- decizii de imputare emise de AJOFM/AMOFM/CRFPA;
- procese-verbale de control întocmite de structurile de control din cadrul AJOFM/AMOFM;
- hotărâri judecătoreşti emise de instanţa competentă;
- decizii/procese-verbale referitoare la obligaţiile bugetare accesorii.
Un aspect important de reținut este faptul că debitorii ce pot beneficia de facilitățile prevăzute în prezenta procedură sunt persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, precum și prin Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, după caz. Totodată, important de precizat este faptul că, potrivit dispozițiilor art. 1 alin. (5) din Ordinul ANOFM nr. 1.176/2024, în categoria debitorilor ce pot beneficia de facilități se includ și următorii:
- debitorii declarați insolvabili, potrivit legii;
- persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, pentru obligațiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătorești de atragere a răspunderii;
- debitorii aflați în procedura insolvenței ori aflați în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare;
- debitorii care la data de 31 august 2024 inclusiv înregistrează numai obligații de plată accesorii nestinse aferente obligațiilor bugetare principale stinse până la această dată, iar accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, respectiv până la data de 6 septembrie 2024;
- debitorii cărora li s-au comunicat decizii de imputare aferente unor obligații bugetare principale scadente până la data de 31 august 2024 inclusiv, ca urmare a unui control în derulare la data de 6 septembrie 2024, indiferent de data comunicării deciziei de imputare.
În cazul persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale potrivit legii, AJOFM/AMOFM/CRFPA verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. II—V și XVI din OUG nr. 107/2024, distinct, respectiv separat de obligațiile bugetare existente pe codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală, față de cele înregistrate pe codul numeric personal/numărul de identificare fiscală, potrivit legii, sens în care notificarea privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare și/sau cererea de anulare a unor obligații bugetare, după caz, se depune separat de către persoana fizică, în funcție de codul de identificare fiscală pe care înregistrează obligații bugetare de plată. În acest caz, pentru obligațiile bugetare care reprezintă condiție de achitare potrivit art. II-V și XVI din OUG nr. 107/2024, verificarea îndeplinirii acesteia se efectuează astfel:
- obligațiile bugetare datorate pe cod numeric personal/număr de identificare fiscală, ce trebuie să fie achitate, inclusiv procentele prevăzute la art. XVI alin. (1) lit. a) și alin. (2) lit. a) din ordonanța de urgență, se verifică independent de obligațiile bugetare de plată care sunt înregistrate pe codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală;
- obligațiile bugetare datorate pe codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală, ce trebuie să fie achitate potrivit art. II-V, se verifică independent de obligațiile bugetare de plată care sunt înregistrate pe codul numeric personal/numărul de identificare fiscală.
Un alt aspect important de precizat este acela că ANOFM, prin entitățile publice subordonate, acordă următoarele facilități fiscale:
- amânarea la plată a obligațiilor de plată accesorii rămase nestinse la data emiterii fișei de calcul/deciziei, până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care notifică AJOFM/AMOFM/CRFPA conform art. VI alin. (1) din ordonanța de urgență;
- anularea obligațiilor de plată accesorii;
- amânarea unui procentaj de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, rămase nestinse la data emiterii fișei de calcul/deciziei, până la data soluționării cererii de anulare a unor obligații bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii persoane fizice care notifică organul fiscal conform art. VI alin. (1) din ordonanța de urgență și care se încadrează în prevederile art. XVI din ordonanța de urgență;
- anularea unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, pentru debitorii persoane fizice care se încadrează în prevederile art. XVI din ordonanța de urgență.
- dobânzi/majorări de întârziere;
- penalități de întârziere;
- orice alte obligații de plată accesorii.
- reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene;
- care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență sau care încep ulterior acestei date;
- stabilite prin hotărâri penale definitive;
- reprezentând prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
- obligațiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv, astfel cum sunt definite la art. I alin. (2) din ordonanța de urgență;
- obligațiilor bugetare principale cu termene de plată până la 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată;
- obligațiilor bugetare principale scadente până la data de 31 august 2024 inclusiv și cuprinse în decizii de imputare emise ca urmare a unui control aflat în derulare până la data de 6 septembrie 2024.
