HG 1.075/2023 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile a fost publicată marți în Monitorul Oficial, „pentru a putea începe cu adevărat sistemul garanție-returnare la 30 noiembrie”, conform declarațiilor date de ministrul mediului la finalul ședinței în care a fost adoptată.
Printre altele, noua HG prevede câteva modificări în materia celor două tarife speciale - de administrare și de gestionare - precum și care vor fi tarifele până la final de 2024.
Hotărârea recentă modifică inclusiv definițiile din HG 1074:
- tariful de administrare e definit ca suma de bani plătită prin transfer bancar administratorului SGR de către producător pentru fiecare unitate de ambalaj SGR introdusă pe piața națională, destinată acoperirii costurilor generate de implementarea și funcționarea sistemului de garanție-returnare, inclusiv eventualele contribuții plătite de către administratorul SGR pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare;
- tariful de gestionare e definit ca suma de bani plătită prin transfer bancar de către administratorul SGR comercianților, respectiv comercianților HoReCa, după caz, pentru fiecare unitate de ambalaj SGR care a fost returnată la punctele de returnare sau predată administratorului SGR de către comercianții HoReCa, destinată acoperirii costurilor în legătură directă cu îndeplinirea obligațiilor privind preluarea și stocarea ambalajelor SGR. Tariful de gestionare se diferențiază în funcție de metoda automată sau manuală de preluare a ambalajelor SGR.
„(1) Pentru acoperirea costurilor financiare aferente aducerii la îndeplinire a obligațiilor ce îi revin conform art. 23, administratorul SGR stabilește și percepe de la producători tariful de administrare al SGR.
(2) Pentru perioada 30 noiembrie 2023 – 31 decembrie 2024 valoarea tarifului de administrare este cea stabilită prin anexa nr. 2, iar începând cu data de 1 ianuarie 2025 valoarea tarifului de administrare se stabilește în mod transparent de către administratorul SGR în conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor prevăzut la art. 27 alin. (3)”, prevede recenta hotărâre.
„(1) Tariful de gestionare se achită prin transfer bancar operatorilor punctelor de returnare, comercianților HoReCa, precum și operatorilor stațiilor de sortare, după caz, pentru ambalajele preluate de către administratorul SGR.
(2) Pentru perioada 30 noiembrie 2023 – 31 decembrie 2024, valoarea tarifului de gestionare este cea stabilită prin anexa nr. 2, iar începând cu data de 1 ianuarie 2025 valoarea tarifului de gestionare se stabilește în mod transparent de către administratorul SGR în conformitate cu prevederile ordinului ministrului mediului, apelor și pădurilor prevăzut la art. 27 alin. (3)”, prevede, totodată, proiectul de HG.
Comentarii articol (1)