- Operatorii sistemelor de supraveghere video trebuie să informeze persoanele prin indicatoare vizibile, menționând scopul filmării, temeiul juridic și perioada de stocare a imaginilor.
- Consimțământul explicit nu este obligatoriu pentru supravegherea video în spații publice, dar informarea este esențială, iar camerele pot fi instalate doar pentru scopuri legitime și precise.
Supravegherea video în spațiile publice reprezintă o practică din ce în ce mai răspândită, care are și implicații în ceea ce privește protecția datelor cu caracter personal. GDPR stabilește un cadru juridic clar pentru implementarea sistemelor de supraveghere video din spațiile publice, echilibrând nevoile de securitate cu drepturile fundamentale ale persoanelor.
Sistemele video pot fi instalate doar pentru scopuri precise și legitime, cum ar fi asigurarea pazei și protecției persoanelor, protejarea bunurilor și valorilor sau monitorizarea zonelor de acces într-un imobil.
Operatorii sistemelor de supraveghere video au obligația de a instala pictograme vizibile care să indice monitorizarea video, să le poziționeze la o distanță rezonabilă de echipamentele de supraveghere și să se asigure că imaginile sunt captate doar în zonele strict necesare.
Aceasta, pentru că unul dintre principiile de bază ale GDPR este dreptul de a fi informat. Operatorul de date, fie că este vorba de un hotel, o bancă sau o autoritate publică, care instalează camere de supraveghere, are obligația de a te informa cu privire la faptul că ești filmat.
Această informare trebuie să includă scopul pentru care se face filmarea (de exemplu, asigurarea securității, prevenirea infracțiunilor), temeiul juridic al prelucrării (adesea interesul legitim al operatorului de a-și proteja bunurile și clienții), destinatarii sau categoriile de destinatari ai imaginilor (cum ar fi personalul de securitate, autoritățile de aplicare a legii în caz de incidente), perioada pentru care imaginile vor fi stocate și existența drepturilor tale în conformitate cu GDPR.
De cele mai multe ori, aceste lămuriri sunt furnizate prin indicatoare sau panouri informative clar vizibile în zonele supravegheate. Ele pot fi explicite sau accesibile prin intermediul unui cod QR.
Deși supravegherea video trebuie să aibă un temei legal, cum ar fi interesul legitim pentru protecția proprietății sau siguranța persoanelor, consimțământul prealabil și explicit nu este obligatoriu în spațiile publice, însă este obligatorie informarea, așa cum este descrisă mai sus.
Ai, de asemenea, dreptul de a accesa datele personale prelucrate. Acest lucru înseamnă că poți solicita operatorului să confirme dacă ai fost filmat și, în caz afirmativ, să îți ofere acces la imaginile respective și la informații suplimentare despre prelucrare.
De asemenea, trebuie să ții cont de faptul că, deși, teoretic, ai dreptul de a obține o copie a înregistrărilor video în care apari, există o condiție pentru a ți-l putea exercita: ca acest lucru să nu afecteze drepturile și libertățile altora (de exemplu, prin identificarea altor persoane în înregistrare fără consimțământul lor).
În anumite circumstanțe, GDPR îți oferă dreptul la ștergere, cunoscut și ca "dreptul de a fi uitat". Poți solicita operatorului să șteargă datele tale personale fără întârzieri nejustificate, iar acesta are obligația de a le șterge dacă se aplică anumite condiții.
Acestea includ situațiile în care datele nu mai sunt necesare pentru scopurile pentru care au fost colectate, ți-ai retras consimțământul (dacă prelucrarea s-a bazat pe acesta) sau te opui prelucrării și nu există motive legitime care să prevaleze.
În același timp, trebuie să nu uiți, totuși, că acest drept nu este absolut și există excepții, de exemplu, dacă păstrarea imaginilor este necesară pentru constatarea, exercitarea sau apărarea unui drept în instanță sau din motive de interes public, siguranță sau securitate.
GDPR îți conferă dreptul de a te opune, în orice moment și din motive legate de situația ta particulară, prelucrării datelor tale personale, inclusiv creării de profiluri, atunci când prelucrarea este necesară pentru îndeplinirea unei sarcini care servește unui interes public sau pentru interesele legitime urmărite de operator.
Dacă te opui, operatorul nu mai poate prelucra datele respective, cu excepția cazului în care demonstrează că are motive legitime și imperioase care prevalează asupra intereselor, drepturilor și libertăților tale sau că scopul este constatarea, exercitarea sau apărarea unui drept în instanță.
Pentru a-ți exercita aceste drepturi, trebuie să contactezi operatorul de date (conducerea hotelului, băncii, autorității publice etc.). Dacă consideri că drepturile tale au fost încălcate ori dacă cererile tale adresate operatorului au fost ignorate, ai dreptul de a depune o plângere la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).
De exemplu, chiar săptămâna aceasta, Autoritatea a sancționat un hotel pentru încălcarea GDPR. Investigația a demarat ca urmare a unei plângeri prin care se reclama faptul că operatorul nu a răspuns în termenul legal la o cerere de exercitare a dreptului de acces și nu a furnizat toate datele personale solicitate, inclusiv copia unui document semnat și înregistrări audio-video.
Ca urmare a investigației, au fost constatate încălcări ale obligației de a răspunde cererilor în termenul legal și de a furniza informații complete. Acest caz ilustrează cele de mai sus și certifică faptul că ANSPDCP sancționează operatorii care nu respectă drepturile persoanelor vizate, inclusiv în contextul prelucrării imaginilor video.
În același timp, trebuie să ții cont de faptul că o bancă nu îți va pune la dispoziție înregistrările video în care apari și tu, dar este obligată să te informeze la scopul și durata păstrării înregistrărilor și, de asemenea, să te informeze cu privire la persoanele care au acces la acestea.
Comentarii articol (1)