Practic, lucrătorul semnează un contract cu o persoană, dar va presta activitatea în beneficiul altei persoane, între cele două persoane fiind încheiat un contract de punere la dispoziție.
În acest articol, vom evidenția principalele aspecte de care lucrătorii temporari trebuie să țină cont pentru a se asigura că drepturile lor sunt respectate și că beneficiază de condiții de muncă echitabile.
1. Ce este contractul de muncă temporară?Contractul de muncă temporară este o formă atipică a contractului de muncă, fiind tot un acord scris între un lucrător temporar și un agent de muncă temporară.
Acest contract trebuie să conțină toate clauzele specifice unui contract individual de muncă, dar și o serie de informații specifice, respectiv:
- durata misiunii
- identitatea și sediul utilizatorului
- cuantumul și modalitățile remunerării
Este esențial ca lucrătorii temporari să știe atât ce contract semnează, cât și care sunt particularitățile acestuia, pentru a se asigura că drepturile lor sunt respectate și că beneficiază de condiții de muncă echitabile
2. Drepturile salariale ale lucrătorului temporarSalariul primit de lucrătorul temporar pentru fiecare misiune nu poate fi inferior celui pe care îl primește un lucrător al utilizatorului care prestează aceeași muncă sau una similară.
Agentul de muncă temporară este responsabil de plata drepturilor salariale și a contribuțiilor și impozitelor datorate de lucrător către bugetele statului.
Astfel, responsabilitatea în privința achitării salariului și a contribuțiilor și impozitelor datorate de lucrător către bugetele statului nu este a celui care beneficiază de munca lucrătorului temporar, ci a celui care a semnat contractul de muncă temporară.
Cu toate acestea, în cazul în care agentul de muncă temporară nu-și îndeplinește obligațiile cu privire la plata salariului, calcularea, reținerea și virarea contribuțiilor, salariatul temporar îi poate solicita utilizatorului plata acestora, iar acesta le va recupera de la agentul de muncă temporară.
Se asigură astfel un nivel minim de protecție pentru lucrătorul temporar.
3. Condițiile de muncăSalariații temporari au acces la toate serviciile și facilitățile acordate de utilizator (cel pentru care muncește), în aceleași condiții ca și ceilalți salariați ai acestuia. Contractul de punere la dispoziție trebuie să cuprindă caracteristicile specifice postului, locul executării misiunii, programul de lucru, condițiile concrete de muncă și echipamentele individuale de protecție și de muncă pe care lucrătorul temporar trebuie să le utilizeze.
Programul de lucru, durata contractului, perioada de probă, caracteristicile specifice locului de muncă, locul desfășurării activității (misiunii), condițiile de muncă și riscurile specifice postului se vor regăsi în contractul de muncă temporară, iar sarcinile și atribuțiile postului în fișa postului.
Practic, contractul de muncă temporară nu diferă din această perspectivă de contractul de muncă clasic, iar în cazul în care activitatea se va desfășura în regim de telemuncă, vor fi negociate și incluse și clauzele specifice potrivit Legii 81/2018.
4. Perioada de probăFiind un contract încheiat pe durată determinată, perioada de probă este limitată proporțional cu durata contractului (a misiunii), limita maximă fiind de 30 de zile lucrătoare în cazul contractelor încheiate pentru mai mult de 6 luni pentru funcții de conducere, iar pentru cele de execuție cel mult 20 de zile lucrătoare.
Celelalte limite sunt:
- două zile lucrătoare, în cazul în care contractul de muncă temporară este încheiat pentru o perioadă mai mică sau egală cu o lună;
- cinci zile lucrătoare, în cazul în care contractul de muncă temporară este încheiat pentru o perioadă cuprinsă între o lună și trei luni;
- 15 zile lucrătoare, în cazul în care contractul de muncă temporară este încheiat pentru o perioadă cuprinsă între trei și șase luni;
Misiunea de muncă temporară nu poate fi mai mare de 24 de luni, dar poate fi prelungită pe perioade succesive care, adăugate la durata inițială a misiunii, nu pot depăși 36 de luni.
Concret, inițial se poate încheia un contract de muncă temporară pentru cel mult 24 de luni, însă poate fi prelungit succesiv până la atingerea limitei maxime de 36 de luni, iar condițiile în care durata unei misiuni de muncă temporară poate fi prelungită se vor regăsi tot în contractul de muncă temporară sau pot face obiectul unui act adițional la acest contract.
Nu este posibilă menținerea unui lucrător temporar peste limita maximă de 36 de luni nici în cazul în care contractul este încheiat pentru mai multe misiuni, dar agentul de muncă temporară îi poate propune lucrătorului un contract pe durată nedeterminată, situație în care în perioada dintre două misiuni salariatul temporar se află la dispoziția agentului de muncă temporară.
În situația în care agentul de muncă temporară a încheiat cu salariatul temporar un contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată, în perioadele dintre misiuni salariatul are acces la facilitățile existente la nivelul agentului de muncă temporară în ceea ce privește formarea profesională şi prevederile legale privind creșterea și îngrijirea copilului.
Scopul este, evident, diminuarea nivelului de precaritate specific acestui tip de contract.
6. Obligațiile agentului de muncă temporarăO primă condiție este ca agentul de muncă temporară să fie autorizat de Ministerul Muncii și de a acorda lucrătorului temporar același salariu pe care îl are un lucrător al utilizatorului care prestează aceeași muncă sau una similară.
