Dezvoltarea pietei hoteliere atrage dupa sine o sarcina grea pentru directorii de resurse umane ai investitorilor: acestia trebuie sa angajeze, la anul, peste 2.000 de oameni numai in Bucuresti si cel putin 1.000 la hotelurile care se construiesc in tara - in special la Sibiu.
de Iuliana ROIBU
Dezvoltarea pietei hoteliere atrage dupa sine o sarcina grea pentru directorii de resurse umane ai investitorilor: acestia trebuie sa angajeze, la anul, peste 2.000 de oameni numai in Bucuresti si cel putin 1.000 la hotelurile care se construiesc in tara - in special la Sibiu.
Daca ati vazut de curand persoane bine imbracate si serioase dand tarcoale liceelor sau scolilor profesionale si lipind anunturi pe la aviziere, sa stiti ca aveau un scop precis: cel putin unii dintre ei erau agenti de recrutare de personal pentru hoteluri, o piata care, in lipsa unui numar indestulator de oameni cu experienta, recurge la cei mai tineri si mai neexperimentati dintre potentialii angajati: absolventii.
De obicei, astfel, recrutari sunt facute de hoteluri mari si foarte mari pentru care cele cateva zeci de CV-uri venite in urma anunturilor in ziare nu sunt suficiente. Absolventii sunt selectati, li se face o oferta si apoi sunt trimisi, pe cheltuiala hotelului, la specializare. Asta este reteta, ce e drept "de avarie", a lui Liviu Roata Moale, directorul lantului Confort (detinut de fratii Ionut si Robert Negoita), care va lansa, la anul, hotelul gigant Confort Vitan, de 1.200 de camere. Si cum exista un raport strans intre numarul de angajati si numarul camerelor unui hotel (care sunt, conform normelor internationale, intre 0,5 angajati pana la 1,5 angajati/camera), bineinteles ca cel mai mare hotel va avea nevoie si de cei mai multi angajati. "Vom avea nevoie de 900 de angajati pentru tot complexul hotelier, dintre care 550 trebuie sa ii recrutam la vara, ca sa fie pregatiti la lansarea hotelului, in septembrie", spune Liviu Roata Moale.
Grupul hotelier controlat de Radu Enache, Continental Hotels, va avea de asemenea un an agitat: deschiderea a trei hoteluri intr-un an (doua in Bucuresti, unul in Sibiu) va insemna angajarea a cel putin 400 de oameni; 100-150 per hotel, dupa cum spune Iulia Dinu, director de resurse umane. Dinu are arme diferite de recrutare: "Pentru pozitiile de executive si middle management pentru hotelurile din Bucuresti vom cauta preponderent prin intermediul site-urilor de recrutare cu care lucram, dar si in bazele noastre de date - in care avem sute de CV-uri pentru ca oamenii trimit la noi chiar daca nu facem angajari". Pentru provincie, Continental foloseste mai mult anunturi in presa locala.
In functiile de middle management, Iulia Dinu va promova si din angajatii actuali ai lantului: "Sunt oameni crescuti si «trainuiti» de noi pe parcurs si ii vom muta in hotelurile noi, urmand sa ii inlocuim cu altii in hotelurile deja existente".
Fata de viitorul hotel Radisson SAS (in curs de finalizare pe structura fostului hotel Bucuresti), unde vor trebui angajate circa 450 de persoane (la 435 de camere) care sa faca fata intr-un hotel de cinci stele (minim o limba circulatie internationala, prezenta agreabila si maniere), Iulia Dinu va avea o misiune - daca se poate spune asa - mai simpla. Pentru viitorul hotel de cinci stele din Bucuresti are nevoie de 80 de angajati (calificati, iar pentru functiile de executie, cu experienta), pentru hotelul de doua stele (care va fi inaugurat in octombrie 2007 la Gara de Nord) numarul angajatilor pentru 150 de camere va fi in jur de 100 - functiile de executie neavand nevoie de experienta, singura problema fiind la Sibiu, unde aglomerarea de inaugurari din 2006-2007 (datorita "Sibiu, capitala culturala europeana") a cam infierbantat piata: anul viitor va incepe la Sibiu cu cel putin 700 de noi camere de hotel.
