HG 1.075/2023 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile a fost publicat marți în Monitorul Oficial, „pentru a putea începe cu adevărat sistemul garanție-returnare la 30 noiembrie”, conform declarațiilor date de ministrul mediului la finalul ședinței de Guvern în care a fost adoptată hotărârea.
Prima modificare importantă din hotărâre privește semnificația termenilor „comerciant”,, „comerciant HoReCa” și „distribuitor”. Aceștia nu mai sunt definiți în HG 1.074 ca persoane juridice autorizate sau din industria hotelieră, ci ca operatori economici sau operatori economici din industria hotelieră. Modificarea vine în conformitate cu prevederile OUG nr. 44/2008, recunoscându-se că mulți comercianți pot fi întreprinderi individuale, persoane fizice autorizate, întreprinderi familiale etc., care nu au personalitate juridică, dar care, cu toate astea, trebuie să fie acoperiți de legislația SGR.
În ceea ce privește producătorii, aceștia vor avea obligația de a înregistra în Registrul Ambalajelor SGR fiecare tip de ambalaj SGR pus pe piață. Desigur, hotărârea definește acest nou registru.
Comercianții vor trebui să indice valoarea garanției separat de prețul produsului, atât pe raft, cât și în documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR, chestiune care nu era suficient de clar specificată inițial în HG 1.074.
Totodată, termenul „tarif de gestionare” a fost clarificat prin specificarea că acesta trebuie plătit prin transfer bancar. Acest lucru este menit să asigure transparența plăților. Producătorii sunt, de asemenea, obligați să plătească administratorului SGR tariful de administrare și valoarea garanției pentru produsele în ambalaje SGR introduse pe piața națională, tot prin transfer bancar.
Apoi, deși comercianții HoReCa nu vor fi obligați să organizeze puncte de returnare, având în vedere rolul lor important în implementarea sistemului, administratorul SGR va trebui să le acopere costurile de manipulare a ambalajelor SGR și să le achite un tarif de gestionare.
În același timp, definiția ambalajului supus SGR sau ambalaj SGR a fost modificată pentru a face referire expresă la articolele ce sunt excluse, cum ar fi ambalajele de tip pouches, bag-in-box și orice alt ambalaj care nu își poate păstra forma după golire.
O altă schimbare importantă este interdicția introducerii pe piața națională și comercializarea produselor ambalate în ambalaje SGR (adică prevăzute la art. 1 alin. (1) din HG 1.074) dacă:
- dacă producătorii/ comercianții nu sunt înregistrați în SGR;
- dacă producătorii/ comercianții, deși s-au înregistrat în SGR, nu au semnat contractele cu ReturRo.
De asemenea, este interzisă introducerea pe piața națională a produselor ambalate în ambalajele SGR dacă producătorii acestora nu au valabil contractul încheiat cu administratorul SGR și nu respectă obligația de înregistrare a ambalajelor SGR. Aceeași interdicție e stabilită în mod corespunzător și pentru comercianți.
După intrarea în funcțiune a SGR, obligațiile producătorilor privind preluarea, transportul și reciclarea ambalajelor SGR vor fi îndeplinite exclusiv prin intermediul administratorului SGR. Producătorii sunt, de asemenea, obligați să perceapă de la clienții lor garanția pentru produsele în ambalaje SGR introduse pe piața națională, mai puțin în cazurile în care producătorul decide să suporte costul garanției pentru produsele ambalate în ambalaje SGR oferite gratuit consumatorilor și/ sau utilizatorilor finali.
Prin hotărârea recentă, s-au clarificat și regulile privind restituirea garanției de 50 de bani - mai exact, situațiile în care garanția nu va fi restituită din motive obiective, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligația de a prelua ambalajul.
Totodată, hotărârea stabilește în premieră și cuantumul tarifelor de administrare și de gestionare aplicabile în perioada 30 noiembrie 2023 – 31 decembrie 2024.
Potrivit declarațiilor date în ziua adoptării acestei hotărâri de ministrul de restort, consumatorii „vor își vor putea duce ambalajele goale la orice market, la orice magazin din România, pentru a putea recupera garanția acestora. Vom putea spune că vom trece de la mimarea reciclării din ultimii ani la o reciclare reală, la o țară care cu adevărat face acest lucru. Și va fi un sistem simplu, un sistem care ne implică pe toți și un sistem care va schimba la față, cred eu, România, pentru că astăzi, în multe locuri, avem o față murdară a țării noastre, fie că discutăm despre albiile cursurilor de apă, despre păduri, despre parcuri, găsim PET-uri aproape peste tot. Iar după intrarea în vigoare a sistemului garanție-returnare, îndrăznesc să cred că această față va dispărea.
(...) Putem spune că mai avem 28 de zile până când SGR-ul va intra în funcțiune și suntem 100% pregătiți. Aș mai adăuga faptul că am clarificat anumite aspecte care țin de niște detalii minore, cum ar fi modalitatea în care la raft este evidențiat costul garanției, faptul că acestea, ambalajele se returnează oriunde în țară. De asemenea, un lucru important pe care l-aș menționa: am impus penalități pentru compania RetuRO, în situația în care nu-și îndeplinește țintele foarte ambițioase pe care le-am menționat în legislație, aceasta va fi penalizată, ca orice altă primărie, ca orice alt salubrist, pentru că așa este și firesc să se întâmple”.
Comentarii articol (0)