Și structurile din domeniul HoReCa au obligații în materia SGR, în vigoare din 30 noiembrie 2023. HG nr. 1074/2021 stabilește că cei care comercializează produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, trebuie să se înregistreze în SGR și să îndeplinească mai multe obligații legale în raport cu acest sistem ce va fi aplicat în România. Prima obligație, desigur, este chiar înregistrarea în acest sistem, pe site-ul dedicat. Nu contează că unitatea funcționează doar câteva luni pe an.
„Categoria de operatori economici care au obligația de a se înregistra în SGR include comercianții HORECA, persoane juridice din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, în special unităţile care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi, precum și comercianții care fac disponibile pe piaţa naţională produse ambalate în ambalaje SGR exclusiv prin intermediul unor platforme on-line sau exclusiv prin intermediul automatelor. Este obligatorie înregistrarea în SGR a comercianților indicați mai sus, indiferent dacă activitatea acestora se desfășoară cu caracter permanent sau sezonier”, este explicat pe site-ul administratorului de sistem, ReturRo.
Actualizare 14 noiembrie 2023
Prin modificarea HG nr. 1074/2021 prin HG nr. 1075/2023, Guvernul a modificat definiția comercianților, inclusiv a celor din zona HoReCa, astfel încât obligațiile să incumbe și altor forme de organizare a activității, nu doar persoanelor juridice.
comerciantul HoReCa = operatorul economic din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, în special unitățile care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi |
Garanția va fi percepută doar de la clienții ce NU consumă în locație
Entitățile din zona HoReCa nu comercializează produsele la fel ca un retailer, tocmai pentru că, de cele mai multe ori, consumul produselor se face chiar în locația entității. Ca atare, din moment ce ambalajul este preluat la final tot de către cel care a pus în vânzare acel ambalaj, nu se justifică perceperea acelei garanții de 50 de bani care stă în centrul sistemului SGR. Dar dacă consumatorul ia sticla de apă și pleacă cu ea din locație, consumul realizându-se, deci, în afara locației, atunci apare o altă obligație a comerciantului HoReCa - reținerea garanției.
HG nr. 1074/2021 face referire expres la „comercianții HoReCa”, stabilind că și acesta are obligația să perceapă garanția de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare și nu are obligația să perceapă garanția pentru produsele în ambalaje SGR consumate la locul structurii de vânzare. Ca atare, comerciantul HoReCa trebuie să distingă în funcție de locul de consum. E de așteptat ca în unele unități de acest fel să nu se mai permită vânzarea de astfel de produse către „clienții pasageri”, cei care, de pildă, opresc la restaurantul unui hotel să cumpere ceva de băut și pleacă mai departe, fără a consuma în locație. Motivul e simplu de observat: antreprenorii nu vor mai dori să se complice suplimentar cu reținerea acestei garanții. Dar asta nu înseamnă că nu mai există alte obligații legate de SGR.
Ce facem cu ambalajele consumate în local?
„Ambalajele SGR ale produselor consumate la locul structurii de vânzare a comercianților HoReCa vor fi preluate și gestionate de către administratorul SGR în cadrul sistemului de garanție-returnare în aceeași manieră cu cele colectate din cadrul punctelor de returnare”, scrie în HG nr. 1074/2021.
Doar că structurile HoReCa nu vor fi obligate să organizeze puncte de colectare, ca ceilalți comercianți. Asta înseamnă că se pot debarasa de aceste ambalaje în orice mod? Nu, întrucât ele vor fi predate numai administratorului SGR. Frecvența ridicării acestor ambalaje va fi stabilită contractual cu administratorul.