ACCES PREMIUM
De ce premium?
Nelămuriri fiscale actuale
Facturile emise către firme străine trebuie transmise în e-Factura? De principiu, nu
Una dintre chestiunile ce (încă) necesită o clarificare, în contextul schimbării regulilor sistemului e-Factura de la 1 iulie 2024, este cea legată de facturile emise către firmele străine. Pe scurt, ideea este că aceste facturi nu trebuie transmise în e-Factura, deși uneori poate fi mai complicat să ajungem rapid la o concluzie.
Articolul continuă mai jos
„Ca regulă, atunci când am un cod fiscal al cumpărătorului care nu este din România, sistemul nici nu mi-o acceptă. Deci, nu ar trebui încărcată această factură. Dar trebuie văzut către cine se facturează. Sunt cazuri în care nerezidentul este o persoană impozabilă stabilită în România sau chiar are un reprezentant fiscal cu un cod de TVA în România, nefiind neapărat persoană impozabilă stabilită în România. Dacă cel către care emitem factura ne precizează un cod de TVA românesc, sfatul pe care îl dau și clienților mei este să încarce în sistemul e-Factura toate facturile care au cod fiscal românesc. Că este plătitor sau nu de TVA, dacă există un cod fiscal românesc, din motive de prudență, mai degrabă încarc factura respectivă. Aici, cu două excepții: contractele clasificate și cazul în care se face ajustarea de TVA în cazul falimentului. (...)Multă lume m-a întrebat cum de au dispărut excepțiile care existau până pe 30 iunie 2024? Aveam cinci excepții (sunt patru în lege, dar le-am împărțit în cinci excepții) și pentru livrări intracomunitare, și pentru exporturi. Dimpotrivă, începând cu 1 iulie 2024, singura excepție pe care o precizează Codul fiscal vizează facturile simplificate. Și, atunci, lumea a fost bulversată de faptul că anterior aveam o excepție explicită care spunea că nu se încarcă facturi în sistemul e-Factura pentru livrări intracomunitare. Acum nu mai am excepția, dar nu mai aveam nevoie de excepție în contextul modificării legislative, pentru că regula este că se încarcă doar facturile pe relația B2B - persoane impozabile stabilite în România. Altfel spus, toți cei care aveți clienți cu cod fiscal din afara României, că sunt plătitori sau nu de TVA, nu încărcați în e-Factura facturile către ei”, a precizat, la o conferință recent organizată de avocatnet.ro,
Mirela Păunescu, Expert contabil și Consultant fiscal.
Din 1 iulie 2024, sistemul e-Factura a devenit complet obligatoriu pentru majoritatea contribuabililor, pentru relația B2B. Asta înseamnă că transmiterea facturii se face în termen de cinci zile calendaristice (nu lucrătoare, ca înainte de 1 iulie), iar exemplarul sigilat electronic de autorități este singurul considerat original.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.