Procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA va fi ajustată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui proiect de ordin pus recent în dezbatere publică.
Ca să se aplice,
proiectul de ordin trebuie aprobat de ANAF și publicat în Monitorul Oficial. Acesta prevede o serie de ajustări la
Ordinul ANAF 2.012/2016, prin care s-a dat actuala procedură de
modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA.
Conform inițiatorilor, regulile trebuie actualizate cu schimbările legislative apărute în anii recenți, însă sunt necesare și unele clarificări ale procedurii.
Iată ce urmează să se schimbe:1. Modificarea titulaturii conducătorilor organelor fiscale teritoriale, având în vedere redenumirea serviciului fiscal municipal, a serviciului fiscal orăşenesc și a biroului fiscal comunal, ca unități fiscale, în urma reorganizării ANAF.
2. Stabilirea în sarcina compartimentului de specialitate a obligației ca, după anularea înregistrării în scopuri de TVA a persoanei impozabile membră a unui grup fiscal de TVA, să procedeze la aplicarea prevederilor
Ordinului ANAF 3.006/2016 privind aprobarea Procedurii de implementare şi de administrare a grupului fiscal unic, în scopul
scoaterii din grupul fiscal unic de TVA a persoanelor impozabile cărora li se anulează înregistrarea în scopuri de TVA.
3. Reglementarea situației înregistrării în scopuri de TVA la solicitarea organelor cu atribuții de control fiscal în sensul că decizia privind
înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA să fie emisă doar pe baza actelor administrativ-fiscale emise de organul fiscal de control
rămase definitive prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situaţia în care acestea au fost atacate în justiţie. În acest sens, vor putea fi evitate situațiile în care unii contribuabili sunt înregistrați în scopuri de TVA, din oficiu, dar actele de control pe baza cărora au fost înregistrate în scopuri de TVA sunt anulate/ desființate de organele de soluționare a contestațiilor sau de către instanța judecătorească.
4. Stabilirea, în cadrul procedurii, a
fluxului aplicabil în vederea asigurării exercitării dreptului de a fi ascultat, prevăzut de art. 9 din Codul de procedură fiscală, înainte de luarea deciziei privind înregistrarea în scopuri de TVA, cu excepția situației în care situația a fost identificată de organele de control fiscal.
5. Modificarea formularului „Notificare privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, potrivit prevederilor art. 316 alin. (10)/ art. 317 alin. (4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal”, în scopul
eliminării obligației persoanei notificate de a se prezenta la sediul organului fiscal pentru a depune declarația de mențiuni, în vederea solicitării înregistrării în scopuri de TVA. În prezent, este asigurată posibilitatea depunerii prin mijloace electronice de transmitere la distanță, de către toate categoriile de contribuabili, a formularului 700, prin care se poate solicita și înregistrarea în scopuri de TVA.
6. Aprobarea unei „Invitații privind exercitarea dreptului de a fi ascultat”, care va fi comunicată în cazul neprezentării contribuabilului la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii. În acest caz, potrivit art. 9 din Codul de procedură fiscală, se acordă un nou termen pentru exercitarea dreptului de a fi ascultat, pentru persoanele impozabile care, deși au fost notificate în vederea înregistrării în scopuri de TVA, nu au depus declaraţia de menţiuni în vederea înregistrării în scopuri de TVA, nu s-au prezentat la sediul unităţii fiscale, în vederea audierii, și nu au refuzat explicit să se prezinte la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii.
7. Aprobarea unei „Înștiințări privind sistarea procedurii de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA”, care va fi comunicată în situațiile în care fie contribuabilul solicită înregistrarea în scopuri de TVA, prin depunerea declarației de mențiuni, ulterior începerii procedurii de înregistrare în scopuri de TVA, fie acesta prezintă, în cadrul procedurii de audiere, documente din care rezultă că nu avea obligația să solicite înregistrarea în scopuri de TVA. Pentru astfel de situații este necesară și completarea corespunzătoare a modelului de referat care se întocmește de organul fiscal.
8. Completarea prevederilor procedurale, în sensul că se anulează înregistrarea în scopuri de TVA, pentru persoanele impozabile care se încadrează în prevederile art. 316 alin. (11) lit. d) din Codul fiscal, chiar dacă pentru perioada respectivă există o decizie de impunere emisă de organul de inspecție fiscală sau o decizie de impunere, din oficiu, emisă de organul fiscal competent, rămasă definitivă conform art. 107 alin. (5) din Codul de procedură fiscală. Potrivit art. 316 alin. (11) lit. d) din Codul fiscal, organul fiscal anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, în cazul persoanelor impozabile care nu au depus niciun decont de taxă pentru șase luni consecutive (dacă utilizează luna calendaristică ca perioadă fiscală) sau, după caz, pentru două trimestre calendaristice consecutive (dacă utilizează trimestrul calendaristic ca perioadă fiscală).
Însă, potrivit prevederilor art. 107 din Codul de procedură fiscală, nedepunerea declarației de impunere dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a creanțelor fiscale prin decizie de impunere, iar organele de inspecție fiscală stabilesc, prin decizie de impunere, obligații fiscale și pentru perioadele în care contribuabilul nu și-a îndeplinit obligațiile declarative. Având în vedere caracterul sancționator al prevederilor art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, este necesară anularea înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative, chiar dacă sumele datorate pentru perioadele fiscale respective au fost stabilite de organele fiscale.
Atenție! Ca să se aplice, proiectul de ordin trebuie aprobat de ANAF și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)