În primul rând, implementarea sistemului de garanție-returnare va avea un impact semnificativ asupra protejării mediului înconjurător, deoarece ambalajele colectate prin intermediul SGR vor fi redirectionate departe de gropile de gunoi și de mediul natural.
Pe lângă aceste beneficii ecologice evidente, SGR va contribui la atingerea țintelor de colectare a deșeurilor de ambalaje din băuturi, ajutând România să se conformeze noilor reglementări europene care impun procente de atingerea cărora suntem încă departe. Ținta de colectare a plasticului, stabilită la 77% până în 2025 și 90% până în 2029, poate fi susținută și îndeplinită și prin implementarea acestui sistem. De asemenea, SGR va deschide oportunități pentru producători, oferindu-le acces la materiale reciclate, cum ar fi rPET (ambalaje din pet reciclat), și facilitând astfel atingerea obiectivelor de 25% până în 2025 și 30% până în 2030 pentru ambalajele realizate din materiale reciclate.
Cum funcționează SGR?
Conform unui comunicat de presă al RetuRO, administratorul SGR, noul sistem poate fi comparat prin analogie cu sistemul de folosire al cărucioarelor de cumpărături din supermarketuri, care sunt folosite contra cost, dar contravaloarea serviciului de utilizare a lor este returnată după înapoierea lor. SGR presupune ca atunci când un client cumpără o băutură într-un ambalaj primar nereutilizabil (sticlă, plastic sau metal), va plăti o mică garanție de 0,50 lei, sumă care ii va fi returnată la predarea ambalajului la un punct de colectare a acestora. Pentru a facilita identificarea acestor produse, ele vor purta un logo specific - "Ambalaj cu garanție".
Prin urmare, după consumarea conținutului, clienții trebuie să returneze ambalajul gol la orice punct de returnare organizat de comercianți, inclusiv în magazinele din întreaga țară. În schimbul ambalajului gol, clienții primesc înapoi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal. Această inițiativă are scopul de a încuraja responsabilitatea ecologică și de a reduce impactul ambalajelor asupra mediului și prezintă avantajul, comparativ cu analogia prezentată mai sus, ca returnarea nu trebuie făcută tot în magazinul de unde a fost cumpărat produsul.
Cum și unde se returnează ambalajele?
Ambalajele trebuie returnate în stare intactă, nedegradate și nedeformate, golite de lichide, iar eticheta cu simbolul SGR și codul de bare specific trebuie să fie vizibilă și intactă. Procesul de returnare poate varia în funcție de loc: în unele magazine, clienții primesc garanția înapoi direct în numerar, în timp ce în supermarketuri, ambalajele sunt returnate la automatele de colectare (RVM), iar clienții primesc un voucher care poate fi utilizat în magazin sau schimbat în numerar.
Un aspect esențial al acestui capitol este acela că, pentru a putea fi returnate, ambalajele trebuie să nu fie turtite sau presate, pentru a permite scanarea precisă a formei și dimensiunilor de către automatele de colectare sau echipamentele de numărare și sortare.
În plus, este imperativ ca recipientele să fie complet goale, deoarece chiar și cantități minime de lichid rămase în acestea pot influența greutatea, existând riscul ca echipamentele automate să le respingă în momentul scanării și cântăririi.
Ce se întâmplă cu ambalajele non-SGR?
Produsele în ambalaje non-SGR existente în stoc pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024. După această dată, produsele care intră sub incidența SGR trebuie să fie marcate cu logo-ul și codul de bare specific pentru a putea fi introduse pe piață, cele neconforme acestui standard nefiind permise.
RetuRO, administratorul SGR recomandă tuturor românilor să nu îşi facă provizii de ambalaje înainte de lansarea SGR, pentru că acestea nu vor fi acceptate în punctele de returnare, nefiind marcate cu logo-ul ce atestă că sunt purtătoare de garanţie. Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată şi până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiţionale.
Comentarii articol (2)