- contribuţia de 0,12% / 0,2% stabilită prin declaraţii sau note de control, conform prevederilor Ordinului ANRSC nr. 79/2017 privind modalitatea de achitare şi cuantumul contribuţiei datorate la bugetul ANRSC, precum şi obligaţiile bugetare accesorii aferente acestora;
- obligaţiile bugetare reprezentând tarife de menţinere/ monitorizare licenţe/ autorizaţii, precum şi obligaţiile bugetare accesorii aferente acestora.
Totodată, important de precizat este faptul că, potrivit dispozițiilor art. 1 alin. (4) din Ordinul ANRSC nr. 568/2024, în categoria obligaţiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024 intră:
- obligaţii bugetare pentru care s-a împlinit scadenţa sau termenul de plată până la 31 august 2024 inclusiv. Sunt considerate obligaţii bugetare principale restante şi obligaţiile bugetare principale datorate de debitorul aflat în insolvenţă pentru care s-a împlinit scadenţa până la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existenţa unui tabel de creanţe sau a unui program de plată a creanţelor. Pentru debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, administratorii speciali/judiciari sunt obligaţi să solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014, pentru accesarea facilităţilor fiscale şi respectarea prevederilor art. I-XVIII din OUG 107 de către debitorul insolvent;
- obligaţii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin note de control emise de către ANRSC sau prin declaraţii privind contribuţia datorată bugetului ANRSC, depuse cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
- diferenţele de obligaţii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaraţie rectificativă, prin care se corectează obligaţiile bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv;
- diferenţele de obligaţii bugetare principale stabilite prin note de control comunicate până la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015;
- alte obligaţii de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa ANRSC în vederea recuperării, la data de 31 august 2024 inclusiv.
Un alt aspect relevant de amintit este acela că, în baza OUG nr. 107/2024, ANRSC acordă următoarele facilităţi:
- amânarea la plată a unor obligaţii bugetare, reprezentate de dobânzi şi penalităţi de întârziere;
- anularea unor obligaţii bugetare, reprezentate de dobânzi şi penalităţi de întârziere.
În ceea ce privește procedura de acordare a amânării la plată, principalii pași care trebuie urmați de beneficiari sunt reglementați la art. 3 din Ordinul ANRSC nr. 568/2024, respectiv:
- debitorii îşi pot exprima intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare potrivit OUG nr. 107/2024 prin depunerea unei notificări, astfel:
- la registratura ANRSC;
- prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
- după primirea notificării, ANRSC procedează la:
- analiza îndeplinirii de către debitor a obligaţiilor declarative până la respectiva dată. În cazul în care se constată că debitorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile declarative, ANRSC îl îndrumă potrivit art. 7 din Codul de procedură fiscală;
- efectuarea stingerilor, compensărilor şi oricăror alte operaţiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligaţiilor bugetare ce constituie condiţie pentru acordarea facilităţii fiscale potrivit art. II-V din OUG nr. 107/2024.
- după depunerea notificării, în termen de cel mult cinci zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, ANRSC, prin structurile abilitate, emite şi comunică debitorului „Situaţia privind declaraţiile/facturile şi încasările”, care se eliberează pe baza datelor existente în evidenţa ANRSC;
- în situația existenţei unor neconcordanţe între sumele înscrise în „Situaţia privind declaraţiile/facturile şi încasările” şi evidenţa contabilă proprie a debitorului, ANRSC are obligaţia de a clarifica aceste neconcordanţe referitoare la obligaţiile bugetare ce constituie condiţie pentru acordarea facilităţii fiscale sau la cele care pot fi anulate, potrivit art. II-V din OUG nr. 107/2024;
- în ipoteza în care nu sunt solicitate clarificări ale neconcordanţelor în termen de trei zile lucrătoare de la primirea „Situaţiei privind declaraţiile/facturile şi încasările”, ANRSC emite Decizia de amânare la plată a unor obligaţii bugetare, precum şi adresa de sistare temporară, totală sau parţială, a executării silite adresată instituţiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare şi/sau terţilor popriţi care deţin/datorează sume de bani debitorului ori, după caz, înştiinţarea de respingere a notificării, dacă debitorul nu se încadrează în niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. II-V din OUG nr. 107/2024;
- notificarea va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
- datele de identificare ale debitorului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
- obiectul notificării, respectiv intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare, cu precizarea exactă a prevederilor legale în care debitorul consideră că se încadrează;
- data şi semnătura debitorului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului;
- începând cu data emiterii deciziei de amânare la plată, pentru obligaţiile bugetare care fac obiectul amânării la plată:
- nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;
- nu se efectuează stingerea până la data soluţionării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a unor obligaţii bugetare;
- în situația în care ulterior emiterii deciziilor de amânare la plată a unor obligaţii bugetare se constată erori în conţinutul acestora, pe baza documentelor care atestă această situaţie, ANRSC emite decizie de modificare a deciziei de amânare la plată a unor obligaţii bugetare, care înlocuieşte decizia de amânare la plată, şi o comunică debitorului;
- în cazul în care debitorul nu depune cererea de anulare a unor obligaţii bugetare până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, ANRSC emite şi comunică decizia de pierdere a valabilităţii amânării la plată a unor obligaţii bugetare;
- notificarea poate fi retrasă de debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la ANRSC. În acest caz, ANRSC comunică debitorului decizia prin care se ia act de retragerea notificării şi se desfiinţează decizia de amânare la plată a unor obligaţii bugetare.
