# SGR: ce fel de ambalaje sunt vizate?
Sistemul se aplică ambalajelor primare nereutilizabile, din sticlă, plastic sau metal, cu volume între 0,1 l și 3 l, folosite pentru comercializarea unei game variate de băuturi pe piața națională, inclusiv bere, sucuri, ape minerale și spirtoase. Este important de menționat că ambalajele care au conținut substanțe chimice sau lichide cu remanență reziduală înaltă, cum ar fi laptele și derivatele sale, nu sunt incluse în SGR. De asemenea, sunt excluse ambalajele secundare sau terțiare, cele reutilizabile, cele din hârtie sau carton, cele cu volume peste 3 l, precum și anumite tipuri specifice, cum ar fi paharele pentru băuturi, ambalajele tip pouches sau bag-in-box. Pentru a fi acceptate în cadrul acestui sistem, ambalajele trebuie să fie goale, intacte, cu eticheta nealterată și să prezinte simbolul SGR și un cod de bare unic.
# Până la acest moment, comercianții și producătorii de pe piață trebuia să se înregistreze pe site-ul ReturRo - neînregistrarea în baza de date gestionată de către administratorul SGR se sancționează cu amendă de la 20.000 la 40.000 de lei
Începând cu data de 30 noiembrie 2023, SGR, unic la nivel naţional, este obligatoriu tuturor producătorilor şi comercianţilor, aplicându-se atât produselor fabricate pe teritoriul naţional, cât şi produselor importate sau achiziţionate intracomunitar, în condiţii nediscriminatorii, inclusiv în ceea ce priveşte posibilitatea participării efective a operatorilor economici la funcţionarea sistemului şi tarifele impuse acestora de către administratorul SGR. Sunt disponibile pe site-ul administratorului de sistem (ReturRo) secțiuni pentru comerciant și producător în mod separat.
# Toți comercianții sunt vizați - chiar și cei mai mici
Toți comercianții care vând produse în ambalaje de unică folosință (plastic, sticlă sau metal), cu volum între 0,1 litri și 3 litri, trebuie să se înregistreze în SGR (pe site-ul ReturRo) și să respecte cam aceleași obligații legale. Comercianții trebuie să organizeze puncte de returnare a ambalajelor (cu excepții pentru cei din zona HoReCa și pentru ceea ce se vinde online) și să gestioneze colectarea și raportarea ambalajelor returnate. Comercianții trebuie să informeze consumatorii despre sistem, iar produsele care se află în stoc la data de 30 noiembrie 2023 și nu sunt marcate corespunzător mai pot fi comercializate până la 31 iunie 2024. Evidența comercializării și returnărilor trebuie menținută în mod obligatoriu prin sistemul informatic al administratorului SGR.
Garanția e plătită de consumator, așadar, ea trebuie să apară pe bonul fiscal - separat, stabilește legea. Mai mult, comercianții trebuie să indice distinct valoarea garanției la raft. Iar când cumpără aceste produse pentru a le vinde mai departe, comercianții trebuie să plătească valoarea garanției operatorilor economici de la care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR.
# Comercianții nu vor putea percepe garanție pentru orice ambalaj de plastic, sticlă sau metal
Unul dintre cele mai importante lucruri pe care companiile trebuie să le ia în calcul este acela că, până la 30 iunie 2024, pe piață vor exista produse cu ambalaje similare: atât cele cu marca SGR, cât și cele care nu poartă această siglă. Măsura a fost luată pentru a ajuta firmele să epuizeze stocurile de produse pe care le au, chiar dacă nu sunt conforme noilor standarde de reciclare. Acest fapt poate da ușor naștere unor confuzii sau erori în ceea ce privește gestionarea celor două tipuri de ambalaje, iar comercianții trebuie să fie foarte atenți cu privire la faptul că nu pot percepe garanția de 50 de bani decât pentru produsele care au marca SGR, nu și pentru celelalte. Corelativ, nu se poate oferi consumatorului înapoi garanția dacă nu aduce un ambalaj SGR, ci unul fără marcaj.
# Și comercianții care vând online au obligații în privința SGR
În ceea ce îi privește pe aceștia, prevederile referitoare la SGR li se aplică, dar nu în totalitate, specificitatea activității lor permițându-le o serie de derogări de la regulile generale. Pentru ce se vinde online online nu există obligația de a organiza puncte de colectare a ambalajelor SGR și nici de returnare a garanției aferente acestora către consumatorii finali. Evident că acele companii care vând și fizic și online vor aplica regulile în mod corespunzător fiecărei categorii de obligații în care se încadrează.
