Comercianții care au constituite puncte de returnare pentru ambalajele SGR trebuie să respecte o serie de instrucțiuni în ceea ce privește depozitarea și predarea acestor ambalajle către administratorul de sistem. Ambalajele luate de la consumatori sunt păstrate în saci sau containere obținute de la RetuRo, iar sigiliarea lor se face cu sigilii cu coduri de identificare aferente punctelor de returnare - or, asta înseamnă că sigiliile nu pot fi folosite nici măcar între punctele de lucru ale aceluiași comerciant, pentru că va duce la „contabilizarea” greșită a ambalajelor predate. Citește articolul
În special pentru comercianți, implementarea sistemului de garanție-returnare (SGR) pune multe bătăi de cap - pentru cei care chiar încearcă să-și facă datoria și să respecte reglementările aplicabile SGR înseamnă alocarea de resurse considerabile și blocaje în fața unor prevederi pe care cu greu le pot respecta, mai ales în zonele rurale. Iar costul nerespectării legii vine cu amenzi uriașe, ca multe alte sancțiuni din legislația de mediu, de fapt - amenzi care, desigur, au început demult să fie aplicate. Comercianții se confruntă cu dificultăți în privința punctelor de returnare, așteaptă câteva luni după banii de la administratorul de sistem, deși ei ar trebui să vină lunar, iar asta doar începe să descrie câteva dintre problemele lor. Citește articolul
O ordonanță publicată miercuri în Monitorul Oficial prevede reglementarea în Codul fiscal a regimului de TVA pentru ambalajele nereutilizabile ce fac obiectul sistemului de garanție-returnare (SGR). Pe de o parte, vorbim de clarificarea faptului că garanția SGR percepută de producători, distribuitori și comercianți în cadrul sistemului SGR nu reprezintă contravaloarea unei livrări de bunuri/prestări de servicii, dar și de reglementări aplicabile administratorului de sistem. Citește articolul
Termenul-limită pentru vânzarea produselor ambalate în ambalajele vizate de SGR, dar care nu au marcajul SGR (stocurile rămase dinainte ca mecanismul să intre în vigoare), a fost prelungit cu șase luni, potrivit deciziei Guvernului. Citește articolul
Sistemul de garanție-returnare (SGR) a devenit operațional la 30 noiembrie 2023, potrivit HG 1.074/2021, însă autoritățile au venit abia acum cu o propunere de tratament contabil pentru garanțiile reținute de comercianți pentru ambalaje. Ministerul Finanțelor (MF) spune că a propus acest tratament contabil deoarece Ministerul Mediului n-a făcut asta până acum. SGR presupune reținerea unei garanții de 50 de bani de la clienți pentru fiecare ambalaj vizat de sistem, care apoi este rambursată la predarea ambalajelor. Citește articolul
Desfășurarea în paralel a campaniilor de colectare a ambalajelor calificate în Sistemul de Garantare-Returnare (SGR) și a acelor non-SGR, fără sublinierea clară a categoriilor de produse cărora se adresează, poate induce în eroare consumatorii cu privire la drepturile si obligațiile pe care le au. În ciuda bunelor intenții ale comercianților, există riscul confuziei ambalajelor SGR cu celelalte, accentuând necesitatea respectării normelor HG 1074/2021 pentru evidențierea produselor SGR. Citește articolul
Începând cu data de 30 noiembrie 2023, toți comercianții din România, indiferent de dimensiunea lor, sunt obligați să implementeze Sistemul de garanție-returnare (SGR). Acesta se aplică atât produselor fabricate pe teritoriul național, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar și presupune retragerea din circuit a ambalajelor nereciclabile. Pentru aceasta, firmele vor percepe garanția de 50 de bani pentru fiecare ambalaj SGR vândut, urmând să plătească aceeași sumă oricărui client care predă un ambalaj SGR, indiferent de unde a fost achiziționat de acesta. Totuși, cel puțin în primă fază, companiile vor putea reține garanția doar pentru unele dintre ambalaje. Citește articolul
Lansarea oficială a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România pe 30 noiembrie presupune introducerea unui program menit să reglementeze gestionarea ambalajelor din sticlă, plastic și metal cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri, introducând practici de reciclare mai responsabile în România, tară situată pe penultimul loc în Uniunea Europeana, la capitolul reciclare. Lipsa infrastructurii pentru colectare și reciclare, dar mai ales lipsa informării cu privire la aceasta au fost cauzele principale ale acestei lipse de performață. Citește articolul
Sistemul de garanție-returnare (SGR) devine obligatoriu pentru toți comercianții din România începând cu data de 30 noiembrie 2023. Sistemul se aplică tuturor produselor ambalate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, indiferent de originea produselor. Citește articolul
Cu un pic mai mult de două săptămâni înainte de intrarea în vigoare a SGR (sistemul de garanție-returnare), o serie de modificări la hotărârea care reglementează acest sistem au fost oficializate. Ele vizează definiția termenilor cheie, obligațiile producătorilor și comercianților, interdicțiile privind introducerea pe piață a produselor ambalate în ambalaje SGR și regulile privind restituirea garanției. De asemenea, se stabilesc tarifele de administrare și de gestionare aplicabile în perioada 30 noiembrie 2023 - 31 decembrie 2024. Ministrul mediului a declarat că suntem gata pentru intrarea în vigoare a SGR, sistem care va contribui la o reciclare reală și va schimba imaginea României în ceea ce privește poluarea cu ambalaje. Citește articolul