Spre deosebire de înregistrările făcute cu camerele de bord, imaginile de la camerele de supraveghere pot fi folosite pentru sancționarea mai multor abateri rutiere
Mai nou, polițiștii rutieri pot sancționa conducătorii de vehicule și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau ale celor de supraveghere, nu doar când constată direct încălcarea regulilor de circulație. Dacă în baza înregistrărilor făcute cu camere de bord, polițiștii pot sancționa conducătorii doar pentru conducere agresivă, imaginile surprinse de camerele de supraveghere ale administratorilor drumurilor pot fi folosite la sancționarea mai multor abateri de la regulile Codului rutier, inclusiv în cazul depășirii vitezei maxime sau trecerii pe culoarea roșie a semaforului.
Newsletter avocatnet.ro: 10 lucruri de știut astăzi! Primești gratuit, zilnic, în căsuța ta de email, sinteza zilei avocatnet.ro cu cele mai importante noutăți, știri și analize de context.
Codul rutier a fost modificat recent, astfel că polițiștii au acum posibilitatea de a sancționa conducătorii de vehicule și în baza înregistrărilor video ale altor participanți la trafic (de principiu, cele făcute cu camere de bord sau telefoane), dar și a celor de la camerele de supraveghere instalate de administratorii drumurilor publice de interes județean și local, nu doar atunci când constată ei direct încălcarea legislației rutiere.
Prin transmiterea imaginilor de la camerele de supraveghere către polițiști, aceștia pot constata eventuale încălcări ale normelor de circulație pe drumurile publice ori prezența în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară.
Când vine vorba despre încălcarea normelor de circulație, spre deosebire de înregistrările făcute de alți participanți la trafic, cu camere de bord sau telefoane, în baza cărora polițiștii pot sancționa conducătorii de vehicule doar pentru comportamentul agresiv în trafic, în cazul celor primite de la administratorii drumurilor, adică a celor făcute cu camerele de supraveghere, polițiștii pot sancționa mai multe abateri de la Codul rutier.
Mai precis, polițiștii pot verifica, în baza înregistrărilor făcute cu camerele de supraveghere, posibila încălcare a:
limitei maxime admise de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
interdicției sau restricției de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
semnificației culorii roșii a semaforului;
trecerii la nivel cu calea ferată;
interdicției de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
depășirii coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată.
În practică, “Poliția Română primește de la administratorii drumurilor publice de interes județean și local, automat, prin intermediul unor sisteme de comunicații securizate, semnalări și datele de monitorizare a traficului aferente acestora”, după cum stabilește Codul rutier.
Totodată, legislația stabilește că cei ce furnizează înregistrările camerelor de supraveghere, respectiv administratorii drumurilor publice, au următoarele obligații:
de a se asigura că mijloacele tehnice destinate măsurării vitezei care furnizează date către Poliția Română sunt omologate și verificate metrologic, potrivit normelor în vigoare;
de a informa public, pe pagina de internet proprie, cu privire la existența mijloacelor tehnice fixe și scopul prelucrării datelor de monitorizare a traficului rutier;
de a asigura capabilități și/ sau servicii de imprimare masivă și comunicare a documentelor întocmite în legătură cu încălcarea normelor de circulație pe drumurile publice;
de a implementa o serie de cerințe de compatibilitate și interconectare cu platformele software ale Poliției Române, care sunt stabilite, la nivel național, prin ordin al ministrului afacerilor interne.
În cazul înregistrărilor camerelor de supraveghere, Poliția Română prelucrează automat semnalările și datele de monitorizare a traficului aferente acestora, primite prin intermediul unor platforme software proprii, interconectate cu alte sisteme și baze de date ale autorităților, iar rezultatul prelucrării automate se procesează manual de către polițiștii rutieri în cadrul dispeceratelor de monitorizare ale Poliției Române.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (1)