Înainte de toate, o precizare pe care o facem an de an de ceva vreme încoace: ca să vorbim de voucherele de vacanță în mediul privat trebuie să ne raportăm la actul normativ corect. Deși avem din 2018 o nouă lege a biletelor de valoare, unde un capitol întreg e dedicat voucherelor de vacanță, Guvernul a tot amânat aplicarea capitolului respectiv. Mai exact, Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare se va aplica, strict în ceea ce privește voucherele de vacanță, abia din 2027.
„Până la data de 1 ianuarie 2027 prevederile prezentei legi nu se aplică voucherelor de vacanță”, astfel, deși majoritatea prevederilor Legii 165 se aplică din 2019, cele privind voucherele sunt încă inaplicabile. La ce prevederi ne raportăm însă, în lipsa acestora?
La OUG nr. 8/2009, adică același act normativ pe care îl avem în vedere pentru angajații bugetari. Acest avantaj acordat pe lângă salariul de bază este supus impozitului de 10%, precum și, începând din 2024, contribuției la sănătate (CASS), tot în cuantum de 10%. Totuși, voucherele de vacanță nu se includ în calcul pentru plafonul global de beneficii de 33%.
Desigur, avem și un plafon la care ne raportăm când discutăm de tratament fiscal preferențial, respectiv contravaloarea a maximum şase salarii de bază minime brute pe ţară, garantate în plată, pentru un salariat, în decursul unui an fiscal - 24.300 de lei. „Nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate salariaților sub formă de vouchere de vacanță de către alți angajatori decât cei prevăzuți la alin. (2) reprezintă contravaloarea a maximum șase salarii de bază minime brute pe țară, garantate în plată, pentru un salariat, în decursul unui an fiscal. Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată este cel stabilit în condițiile legii”, prevede, mai precis, ordonanța.
Aceeași OG din 2009 ne spune că angajatul care beneficiază de vouchere de vacanță nu mai beneficiază de prima de vacanță în cursul anului fiscal sau de bilete de odihnă. Totodată, scutirea de taxe salariale pentru decontarea serviciilor turistice nu se mai aplică, din 2024, în situațiile în care angajații beneficiază și de vouchere de vacanță. Asta, deoarece ambele beneficii au un regim fiscal preferențial și au, în esență, același scop, astfel că ar exista riscul ca autoritățile să ceară ulterior taxe suplimentare. Acum însă interdicția cumulării celor două beneficii fiscale este expresă.