După implementarea proiectelor de investiții și plata ajutoarelor financiare, Ministerul Finanțelor are obligația de a monitoriza schemele de ajutor de stat / de minimis pe care le administrează, prin intermediul unor solicitări de informații sau controale la fața locului.
Unele dintre cele mai importante obligații asumate de către beneficiarii ajutoarelor de stat / de minimis se referă la:
- crearea, în perioada de implementare a proiectului de investiții, a unor noi locuri de muncă;
- menținerea noilor locuri de muncă pentru o perioadă obligatorie după încheierea implementării proiectului;
- menținerea activității finanțate pentru întreaga perioadă de monitorizare prevăzută de procedurile de implementare și în acordurile de finanțare;
- interzicerea înstrăinării bunurilor achiziționate pe durata perioadei de monitorizare.
Decizia de stopare a ajutoarelor poate fi decisă în perioada de implementare a proiectului
Decizia de stopare a ajutoarelor de stat / de minimis trebuie să conțină atât motivele de fapt și de drept care au condus la emiterea deciziei, cât și data la care se realizează stoparea acordării ajutorului. Începând din acest moment, întreprinderea beneficiară nu va mai încasa alte tranșe ale ajutorului de stat / de minimis.
După luarea deciziei de stopare a ajutorului de stat / de minimis, aceasta va fi transmisă în termen de cinci zile operatorului economic beneficiar sau, în cazul insolvenței acestuia, se va transmite practicianului în insolvență desemnat ca administrator sau lichidator judiciar.
Decizia de recuperare se poate lua oricând pe durata de valabilitate a contractului de finanțare
În cazul identificării unor abateri grave săvârșite de către întreprinderile beneficiare, ajutorul de stat / de minimis se recuperează proporțional cu gradul de nerealizare a obligațiilor asumate conform mențiunilor speciale prevăzute în acordul pentru finanțare.
Deciziile prin care se dispune recuperarea ajutorului de stat / de minimis trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:
- motivele de fapt și de drept care au condus la emiterea deciziei;
- data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziția beneficiarului;
- data până la care s-a calculat dobânda de recuperare;
- cuantumul ajutorului de stat / de minimis, precum și al dobânzii ce trebuie recuperate;
- rata dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat;
- temeiul legal în baza căruia s-a dispus recuperarea ajutorului de stat / de minimis, precum și a dobânzilor aferente.
Modalitatea de recuperare efectivă a ajutoarelor plătite
Atunci când valoarea de recuperat este mai mică decât ultima tranșă, aceasta se va recupera din valoarea ultimei tranșe. Pentru această sumă se va calcula, de asemenea, dobânda aferentă, calculată începând cu data plății ultimei tranșe și până la data recuperării efective a ajutorului.
Atunci când valoarea de recuperat este mai mare decât ultima tranșă a ajutorului de stat, aceasta se recuperează începând cu ultima tranșă, urmând apoi tranșele anterioare în ordine inversă față de cum au fost plătite, până la atingerea sumei ce trebuie recuperată. În acest caz, dobânda se va calcula de la data fiecărei plăți aferente tranșei din care se recuperează ajutorul de stat, având ca bază rata de referință în vigoare în momentul recalculării, comunicată de către Comisia Europeană pentru România.
În termen de cel mult 20 de zile lucrătoare de la data la care comunicarea deciziei de recuperare a fost transmisă întreprinderii beneficiare de ajutor, aceasta se transmite organelor fiscale competente.
Comentarii articol (0)