Introducerea SGR poate fi derutantă atât pentru comercianți, cât și pentru consumatori - prin noutatea sa și prin caracteristicile diferite de ceea ce știam până acum despre modalitățile de reciclare. Și, de parcă asta nu era suficient, ambalaje aparent identice se califică pentru sisteme de reciclare diferite, atât SGR, cât și în varianta ”clasică”. Aceasta, pentru că produsele nou intrate pe piață vor purta marca SGR, dar cele provenite din stocuri mai vechi, nu.
Poate de aceea, marii retaileri poartă campanii de reciclare pe două ”fronturi”, aferente celor două categorii de ambalaje. În ciuda celor mai bune intenții ale acestora, chiar aceste campanii pot crea o confuzie și mai mare în rândul consumatorilor: oferă avantaje asemănătoare pentru acțiuni similare, destinate, însă, unor produse diferențiate prin mici detalii.
Spre exemplu, în cadrul unei recente campanii de încurajare a propriilor clienți să recicleze, un hypermarket le promitea acestora 50 de bani pentru fiecare ambalaj reciclat, sub forma unor vouchere care puteau fi folosite pentru cumpararea oricăror produse (pentru ambalajele SGR) sau a anumitor produse, în cazul ambalajelor non SGR. Diferența dintre cele două categorii de ambalaje poate scăpa ușor unui client neavizat ori neatent: prezența (sau absența) mărcii SGR.
Posibila confuzie datorată ignorării unui detaliu atât de mic - prezența sau absența mărcii SGR pe ambalaj - poate fi evitată de către comercianți, fie ei mari sau mici, prin simpla aplicare a prevederilor HG 1074/2021 referitoare la evidențierea produselor supuse SGR, comparativ cu celelalte.
Consumatorilor trebuie să le fie clar că, până la 30 iunie 2024, pe piață vor exista produse cu ambalaje similare: atât cele cu marca SGR, cât și cele care nu poartă această siglă. Această măsură a fost luată pentru a ajuta firmele să epuizeze stocurile de produse pe care le au, chiar dacă nu sunt conforme noilor standarde de reciclare. În același timp, comercianții pot desfășura campanii de colectare și reciclare a ambalajelor non-SGR.
Prin urmare, clienții vor trebui să afle și din campaniile publicitare ale comercianților faptul că reciclarea este posibilă, începând cu data de 30 noiembrie a anului trecut, în două modalități absolut distincte:
A ambalajelor SGR, în cazul cărora, potrivit HG 1.074/2021, SGR presupune oprirea unei garanții de 50 de bani la vânzarea băuturilor în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, și returnarea acesteia la prezentarea unui ambalaj ce e marcat cu logo-ul sistemului.
In acest caz, comercianții au obligația să accepte ambalajele SGR returnate de consumatori, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a condiționa acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal și să le returneze contravaloarea garanției, pe card, numerar ori sub forma unor vouchere.
A ambalajelor non SGR, în cazul cărora comercianții pot decide ce fel se ambalaje sunt colectate, pot limita numărul maxim de ambalaje care sunt acceptate din partea unei singure persoane, valoarea și forma bonificației acordate clientului, precum și cu privire la produsele care pot fi achiziționate folosind contravaloarea respectivei bonificații. De asemenea, comercianții pot decide singuri cu privire la durata de desfășurare a acestui tip de campanie de reciclare și, de asemenea, pot limita valabilitatea voucherelor emise în timpul acesteia, libertăți pe care nu le au în cazul produselor SGR.
Ceea ce consumatorii nu trebuie să scape din vedere este faptul că, sub nicio formă, comercianții nu au voie să perceapă garanție pentru ambalaje care nu au inscripționată sigla SGR, ori să amestece produse cu ambalaje SGR cu cele care nu sunt supuse acestui standard.
În același timp, ei nu sunt obligați să accepte ori să ofere garanție, indiferent de forma acesteia, pentru ambalaje non-SGR, dacă nu fac parte dintr-un program de colectare propriu, aflat în desfășurare în momentul predării ambalajului respectiv.
Comentarii articol (4)