# Cum se vor descurca micii comercianți pentru preluarea ambalajelor de la consumatori
Principala problemă ridicată în rândul micilor consumatori e legată de preluarea efectivă a ambalajelor de la consumatori - colectarea lor, mai exact. Pentru că legea nu-i obligă pe comercianții cu suprafețe sub 200 mp să aibă propriile puncte de colectare, le dă două variante pentru colectarea ambalajelor: să se asocieze cu alți comercianți care au structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 200 mp și să opteze pentru îndeplinirea obligației legale de organizare a punctelor de returnare împreună cu aceștia sau să încheie acorduri de parteneriate cu unitățile administrativ teritoriale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară pentru organizarea punctelor de colectare. Ca modalitate de preluare, legea stabilește varianta preluării manuale sau prin echipament automat de preluare (RVM) - iată aici care ar fi cerințele și specificațiile tehnice pentru RVM-uri. Aceste automate sunt cele în care consumatorii introduc ambalajele, acestea sunt compactate și consumatorul primește garanția.
# Principalele obligații ale unităților HoReCa în materia SGR
Orice structură HoReCa ce comercializează băuturi în ambalaje de unică folosință (plastic, sticlă, metal) cu volumes între 0,1 și 3 litri trebuie să se înregistreze în SGR, indiferent dacă funcționează permanent sau sezonier. Este obligatorie perceparea unei garanții de 50 de bani de la clienții care nu consumă produsul în locație, în timp ce pentru produsele consumate la fața locului, această garanție nu se aplică. Totuși, chiar și ambalajele consumate în local trebuie predate administratorului SGR, fără a fi necesară organizarea de puncte de colectare. În plus, chiar și promoțiile care includ băuturi gratuite sunt supuse obligației de raportare în cadrul SGR.
# Înregistrarea produselor în Registrul de Ambalaje SGR
Producătorilor ce pun pe piață produse în ambalaje SGR le revin mai multe obligații conform HG nr. 1074/2021, începând cu înregistrarea în baza de date și semnarea unui contract cu administratorul de sistem - ReturRo. Producătorii sunt obligați să marcheze ambalajele conform HG 1074, iar apoi să utilizeze pentru raportarea ambalajelor puse pe piața națională și care fac obiectul SGR programul informatic dezvoltat, gestionat și pus la dispoziție de către administratorul de sistem. De asemenea, producătorii sunt obligați să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR pe tip de material, greutate și volume, precum și evidența garanțiilor percepute aferente. Din 6 octombrie, înregistrarea produselor este deschisă producătorilor din sistem, iar înregistrarea produselor în Registrul de Ambalaje SGR rămâne gratuită până la data de 1 ianuarie 2024.
# Tarifele de administrare și gestionare
Tariful de administrare este suma destinată acoperirii costurilor sistemului de garanție-returnare, plătită de producători administratorului SGR, în timp ce tariful de gestionare este suma plătită comercianților și operatorilor pentru fiecare unitate de ambalaj returnată. Valorile acestor tarife sunt stabilitate până la finalul anului 2024 în anexa nr. 2 a HG nr. 1075/2023, urmând ca din 2025 valorile să fie determinate transparent de către administratorul SGR. Ajustările sunt menite să faciliteze funcționarea eficientă a sistemului.
# Interdicții și amenzi de zeci de mii de lei
Stocurile existente la 30 noiembrie mai pot fi puse pe piață și comercializate cel mult șapte luni. Dincolo de data de 30 iunie 2024, produsele în ambalaje vizate de SGR nu mai pot fi puse la raft dacă nu au marcajul corespunzător. Până vara viitoare însă, comercianții și producătorii sunt vizați de mai multe interdicții pentru a căror nerespectare pot fi dur sancționați. Comercianții, în special, dacă nu se înregistrează în SGR, vor resimți cel mai tare efectele nerespectării legii. La acest moment, comercianții au în stoc și se mai aprovizionează, cel puțin o scurtă perioadă de acum înainte, cu produse ce nu au marcaje SGR pe ambalaje. Ca atare, dacă nu s-au înregistrat în SGR, deși pot fi amendați chiar și acum, nu resimt încă, la propriu, nevoia de a se înregistra. Necesitatea comercianților de a se înregistra în SGR va fi vizibilă pentru toți în momentul în care pe piață vor fi din ce în ce mai multe produse în ambalaje SGR, iar comercianții nu vor mai avea cum să se aprovizioneze pentru a putea vinde produse pe care le vindeau în mod obișnuit - apă, băuturi alcoolice și răcoritoare, în linii mari.
Comentarii articol (0)