Data de 28 februarie 2025 este termenul până la care contribuabilii trebuie să depună trei formulare informative anuale importante - 205, 207 și 402. Acestea se referă, în esență, la impozitele reținute la sursă în 2024 pentru veniturile persoanelor fizice și juridice.
În contextul termenului din
28 februarie 2025, până la care trebuie depuse declarațiile informative pentru anul
2024, la o întâlnire de miercuri a Tax Group s-a discutat despre
formularele 205, 207 și 402. Citatele de mai jos sunt extrase din discuția respectivă și îi aparțin lui Valentin Alangiu, Accounting & Tax Partner la Nowium.
1. De ce se depune declarația 205 și cine o depune?Valentin Alangiu: „Declarația 205 este depusă în situația în care am avut impozite reținute la sursă în relația cu beneficiari rezidenți persoane fizice. Declarația este depusă de plătitorul de venit sau de intermediarii definiți potrivit legislației în materie. Prin intermediari ne referim la societățile de valori mobiliare, cei care tranzacționează pe bursă acțiunile deținute de diverse persoane fizice, fonduri de investiții și alții.”
2. Pentru ce fel de venituri se depune declarația 205?Valentin Alangiu: „Veniturile din dividende. Atenție, aici, cu o mențiune - trebuie declarat tot impozitul reținut, inclusiv cel care a fost plătit până la 25 ianuarie, în cazul dividendelor distribuite în cursul anului 2024, dar neplătite până la 31 decembrie. Și inclusiv pentru dividendele interimare care au fost distribuite de foarte mulți pe final de an, având în vedere modificarea cotei de impozitare de la 8% la 10%. Venituri din dobânzi. Venituri sub forma câștigurilor din transferul titlurilor de valoare și instrumente financiare derivate - aici sunt două categorii (cu deținere mai mare de 365 de zile și mai mică de 365 de zile; diferența e strict de impozitare). Venituri din lichidarea unei persoane juridice - surplusul pe care îl obține un participant la persoana juridică ca urmare a lichidării, surplusul peste contribuția la capitalul social pe care a avut-o (acel surplus nu este dividend, ci venit din lichidare). Venituri din premii. Venituri din jocuri de noroc.
Venituri din încasarea bacșișului - știți că bacșișul este, să spunem, legalizat și a devenit ceva comun să-l plătim pe bonul fiscal (acel venit este impozitat cu 10% de angajator și face parte din declarația 205). Venituri din alte surse. Venituri din activități independente - este o categorie specială aici legată de restituirea dreptului de proprietate. Venituri din cedarea folosinței bunurilor, altele decât din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă. Aici avem schimbări din 2024 - aceste venituri sunt impozitate prin reținere la sursă. Câștigul sau pierderea din transferul aurului de investiții. Și veniturile din cedarea folosinței bunurilor plătite exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract.”
3. Declarația 205 vizează toate impozitele declarate prin declarația 100 sau numai unele dintre ele?Valentin Alangiu: „Până la urmă, esența este că vorbim de ceea ce ați declarat prin declarația 100, în cursul anului 2024, cu mici excepții (evident că avem anumite categorii de impozite declarate prin declarația 100 ce nu au legătură cu un beneficiar persoană fizică - cum ar fi impozitul pe profit, impozitul micro, contribuția la fondul de handicap sau alte tipuri de impozite). Adică vorbim de toate cele care au legătură cu un impozit reținut la sursă pentru un beneficiar rezident persoană fizică - trebuie defalcat acel impozit, în această declarație 205, pe beneficiari de venit.”
4. Dacă am făcut rețineri pentru mai multe tipuri de impozite, depun mai multe declarații 205 sau numai una?Valentin Alangiu: „În cazul în care au fost efectuate, în cursul anului, mai multe tipuri de rețineri pentru mai multe tipuri de impozite, ele se pot declara pe același formular. Nu trebuie câte un formular pentru fiecare categorie. Și există un tabel distinct, o secțiune în declarația 205. Formularul se depune prin mijloace electronice.”
5. De ce se depune declarația 207? Mai este o legătură cu declarația 100?Valentin Alangiu: „Declarația 207 este oarecum similară cu 205, doar că ne referim la beneficiari nerezidenți. Iar, ca specific, față de 205, trebuie să reținem că la 207 declarăm chiar și situația unor sume care au fost scutite de impozit prin aplicarea prevederilor Codului fiscal sau a convențiilor de evitare a dublei impuneri. Și aici avem corelația cu impozitele declarate în formularul 100, în relație cu nerezidenți. Dar, în plus, avem și situația unor venituri care sunt scutite, cum ar fi, cel mai la îndemână, dividendele distribuite unor persoane juridice din Uniunea Europeană care îndeplinesc condițiile de deținere de 10% și de un an de zile. La fel, scutirile pentru dobânzi și redevențe sau scutirile aferente convențiilor de evitare a dublei impuneri. Important: trebuie să declarăm chiar și situația în care impozitul este calculat cu «gross-up» și este suportat de către plătitorul de venit din România.”
6. Declarația 207 vizează și persoane juridice?Valentin Alangiu: „Observăm aici că 205 este în relație doar cu persoane fizice, pe când în 207 vorbim de nerezidenți în general - persoane fizice sau juridice.”
7. Codul de înregistrare fiscală al nerezidentului este necesar în declarația 207?Valentin Alangiu: „Avem și cerința deja consacrată că nerezidentul ar trebui să aibă cod de înregistrare fiscală din România, ca să se folosească acel cod de identificare pentru raportarea în 207. S-a încercat într-un singur an să se blocheze depunerea declarației - adică să fie obligatorie specificarea acestui cod. Până la urmă, s-a lăsat funcționarea ei așa, fără identificarea nerezidentului în România. Deocamdată, în ultimii ani, numai așa s-a depus. Bănuiesc că și pentru 2024 nu e nimic schimbat.”
8. De ce se depune declarația 402?Valentin Alangiu: „Discutăm de o declarație informativă ce se referă la venituri de natură salarială sau asimilate salariilor, inclusiv remunerațiile administratorilor și altor persoane asimilate acestora, rezidenți ai unor state membre ale Uniunii Europene. Deci, vorbim doar de relația cu Uniunea Europeană și vorbim de sumele reținute la sursă în România pentru aceste tipuri de venituri. Trebuie avute în vedere în special de departamentele de HR și, evident, corelate tot cu declarația 100, în care s-au declarat în cursul anului 2024. Depunerea se face prin mijloace electronice de transmitere la distanță până în ultima zi a lunii februarie.”
9. Ce sancțiuni sunt pentru nedepunere?Valentin Alangiu: „Amenzile pentru nedepunere sunt între 1.000 și 5.000 lei, pentru contribuabili mijlocii și mari, și între 500 și 1.000 lei, pentru celelalte persoane juridice sau chiar pentru persoane fizice, care, în anumite contexte, pot fi obligate să depună aceste declarații.”