OUG nr. 78/2024 a fost adoptată săptămâna trecută și publicată miercurea asta în Monitorul Oficial, Executivul arătând că „este necesară stabilirea cu celeritate a regimului TVA aplicabil ambalajelor nereutilizabile ce fac obiectul sistemului de garanție-returnare” - Codul fiscal conținea până acum doar prevederi referitoare la ambalajele reutilizabile care circulă între furnizorii de marfă și clienți, prin schimb, fără facturare, sau care au fost facturate și sunt returnate (art. 286 alin. 4 lit. d și art. 287 lit. e din Cod).
Concret, de la 1 ianuarie 2025 (ințial se propusese de la 1 iulie 2024), în Codul fiscal va apărea un nou articol la Titlul VII (art. 315^5), care stabilește:
- clarificarea faptului că garanția SGR nu reprezintă contravaloarea unei livrări de bunuri/prestări de servicii în sfera TVA-ului;
- cât privește garanțiile aferente ambalajelor SGR nereturnate la finalul unui an calendaristic, se prevede considerarea lor drept contravaloare a unei livrări de bunuri efectuate de administratorul SGR (RetuRo), pentru care acesta are obligația colectării TVA în decontul de taxă aferent ultimei perioade fiscale a anului respectiv; faptul generator pentru această livrare intervine pe 31 decembrie, iar baza de impozitare o reprezintă diferența între valoarea garanțiilor primite și valoarea garanțiilor returnate de administratorul SGR într-un an calendaristic, exclusiv TVA aferentă;
- în situația în care diferența dintre valoarea garanțiilor primite și valoarea garanțiilor returnate de administratorul SGR într-un an calendaristic este negativă, acesta își va diminua suma taxei colectate cu valoarea TVA aferentă acestei diferențe în decontul de taxă aferent ultimei perioade fiscale a anului respectiv.
Notă: În prima parte a anului, Finanțele au venit cu un comunicat cu o propunere de tratament contabil aplicabil garanției SGR, ce a fost prezentat de redacția noastră aici.
Mai departe, OUG 78 mai prevede și o altă clarificare în zona TVA-ului, respectiv a noțiunii de teritoriu al României, la art. 267 din Cod, pentru a nu mai exista confuzii legate de zona contiguă și zona economică exclusivă:
„(1^1) În sensul dispozițiilor prevăzute la alin. (1) lit. b), teritoriul României reprezintă teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, cu modificările și completările ulterioare.”
În cazul ajustărilor de TVA la bunurile de capital, ordonanța a operat eliminarea prevederii care stabilește că nu se fac ajustări în situația în care taxa de ajustat este mai mică de 1.000 de lei. În nota de fundamentare a proiectului se explică faptul că prevederea existentă acum în Cod (art. 305 alin.9) creează un regim inechitabil pentru operatorii economici cărora li se aplică.
O altă modificare se referă la redefinirea operatorului economic din Titlul VIII privind accizele și alte taxe speciale - nu doar persoana juridică ce desfășoară activități cu produse accizabile este considerată operator economic, ci și persoana fizică.
Și, în fine, în ceea ce privește comerțul cu tutun, tutunul brut sau tutunul parțial prelucrat poate fi comercializat numai către un operator economic din România autorizat ca antrepozitar pentru producția de tutun prelucrat sau către unități autorizate ca prim-procesatoare, deplasarea tutunului efectuându-se direct către antrepozitul fiscal sau către unitatea prim-procesatoare autorizată. Totodată, se prevede introducerea unei dispoziții potrivit căreia tutunul brut include și tutunul frunză neprelucrată, înainte de a fi introdus în procesul de fermentare, modificări necesare ca urmare a controalelor făcute de organele fiscale în urma cărora s-a constatat că pe piață au fost comercializate cantități mari de tutun frunze care au avut ca destinație transformarea lor în tutun firicel de fumat și au fost comercializate online pe piața din România.
Atenție! Proiectul de OUG trebuie publicat în Monitorul Oficial pentru a produce efecte de la 1 iulie 2024.