Astfel, prin excepție de la prevederile ordonanței-trenuleț, în acest an, “pentru activitatea desfășurată de personalul militar, polițiștii și polițiștii de penitenciare din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, precum și pentru munca suplimentară, care nu se poate compensa cu timp liber corespunzător, prestată peste programul normal de lucru de către aceste categorii de personal în cadrul activităților deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut în domeniul ordinii și siguranței publice, în respectarea regimului frontierei de stat a României ori în situații de urgență, se acordă drepturile prevăzute de legislația în vigoare în luna noiembrie 2024”.
Totodată, aceeași măsură se aplică, în 2025, și personalului militar din instituțiile de apărare și securitate națională care execută serviciul de luptă permanent, desfășoară activități deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut, precum și în situații de urgență.
În plus, OUG 4/2025 stabilește că suspendarea ocupării prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritățile și instituțiile publice, stabilită prin ordonanța-trenuleț, nu se aplică posturilor a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum până pe 31 decembrie 2024.
Apoi, structurile publice care asigură servicii medicale de urgență pot face angajări, astfel încât să poată ocupa posturile care devin vacante pe parcursul anului 2025.
De asemenea, firmele de stat pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli creșterea cheltuielilor de natură salarială față de nivelul aprobat în anul 2024 sau în realizatul din ultimul buget de venituri și cheltuieli aprobat în condițiile legii, numai ca urmare a menținerii drepturilor de natură salarială aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024 pentru numărul de personal realizat la finele acestui an, a creșterii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2025 și a celorlalte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul care intră sub incidența acestor reglementări, condiționat de îndeplinirea următoarelor cerințe cumulative:
- să nu majoreze/ indexeze sau, după caz, să nu prevadă alte mecanisme de creștere salarială în cursul anului 2025, pentru drepturile reprezentând salarii aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024;
- menținerea în anul 2025 a nivelului drepturilor de hrană/ indemnizațiilor de hrană/ tichetelor de masă/ normelor de hrană și altor drepturi de natură salarială similare aflate în plată la data de 31 decembrie 2024;
- valoarea mesei calde acordate pentru salariații care își desfășoară activitatea cel puțin 50% din timpul de lucru în subteran să nu depășească suma de 35 de lei net pentru fiecare zi lucrată, indiferent de salariul net lunar obținut. În cazul în care nu se poate asigura masa caldă conform condițiilor legale specifice, operatorii economici pot acorda contravaloarea în bani a acesteia sau tichete de masă în cuantum de 35 de lei pentru fiecare zi lucrată;
- menținerea în plată a nivelului premiilor, primelor, bonusurilor, bonificațiilor și a altor drepturi de natură salarială acordate în 2024;
- să nu programeze în anul 2025 creșterea numărului de personal față de cel realizat în anul 2024.
Comentarii articol (2)