Holul este definitoriu pentru imaginea noastra, pentru ca este primul loc pe care il vezi cand intri in hotel", spune Nilca. Lobby-ul de la Novotel este impartit in mai multe sectoare. In primul rand, zona "trendy" de la receptie - cu canapele si fotolii in stilul art deco, potrivit pentru asteptare sau pentru o discutie. Urmeaza barul, o combinatie de spatii formale cu zone mai putin informale. "Prima parte a barului este potrivita pentru o discutie mai formala sau se poate manca. Cu cat inaintezi in bar, zona de relaxare devine tot mai evidenta, cu scaune care par niste bomboane fondante sau canapele confortabile, obligatoriu in stilul art deco", povesteste Nilca. Pentru ca Novotel s-a pozitionat in primul rand ca un hotel de business, nu puteau lipsi presa economica sau plasmele programate pe canale de business.
Designul holului a fost gandit de francezul Olivier Gibault si este colorat si decorat cu mobila in stil art deco. "Holul este cel mai animat in perioadele cheie, cand sunt conferinte, inainte sau dupa pranz. Depinde foarte mult si de zilele in care se fac afaceri - marti, miercuri si joi", spune communication managerul de la Novotel. Nilca sustine ca si angajatii hotelului considera holul un loc potrivit pentru intalniri. "Primele intalniri le programez in hol, pentru ca este si mai simplu de reperat. Au fost si cazuri in care partenerii mei au solicitat expres sa ne intalnim in hol, pentru ca au fost incantati prima data." Marriott a incercat, la randul sau, sa profite de tentatia oamenilor de afaceri de a-si petrece timpul in hol, iar la inceputul anului a anuntat introducerea unui nou concept de amenajare a holului, o transformare a spatiului public din Marriott Hotels & Resorts si Renaissance Hotels & Resorts. Redecorarea a fost gandita special pentru programul de 24 de ore pe zi al oamenilor de afaceri, care, de cele mai multe ori, sunt nevoiti sa imbine munca, relaxarea, socializarea si distractia. "Hotelurile investesc in general destul de multi bani in holurile lor, dar, in varianta traditionala, utilitatea este limitata, iar ideea de living room formal nu mai este demult la moda", crede Mike Jannini, reprezentantul Marriott International. Cei de la Marriott spun ca oaspetii pot adapta folosirea spatiului in functie de nevoile proprii si pot face aceleasi lucruri pe care le fac acasa. De fapt, conceptul de "great room" darama barierele arhitecturale si merge pe ideea de zone.
Spatiile adaptabile le vor permite oaspetilor sa se intalneasca, sa discute in grupuri mici sau sa ia cina intr-un spatiu deschis care ofera acces facil la tehnologie.
Astfel, zona individuala va fi un loc linistit, cu spatii mici si confortabile unde se poate citi presa, se poate accesa internetul sau se poate servi o gustare. In zona sociala grupurile sau oamenii de afaceri se pot relaxa intr-o atmosfera de lounge la o masa pentru doua persoane. Zona business va oferi acces la o consola completa cu echipament audio si video, un spatiu cu tehnologie de ultima generatie. Pentru a pune in aplicare conceptul, Marriott lucreaza cu firma de consultanta IDEO, ai carei experti au insotit oamenii de afaceri in calatoriile lor pentru a le intelege mai bine nevoile. Schimbarile in cazul Marriott vor fi introduse anul viitor la 35 de hoteluri, desi reprezentantii grupului au refuzat sa le numeasca. Marriott are concurenta in cazul transformarii holurilor, pentru ca fiecare mare hotel incearca sa atraga turistii de afaceri tineri si tot mai sofisticati. Starwood Hotels & Resorts, care a creat brandul W Hotels, are un nou brand - Aloft, care va include holuri unde oaspetii pot manca sau bea. "Exista o generatie de oaspeti care isi doreste sa iasa tot mai mult din camere si sa fie in hol. Poate coboara sa bea ceva. Sau poate se afla acolo pentru a accesa internetul. Sau pentru a discuta. Mai mult, galagia este un factor important. Cu cat locul este mai zgomotos, cu atat este mai profitabil. Personal, nu inteleg de ce, dar cam asa se intampla", spune Jannini. Totusi, clientii Marriott din Romania vor mai avea de asteptat pana se vor putea lauda ca au incheiat o afacere in "great room-ul" din Marriott din Bucuresti, intrucat noul concept nu va fi introdus in urmatoarele sase luni in Romania.
Se pare ca este doar o chestiune de timp pana cand holurile hotelurilor vor fi amintite tot mai des drept locurile in care s-au negociat mari tranzactii sau s-a batut palma pentru afaceri de milioane de euro.
Comentarii articol (0)