Atenție, această practică nu stă în picioare. Deci, noi nu putem să emitem autofacturi către noi, din partea unui furnizor, doar pentru că acel furnizor nu și-a respectat obligația. Ca să pot să emit autofactura, trebuie să am un protocol scris cu vânzătorul meu - protocol care rămâne între mine și el, care nu se înregistrează la Fisc. Dar nu pot, pur și simplu, să mă apuc să-mi autofacturez toate tranzacțiile”, a subliniat, la o conferință recent organizată de avocatnet.ro, Mirela Păunescu, Expert contabil și Consultant fiscal.
În acest context, este bine de amintit că Guvernul a dat astă-vară o clarificare importantă legată de autofacturi. Acestea sunt considerate facturi emise în relația business to business, astfel că, automat, trebuie transmise în sistemul e-Factura. Însă în ce situații se pot emite autofacturi?
„Printr-o modificare relativ recentă, legislația vine și precizează că inclusiv autofacturile se încarcă în e-Factura. Dar aici aș vrea să mă opresc câteva minute și să dau câteva detalii. Din păcate, Codul fiscal folosește această noțiune de autofactură de foarte multe ori și în contexte diferite. Astfel, putem vorbi despre autofactură atunci când emitem o factură de la noi către noi - fie pentru tranzacții interne, fie pentru tranzacții externe. De exemplu, dacă am făcut o achiziție de servicii intracomunitare și nu primim factura, trebuie să ne autofacturăm. Sau avem o depășire de protocol (o depășire care este asimilată unei livrări de bunuri) și, pe cale de consecință, trebuie să colectăm TVA-ul - pentru că emitem o factură de la noi către noi, este o autofactură.
Tot la articolul 319 din Codul fiscal se vorbește despre autofactură în contextul în care am o înțelegere cu furnizorul meu și, în loc să aștept ca furnizorul meu să-mi emită o factură, emit eu, către mine, o factură de la el. Deci, de data aceasta n-am vânzător-cumpărător tot eu, ci vânzătorul este altă persoană, iar eu sunt cumpărătorul - factura respectivă este considerată tot autofactură. Codul fiscal spune că autofacturile care se emit ori de câte ori vorbim despre o livrare de bunuri sau o prestare de servicii către sine se încarcă în e-Factura. Am dat deja un exemplu: depășirea de protocol sau depășirea de sponsorizare, pentru care avem obligația să colectăm TVA. Pentru aceste facturi, trebuie să generăm factura electronică și trebuie să o încărcăm în e-Factura”, a detaliat Mirela Păunescu.
Din 1 iulie 2024, sistemul e-Factura a devenit complet obligatoriu pentru majoritatea contribuabililor, pentru relația B2B. Asta înseamnă că transmiterea facturii se face în termen de cinci zile calendaristice (nu lucrătoare, ca înainte de 1 iulie), iar exemplarul sigilat electronic de autorități este singurul considerat original.
Citește și:
- e-Factura: Momentan, cei care nu primesc facturile de la furnizori pot doar să „amenințe” cu notificarea ANAF;
- e-Factura: Firmele care nu primesc facturile prin sistem vor putea notifica ANAF, care va lua măsuri în acest sens. E necesară o procedură separată;
- e-Factura: Firmele se pot proteja de riscuri prin condiționarea contractuală a plăților de transmiterea facturilor în sistem.
Comentarii articol (1)