- anularea unor obligaţii bugetare se solicită de către debitori în baza unei cereri de anulare a unor obligaţii bugetare, depusă la registratura ANRSC sau comunicată prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condiţiilor de acordare a anulării, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv;
- condiţiile de anulare a dobânzilor şi penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului ANRSC restante la data de 31 august 2024 inclusiv sunt cele prevăzute la art. II-V şi art. VIII alin. (3) din OUG nr. 107/2024;
- prin excepţie de la art. 105 alin. (8) din Codul de procedură fiscală, în situaţia acţiunilor de control iniţiate după data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, în scopul acordării anulării prevăzute la art. III din OUG nr. 107/2024, ANRSC ia în considerare declaraţiile privind contribuţia de 0,12% / 0,2% rectificative depuse de debitori în cel mult 20 de zile de la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024;
- debitorii care au obligaţii de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată, în condiţiile legii, la data de 31 august 2024 inclusiv, ale căror efecte nu au încetat şi care intenţionează să beneficieze de anularea unor obligaţii bugetare potrivit art. II-V din OUG nr. 107/2024 trebuie să depună la ANRSC o cerere de renunţare la efectele suspendării actului administrativ până la data depunerii cererii de anulare a unor obligaţii bugetare inclusiv. Renunţarea la efectele suspendării are drept scop aplicarea dispoziţiilor OUG nr. 107/2024 şi nu dă dreptul ANRSC de a începe sau continua procedura de executare silită;
- cererea de anulare a unor obligaţii bugetare cuprinde cel puţin următoarele:
- datele de identificare a debitorului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
- obiectul cererii, respectiv anularea unor obligaţii bugetare prevăzute la art. 2 alin. (2), cu precizarea facilităţilor fiscale solicitate, prevăzute la art. II-V din OUG nr. 107/2024;
- data şi semnătura debitorului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului;
- declaraţia pe propria răspundere a debitorului că se află/nu se află în vreuna dintre situaţiile prevăzute la art. XVIII alin. (1) din OUG nr. 107/2024;
- pentru a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare, debitorul poate depune fie o singură cerere pentru toate situaţiile prevăzute la art. II-V din OUG nr. 107/2024, fie câte o cerere pentru fiecare dintre acestea;
- cererea de anulare a unor obligaţii bugetare poate fi retrasă de debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la ANRSC. Prin retragerea cererii, debitorul îşi menţine dreptul de a depune o nouă cerere de anulare a unor obligaţii bugetare, cu respectarea condiţiilor prevăzute în acest sens de OUG nr. 107/2024;
- în termen de cel mult cinci zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare, ANRSC:
- analizează îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. II-V din OUG nr. 107/2024;
- emite şi comunică, dacă este cazul, decizia referitoare la obligaţiile bugetare, în vederea actualizării obligaţiilor bugetare ce pot face obiectul anulării;
- reface evidenţa contabilă în situaţia în care au fost stinse obligaţii bugetare ce pot face obiectul anulării;
- emite decizia de anulare a unor obligaţii bugetare sau decizia de respingere a cererii de anulare a unor obligaţii bugetare;
- înainte de emiterea deciziei de respingere a cererii de anulare a unor obligaţii bugetare, ANRSC audiază debitorul, ocazie cu care îi indică condiţiile ce nu au fost îndeplinite;
- în ipoteza în care, după data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, au fost stinse unele obligaţii bugetare ce pot face obiectul anulării, potrivit art. II-V din OUG nr. 107/2024, acestea sunt supuse restituirii potrivit art. 168 din Legea nr. 207/2015;
- obligaţiile de plată accesorii aferente obligaţiilor bugetare principale, precum şi accesoriile incluse în ratele de eşalonare cu termene de plată anterioare datei de 31 august 2024 nu se restituie în situaţia în care acestea au fost stinse înainte de această dată;
- în aplicarea prevederilor art. II-V din OUG nr. 107/2024, obligaţiile bugetare ce pot face obiectul anulării sunt:
- cele aferente obligaţiilor bugetare principale al căror termen de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită conform Codului de procedură fiscală nu s-a împlinit;
- cele datorate şi nestinse la data de 31 august 2024 inclusiv;
- în situația în care ulterior emiterii deciziilor de anulare a unor obligaţii bugetare se constată erori în conţinutul acestora, pe baza documentelor care atestă această situaţie, ANRSC emite decizie de modificare a deciziei de anulare a unor obligaţii bugetare.