As zice ca e un abuz (nu stiu ce bec e in cauza), de regula deficientele grave se stabilesc la un control mixt de catre reprezentantii RAR, insotiti de politie (art. 179 din regulament), nu decide politistul, sau la inspectia tehnica. In codul rutier, spune ca poti circula noaptea pe drumul public, chiar si cu becuri arse :
Articolul 114
(4) Pe timpul nopții sau în condiții de vizibilitate redusă autovehiculele, tractoarele agricole sau forestiere ori remorcile cu deficiențe la sistemul de iluminare și semnalizare luminoasă nu pot fi conduse sau remorcate
fără a avea în funcțiune pe partea stânga, în față o lumină de întâlnire și în spate una de poziție.
[ link extern ]
Daca nu e ars becul din stinga fata si ai pe spate macar o lumina de pozitie, inseamna ca indeplinesti minima conditie. E o deficienta, dar nu una grava.
Articolul 179
(4) În cazul depistării în trafic a unui vehicul care prezintă deficiențe tehnice la mecanismul de direcție, la sistemul de frânare, care emite noxe poluante ori zgomote peste limitele legal admise sau care circulă având lumină farurilor nereglată corespunzător, reprezentanții autorităților abilitate menționează despre acestea
într-o notă tehnică de constatare ce se anexează procesului-verbal de constatare a contravenției încheiat de către polițistul rutier.
Dealtfel, in OUG 195/2002, legat de retinerea certificatului de inmatriculare, scrie ca motivele retinerii in cazul sistemului de iluminat pot fi :
Articolul 112
(1) Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reține de către poliția rutieră în următoarele cazuri:
.....................................
c) vehiculul circulă noaptea
fără faruri sau lămpi de semnalizare, dispozitivele de iluminare și semnalizare luminoase, mijloacele fluorescent-reflectorizante, prevăzute în normele tehnice în vigoare;
d) vehiculul circulă
cu deficiențe majore sau periculoase la sistemele de iluminare-semnalizare sau cu alte dispozitive decât cele omologate;
In opinia mea, ar insemna sa nu ai deloc lumini, sau sa ai niste modificari tehnice periculoase.
Legat de ce poate constata politia, prin prelucrarea imaginilor de pe camere, tot in codul rutier scrie:
Articolul 109^2
(1) Poliția Română
are dreptul de a prelucra, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, datele de monitorizare a traficului rutier, colectate de administratorii drumurilor publice de interes județean și local cu ajutorul unor mijloace tehnice instalate pe drumurile pe care le administrează.
(2) Poliția Română primește de la administratorii drumurilor publice de interes județean și local, automat, prin intermediul unor sisteme de comunicații securizate, semnalări și datele de monitorizare a traficului aferente acestora care privesc posibila:
a) încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice;
b) prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară.
(3)
Posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice vizează:
a) limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
b) interdicția sau restricția de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
c) semnificația culorii roșii a semaforului;
d) trecerea la nivel cu calea ferată;
e) interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice;
f) depășirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea roșie a semaforului sau la trecerile la nivel cu calea ferată.
[ link extern ]
Nu zice de constatarea tehnica a unui bec ars, ci de contraventii de alta natura.