Conform Ordinului 7.479/2024 al ministrului Educației, fiecare instituție de învățământ superior trebuie să elaboreze o metodologie proprie pentru evaluarea continuă și sumativă, care să fie publicată pe site-ul instituției. Aceasta trebuie să definească procesul de evaluare, inclusiv condițiile generale, procedura de desfășurare, instrumentele utilizate, standardele de evaluare și criteriile de notare. De asemenea, metodologia trebuie să prevadă măsuri pentru asigurarea integrității academice, cum ar fi prevenirea plagiatului și sancțiunile aplicabile în cazul încălcării normelor de etică.
Ordinul stabilește că ”activitățile de evaluare continuă și evaluare sumativă pot fi organizate și în regim online, doar în cazurile prevăzute de lege. Formele și metodele de evaluare vor fi prevăzute obligatoriu în fișa disciplinei.
(...) În cadrul procesului de evaluare sumativă de tip examen se va asigura mereu prezența a cel puțin două cadre didactice”.
De asemenea, în ceea ce privește procesul de evaluare în regim online, măsura prevede ca examenele orale să fie înregistrate integral audio-video și arhivate la nivelul fiecărei facultăți. În plus, actul prevede că ”accesul la aceste înregistrări este restricționat și se realizează exclusiv în scopul verificării și asigurării corectitudinii evaluării, precum și al soluționării contestațiilor, cu respectarea normelor de protecție a datelor cu caracter personal, respectiv a integrității academice. Termenul de păstrare a acestor înregistrări se stabilește la nivelul fiecărei facultăți/fiecărui departament”.
În același timp, însă, documentul pune accent pe evaluarea studenților față în față și prevede că evaluările continue și sumative se desfășoară, de regulă, în condițiile întâlnirii nemijlocite a studenților cu cadrele didactice în spațiul universitar, în ideea de a permite o mai bună supraveghere a procesului de evaluare și de a reduce riscul de fraudă.
Metodologia prevede ca, în cazul proiectelor și altor lucrări scrise, să se utilizeze metode de verificare a originalității (cum ar fi detectarea plagiatului), pentru a asigura autenticitatea lucrărilor elaborate de către studenți.
În ceea ce privește studenții cu dizabilități ori cei cu cerințe educaționale speciale, instituțiile au obligația, conform metodologiei, ”să asigure, în organizarea acestor activități, condițiile și resursele materiale necesare unei bune desfășurări, după caz, cu asigurarea accesului echitabil al tuturor studenților la mijloacele tehnice și informatice necesare pentru a accesa gratuit și adecvat platformele informatice și resursele digitale”.
De asemenea, ”instituția va pune la dispoziție dispozitive și tehnologii asistive acolo unde este necesar, asigurând un mediu de evaluare incluziv și adaptat nevoilor studenților”.
- Activitatea de evaluare sumativă, precum și activitatea de evaluare continuă a rezultatelor învățării reprezintă procesele prin care se determină dacă un student a dobândit cunoștințele, abilitățile, responsabilitatea și autonomia necesare într-un anumit domeniu de studiu.
- Activitatea de evaluare sumativă, care poate fi de tip examen, colocviu, verificare etc., se realizează la intervale mai mari de timp, de obicei la final de semestru sau în cadrul examenelor de finalizare a studiilor, pentru fiecare ciclu de studii universitare.
- Activitatea de evaluare continuă este un proces de monitorizare și apreciere a progresului studenților, prin teste, evaluări intermediare, proiecte, teme individuale și/sau de echipă, prezentări, referate sau alte forme de evaluare a rezultatelor așteptate ale învățării, care se realizează în mod obligatoriu în timpul semestrului. Activitatea de evaluare continuă este descrisă explicit în fișa disciplinei, inclusiv cu menționarea ponderii sale în evaluarea finală a disciplinei.
Comentarii articol (0)