Perioada supusă monitorizării o reprezintă cei trei ani de la finalizarea implementării proiectului de investiții, respectiv de la data încasării ajutorului financiar nerambursabil. Astfel, obligațiile aflate în sarcina beneficiarilor se referă la bunurile achiziționate, activitatea finanțată, dar și la noile locuri de muncă realizate în urma implementării proiectelor de investiții.
Menținerea investiției finanțate
Una dintre cele mai importante obligații aflate în sarcina beneficiarilor o constituie menținerea investiției finanțate și asigurarea continuității acesteia în cadrul programului de finanțare. Cu alte cuvinte, întreprinderile beneficiare nu pot renunța la activitatea economică pentru care au primit finanțare și vor menține codul CAEN autorizat la locul de implementare.
În cazul în care, din diverse motive, locul de implementare devine indisponibil în perioada de trei ani de monitorizare, beneficiarii vor anunța Agenția pentru IMM-uri și vor muta activitatea într-o locație nouă pentru care vor obține avizele și autorizațiile de funcționare.
Beneficiarii vor păstra bunurile achiziționate prin intermediul programelor de finanțare
Beneficiarii sunt obligați să nu înstrăineze și să nu schimbe destinația bunurilor achiziționate pe durata perioadei de monitorizare. Ele trebuie să fie exploatate doar în legătură cu activitatea economică finanțată prin intermediul proiectului de investiții, conform clasificării activitităților din economia națională.
Mai mult, bunurile trebuie să fie menținute în stare de funcționare la locul de implementare al proiectului de investiții. Din punct de vedere contabil, pentru mijloacele fixe achiziționate se va calcula amortizarea liniară pe întreaga durată de funcționare a bunurilor, conform normelor în vigoare.
Reînnoirea polițelor de asigurare
Beneficiarii trebuie să asigure, împotriva tuturor riscurilor, activele corporale achiziționate prin intermediul programului de finanțare pe întreaga perioadă de monitorizare a investiției, respectiv trei ani după data încheierii implementării proiectului.
Un alt aspect pe care beneficiarii celor două programe de finanțare trebuie să-l îndeplinească este acela de a cesiona polițele de asigurare în favoarea Agențiilor pentru IMM-uri. Această asigurare poate fi făcută și anual, cu obligativitatea trimiterii către Agenții, anual, a unei copii după aceasta la momentul reînnoirii.
Locurile de muncă asumate, păstrate pentru o perioadă de doi ani
Beneficiarii trebuie să mențină noile locuri de muncă, ce au fost create în urma implementării proiectului de investiții, pentru o durată de cel puțin doi din momentul finalizării implementării proiectului.
În cazul în care locurile de muncă devin vacante, indiferent de motiv, beneficiarul le va ocupa în termen de cel mult 45 de zile. În această perioadă este permisă schimbarea posturilor create, în funcție de necesitățile societății beneficiare.
Părțile sociale nu pot fi înstrăinate într-un procent mai mare de 49%
Beneficiarul investiției nu poate înstrăina părți sociale sau acțiuni ale societății într-un procent mai mare de 49%, singura excepție fiind prevăzută în cadrul Legii nr. 120/2015 privind stimularea investitorilor individuali - business angels.
Actualizarea activităților economice, conform noii clasificări a codurilor CAEN
Actualizarea codurilor CAEN (revizuirea a 3-a), de la 1 ianuarie 2025, ar putea aduce o nouă obligație pentru beneficiari, respectiv actualizarea activității economice finanțate prin intermediul proiectului, în cazul în care activitățile economice finanțate prin intermediul proiectelor de investiții vor avea o codificare nouă.
Deși nu este prevăzut un termen-limită pentru actualizarea activităților economice și adaptarea la noua clasificare, întreprinderile ar putea fi obligate să facă această modificare în cazul în care acest lucru implică și schimbarea autorizațiilor de funcționare la locul de implementare al proiectului.
Obținerea acordului Agențiilor pentru IMM-uri pentru schimbări în cadrul proiectelor
În cazul în care activitatea economică desfășurată impune realizarea unor modificări, precum schimbarea locului de implementare, a denumirii societății sau a administratorului societății, pentru a numi doar câteva dintre schimbările posibile care pot interveni în derularea activității, beneficiarul finanțării va anunța în prealabil aceste schimbări și va obține acordul Agențiilor pentru IMM-uri înainte de a dispune modificările în cauză.
Agențiile pentru IMM-uri vor desfășura controale
Pe toată durata de monitorizare de trei ani, beneficiarii celor două scheme de minimis trebuie să accepte și să faciliteze controlul din partea oficialilor Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) cu privire la ajutorul de minimis acordat prin intermediul proiectului de investiții.
Controalele vizează respectarea tuturor obligațiilor asumate de către beneficiar prin intermediul acordului de finanțare și implică solicitarea de informații și documente suplimentare din partea beneficiarului investiției. În cazul în care obligațiile asumate de către beneficiari nu vor fi respectate, Agențiile pentru IMM-uri vor propune rezilierea acordului de finanțare și demararea procedurilor de recuperare a ajutorului financiar nerambursabil, împreună cu dobânzile aferente.
Suplimentar, beneficiarul va pierde posibilitatea de a beneficia de sprijin financiar de la bugetul de stat în cadrul oricărui program finanțat de la bugetul de stat sau din fonduri structurale administrate de MEDAT, pe o perioadă de trei ani de la data constatării neîndeplinirii condiţiilor care au condus la încetarea acordului de finanțare.