Registrul național de evidență a agenților de muncă temporară autorizați (ultima actualizare 30.11.2024) poate fi consultat aici.
Registrul național de evidență a agenților de muncă temporară autorizați cuprinde agenții de muncă temporară autorizați și pe cei cărora li s-a retras sau care au depus autorizația, se publică trimestrial în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, și se afișează pe pagina de Internet a Ministerului Muncii.
Anterior încheierii contractului de muncă temporară, agentul de muncă temporară are obligația de a comunica persoanei în cauză elementele prevăzute de art. 17 alin (3), dar și informații cu privire la condițiile în care urmează să se desfășoare misiunea, durata misiunii, identitatea și sediul utilizatorului, precum și cuantumul și modalitățile remunerației.
7. Obligațiile utilizatoruluiUtilizatorul este obligat să asigure salariatului temporar dotarea cu echipamente individuale de protecție și de muncă, cu excepția situației în care prin contractul de punere la dispoziție dotarea este în sarcina agentului de muncă temporară.
Utilizatorul are obligația de a asigura instruirea lucrătorilor temporari în aceleași condiții impuse pentru salariații proprii și de a se asigura că lucrătorul temporar este apt din punct de vedere medical pentru prestarea activității.
Utilizatorul va notifica de îndată agentului de muncă temporară orice accident de muncă sau îmbolnăvire profesională de care a luat cunoștință și a cărei victimă a fost un salariat temporar pus la dispoziție de agentul de muncă temporară.
Condițiile de bază de muncă și de angajare referitoare la durata timpului de lucru, munca suplimentară, repausul zilnic și săptămânal, munca de noapte, concediile și sărbătorile legale și salarizarea aplicabile salariaților temporari sunt, pe durata misiunii de muncă temporară la un utilizator, cel puțin acelea care s-ar aplica salariaților în cazul în care aceștia ar fi fost recrutați direct de către utilizatorul respectiv pentru a ocupa același loc de muncă.
Toate condițiile de bază de muncă și de angajare stabilite prin legislație, regulamentul intern, contractul colectiv de muncă aplicabil, precum și prin orice alte reglementări specifice aplicabile utilizatorului sunt aplicabile în mod direct şi salariaților temporari pe durata misiunii de muncă temporară.
8. Libertatea de a încheia un contract de muncă cu utilizatorulPe durata unei misiuni, utilizatorul nu poate încheia un contract de muncă direct cu lucrătorul temporar, însă la încheierea misiunii lucrătorul temporar poate deveni salariatul direct al utilizatorului.
În cazul în care utilizatorul angajează, la finalul misiunii, un salariat temporar, durata misiunii efectuate se ia în calcul la stabilirea drepturilor salariale, precum și a celorlalte drepturi prevăzute de legislația muncii.
9. Protecția salariaților temporariOrice clauză prin care se interzice angajarea de către utilizator a lucrătorului temporar după îndeplinirea misiunii este nulă, salariații temporari au dreptul la aceleași condiții de muncă și protecție ca și ceilalți salariați ai utilizatorului.
În cazul în care misiunea de muncă temporară oferită de agentul de muncă temporară poate pune în pericol viața și integritatea fizică și/sau psihică a salariatului temporar, acesta este îndreptățit să refuze misiunea de muncă temporară.
Refuzul salariatului se face în formă scrisă și nu poate constitui motiv de sancțiune sau concediere.
Dacă drepturile lucrătorilor temporari nu sunt respectate, aceștia pot sesiza Inspecția Muncii sau se pot adresa instanțelor competente.
10. Concedierea lucrătorilor temporariChiar dacă vorbim despre un contract de muncă atipic, dispozițiile generale care guvernează relațiile de muncă rămân valabile și pentru contractele de muncă temporară, iar încetarea acestui raport juridic de muncă are la bază aceleași reguli, fie încetează de drept, la finalul misiunii, fie poate înceta ca urmare a acordului părților sau chiar la inițiativa uneia dintre acestea, prin demisie sau concediere.
Agentul de muncă temporară care concediază salariatul temporar înainte de termenul prevăzut în contractul de muncă temporară, pentru alte motive decât cele disciplinare, are obligația de a respecta reglementările legale privind încetarea contractului individual de muncă pentru motive care nu țin de persoana salariatului.
În concluzie, munca prin agent de muncă temporară oferă o serie de avantaje atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, însă este esențial ca lucrătorii temporari să fie bine informați și să își cunoască drepturile pentru a beneficia de condiții de muncă echitabile și protecție adecvată.
Respectarea dispozițiilor legale și colaborarea transparentă între toate părțile implicate sunt cheia succesului în acest tip de angajare.
Este important ca lucrătorii temporari să fie vigilenți și să evite eventuale confuzii între clauzele unui contract de muncă temporară și cele ale unui contract pe durată determinată.
Asigurați-vă că citiți cu atenție contractul de muncă temporară înainte de a-l semna și că înțelegeți toate clauzele acestuia.
Nu ezitați să cereți clarificări agentului de muncă temporară sau să solicitați consultanță de specialitate dacă aveți nelămuriri. Fiți atenți la drepturile voastre salariale și la condițiile de muncă oferite de utilizator și nu acceptați compromisuri care ar putea afecta siguranța, viitorul profesional sau bunăstarea voastră.
Comentarii articol (0)