1. debitorii îşi pot exprima intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare, respectiv a obligaţiilor de plată accesorii şi/sau a unui procent din obligaţiile bugetare principale, prin depunerea unei notificări, astfel:
3. după depunerea notificării, în termen de cinci zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, AJOFM/AMOFM/CRFPA emite şi comunică debitorului decizia de amânare la plată a unor obligaţii bugetare şi fişa de calcul, actualizate;
4. în cazul în care există neconcordanţe între sumele înscrise în fişa de calcul şi evidenţa contabilă a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora în termen de cel mult trei zile lucrătoare de la data comunicării fişei de calcul. După clarificarea neconcordanţelor, AJOFM/AMOFM/CRFPA întocmeşte în două exemplare procesul-verbal de punere de acord, precum şi decizia referitoare la obligaţiile bugetare şi noua fişă de calcul;
5. după întocmirea procesului-verbal de punere de acord sau în cazul în care debitorul nu solicită clarificarea neconcordanţelor, AJOFM/AMOFM/CRFPA emite decizia de amânare la plată a unor obligaţii bugetare, precum şi adresa de sistare temporară, totală sau parţială, a executării silite adresată instituţiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare şi/sau terţilor popriţi care deţin/datorează sume de bani debitorului, ori, după caz, înştiinţarea de respingere a notificării, dacă debitorul nu se încadrează în niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. II - V şi XVI din ordonanţa de urgenţă;
6. notificarea va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
7. de la data emiterii deciziei de amânare la plată a unor obligaţii bugetare, pentru obligaţiile de plată accesorii şi/sau a unui procent din obligaţiile bugetare principale, după caz, care fac obiectul amânării la plată:
8. în cazul în care pe perioada amânării la plată se emite decizie referitoare la obligaţiile de plată accesorii care cuprinde obligaţii de plată accesorii, AJOFM/AMOFM/CRFPA emite, odată cu această decizie, şi decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a unor obligaţii bugetare. Decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a unor obligaţii bugetare înlocuieşte decizia emisă anterior. Amânarea la plată a obligaţiilor bugetare se acordă în baza notificării iniţiale. Deciziile de modificare a deciziei de amânare la plată a obligaţiilor bugetare accesorii emise de AJOFM/AMOFM/CRFPA se transmit debitorului;
10. în ipoteza în care debitorul nu depune cererea de anulare a unor obligaţii bugetare până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, AJOFM/AMOFM/CRFPA emite şi comunică decizia de pierdere a valabilităţii amânării la plată a unor obligaţii bugetare;
11. notificarea poate fi retrasă de debitor oricând, prin depunerea în acest sens a unei cereri la AJOFM/AMOFM/CRFPA. În acest caz, AJOFM/AMOFM/CRFPA comunică debitorului decizia prin care se ia act de retragerea notificării şi se desfiinţează decizia de amânare la plată a unor obligaţii bugetare.
Referitor la procedura de acordare a anulării unor obligaţii bugetare, principalii pași care trebuie urmați de beneficiari sunt reglementați la art. 4 din O ANOFM nr. 1.176/2024, respectiv:
1. anularea unor obligaţii bugetare se solicită de către debitori în baza unei cereri de anulare a unor obligaţii bugetare, depusă la registratura AJOFM/AMOFM/CRFPA sau comunicată prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire. Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condiţiilor de acordare a anulării, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv;
2. debitorii care au obligaţii de plată stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată, în condiţiile legii, la data de 31 august 2024 inclusiv, ale căror efecte nu au încetat şi care intenţionează să beneficieze de anularea unor obligaţii bugetare potrivit art. II - V şi XVI din ordonanţa de urgenţă vor face menţiuni cu privire la renunţarea la efectele suspendării actului administrativ fiscal în notificarea şi/sau cererea de anulare a unor obligaţii bugetare. Renunţarea la efectele suspendării are drept scop aplicarea dispoziţiilor OUG nr. 107/2024 şi nu dă dreptul AJOFM/AMOFM/CRFPA de a începe sau continua procedura de executare silită;
3. cererea de anulare a unor obligaţii bugetare cuprinde cel puţin următoarele:
4. pentru a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare, debitorul poate depune fie o singură cerere pentru toate situaţiile prevăzute la art. II-V și XVI din ordonanţa de urgenţă, fie câte o cerere pentru fiecare dintre acestea;
5. pentru îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. II lit. b) din ordonanţa de urgenţă, debitorul trebuie să aibă stinse la data depunerii cererii de anulare a unor obligaţii bugetare toate obligaţiile bugetare principale şi accesorii administrate de AJOFM/AMOFM/CRFPA cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
6. în termen de cel mult cinci zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare, AJOFM/AMOFM/CRFPA:
7. înainte de emiterea deciziei de respingere a cererii de anulare a unor obligaţii bugetare, AJOFM/AMOFM/CRFPA audiază debitorul, ocazie cu care îi indică condiţiile ce nu au fost îndeplinite;
9. obligaţiile de plată accesorii aferente obligaţiilor bugetare principale, precum şi obligaţiile bugetare incluse în ratele de eşalonare cu termene de plată anterioare datei de 6 septembrie 2024 nu se restituie în situaţia în care acestea au fost stinse înainte de această dată;
10. în situația debitorilor care nu au notificat AJOFM/AMOFM/CRFPA cu privire la intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare se aplică în mod corespunzător prevederile art. 165 din Codul de procedură fiscală cu privire la ordinea stingerii obligaţiilor fiscale, urmând ca obligaţiile bugetare ce fac obiectul anulării să se restituie;
11. în aplicarea prevederilor art. II din ordonanţa de urgenţă, pentru obligaţiile accesorii aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 şi stinse până la această dată, pentru care organul bugetar a emis, dar nu a comunicat decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii sau aceasta nu a fost emisă, acesta nu mai comunică decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii sau nu mai emite această decizie, după caz, iar obligaţiile accesorii se scad din evidenţa analitică pe plătitor pe bază de borderou de adăugare/scădere a obligaţiilor fiscale. Obligaţiile de plată accesorii ce pot face obiectul anulării sunt:
12. în situația în care ulterior emiterii deciziilor de anulare a unor obligaţii bugetare se constată erori în conţinutul acestora, pe baza documentelor care atestă această situaţie, AJOFM/AMOFM/CRFPA emite decizie de modificare a deciziei de anulare a unor obligaţii bugetare;
Comentarii articol (0)