Un proiect de hotărâre de Guvern, pus în transparență pe pagina de internet a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, urmează să modifice actualele prevederi referitoare la SGR.
Documentul aduce mai multe schimbări HG 1.074/2021 privind Sistemul de garanție-returnare pentru ambalaje, modificări care au scopul, conform notei de fundamentare care prefațează măsura, de a optimiza funcționarea acestuia și de a facilita atingerea obiectivelor de colectare și reciclare.
Cu toate acestea, una dintre prevederile nou introduse este aceea de amânare a contribuțiilor administratorului SGR pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare aferente anului curent pentru 2025.
O altă amânare acordată de proiectul de hotărâre îi privește pe comercianți, care vor putea vinde și anul viitor stocurile încă existente de produse îmbuteliate în ambalaje non-SGR, în condițiile în care actualul termen este de 31 decembrie 2024: ”stocurile prevăzute la alin. (5) pot fi comercializate, cel târziu până la data epuizării stocurilor aflate la comercianți, dar nu mai târziu de 30 iunie 2025, dată după care comercializarea lor este interzisă".
Totuși, operatorii economici vor plăti o contribuție de doi lei pe kilogram pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri corespunzătoare obiectivelor minime anuale pentru ambalaje SGR și cantitățile care intră efectiv în instalații de valorificare sau reciclare.
În ceea ce privește administratorul SGR, proiectul aduce câteva clarificări legate de activitatea sa și de modalitatea în care acesta cheltuie sumele care îi revin în urma derulării acestui program.
Astfel, propunerea prevede că ”veniturile înregistrate cu orice titlu de către administratorul SGR, precum sumele obținute din vânzarea de material trimis de administratorul SGR către reciclare, tariful de administrare, alte tarife specifice SGR și garanțiile nerevendicate, se folosesc în mod exclusiv pentru susținerea funcționării și creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare, inclusiv în ceea ce privește capacitățile de procesare și de reciclare".
În plus, unul dintre motivele pentru care administratorul SGR poate pierde această calitate devine și acela al nerespectării prevederilor privind desfășurarea investițiilor pentru creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare, inclusiv în ceea ce privește capacitățile de procesare și de reciclare, neinclus în actuala legislație.
Cum lipsa transparenței referitoare la propria activitate a fost deseori invocată, inclusiv într-un articol al avocatnet.ro, noile prevederi propuse impun că „administratorul SGR are obligația afișării lunare pe pagina proprie de internet a cantității de ambalaje SGR puse pe piață, raportate administratorului SGR, și, respectiv, recuperate, în număr de unități și în kg, pentru fiecare tip de material: plastic, metal, sticlă, până la data de 15 a lunii următoare celei de referință".
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de hotărâre de Guvern trebuie adoptat de Executiv și publicat în Monitorul Oficial.