Desi sunt optimisti, oficialii hotelurilor recunosc ca nu va fi usor. "Se poate vorbi deja despre o criza de personal calificat si aceasta stare se va accentua in 2007", spune directorul Confort. Lipsa personalului calificat va face insa ca "furtul de angajati", celebru in alte branse - precum bancile, media sau marketing - sa ia amploare si aici: "Ne uitam spre angajatii altor hoteluri, alte hoteluri se uita la angajatii nostri - este normal, cu o oferta mai buna oricine accepta o provocare", spune Roata Moale. Specialistii din domeniu cred ca e de fapt o problema cu scolile de pregatire pentru personalul hotelier: "Sunt cam 19 institutii care dau diplome pentru munca in hoteluri, de la cameriste la manageri, dar sunt simple diplome, fara valoare practica", spune Paul Marasoiu, analist si director al firmei de consultanta Peacock Hotels Global Management.
Principalul efect e, bineinteles, cresterea salariilor: din aceasta toamna, deja salariul mediu pentru functiile de executive (cameriste, piccolo) a urcat spre 700 RON. La celelalte categorii de angajati, cum ar fi receptionerii (de obicei recrutati din facultati, fiind nevoie de minim doua limbi straine si atitudine potrivita), salariul minim e de 700 RON. Cel mai greu de gasit (si totodata cel mai scump) este personalul pentru restaurante, aici rata de plecare la lucru peste hotare fiind cea mai mare. Bucatarii sunt cel mai bine platiti, cu salarii de la 400 de euro (bucatar bun, dar fara experienta) pana la 1.000 de euro sau si mai bine, iar ospatarii iau intre 250 si 400 de euro, excluzandu-se veniturile suplimentare (bacsisul). Angajatii din restaurante s-au scumpit datorita plecarilor la munca in strainatate si pe vase de croaziera, unde acestia pot castiga si pana la 2.000 de euro pe luna, dupa cum spune HR managerul de la Continental Hotels.
Unii dintre cei plecati la munca in strainatate se intorc deja (simtind cresterea pietei) si sunt pretuiti de hotelieri: "Pe o persoana care a muncit serios pe un vas de croaziera de lux ca si camerista o asezi fara probleme intr-o pozitie de middle management", spune Iulia Dinu. Iar daca ai nostri nu se intorc, exista varianta importului de personal (din China sau Republica Moldova), cu care unii sunt de acord, altii nu. Iulia Dinu nu are nimic impotriva: "Atat timp cat vorbesc engleza si sunt harnici, sunt perfecti - mai ales pentru sectorul executive; si va fi si mai simplu din 2007, odata cu eliminarea permisului de munca". Liviu Roata Moale, mai conservator, este insa de parere ca tot personalul trebuie sa vorbeasca romana perfect si sa aiba trasaturile fizice ale oamenilor din tara in care clientul se cazeaza.
Exista insa si o alta consecinta a cresterii pietei hoteliere: mai multe camere de hotel vor face ca gradul de ocupare mediu sa scada si sa se mentina in jurul valorii de 60-65%, dupa cum spune Frank Rattenstorfer, managerul Crowne Plaza. Asta va insemna ca hotelierii vor mentine si numarul angajatilor la nivelul acestui grad de ocupare: mai precis, daca la 100 de camere de trei stele ai avea nevoie la 100% ocupare de 80 de angajati, la 60% grad de ocupare vei pastra 55-60, pentru a putea controla costurile in raport cu veniturile. Oricum, costurile cu salariile sunt semnificative, acestea fiind de aproape jumatate din totalul bugetelor de cheltuieli: jumatate merge catre salarii, urmeaza aprovizionarea si abia la urma utilitatile (20%). Asadar, "popularea" cu angajati a hotelurilor care se vor inaugura anul viitor va reprezenta un capitol destul de important din investitiile initiale pe care le vor face hotelierii.
Comentarii articol (0)