În urmatorii patru ani, companiile americane vor cheltui mai mult de trei miliarde de dolari pentru dezvoltarea si administrarea retelelor wireless metropolitane, spune un studiu MuniWireless.com. În 2005, investitiile au totalizat 235 de milioane de dolari, iar orase precum Philadelphia, New Orleans ori San Francisco beneficiaza deja de proiecte avansate privind retele publice wireless.
O persoana care detine un dispozitiv wireless poate, prin intermediul unui computer, al unui telefon celular sau al unui PDA, sa se conecteze la Internet atunci când se afla în apropierea unui punct de acces wireless. Regiunea acoperita de unul sau mai multe puncte wireless de acces la Internet este denumita hotspot. Aria de acoperire a unui hotspot poate merge de la o camera pâna la kilometri patrati de acoperire, in cazul unor hotspot-uri multiple care îsi întrepatrund acoperirea.
Boom-ul american al retelelor wireless metropolitane are însa în vedere un aspect cu totul nou pâna acum: conectarea locuitorilor se face, în cele mai multe cazuri, gratuit. Primaria încheie un parteneriat cu diverse companii private, care îsi asuma în totalitate costurile dezvoltarii. În schimbul acestor costuri, dezvoltatorul beneficiaza de avantaje conexe.
Primaria pune la dispozitie infrastructura metropolitana de stâlpi de curent electric si cladiri înalte pentru a fi montate echipamentele necesare instalarii retelei. Ulterior, costurile de instalare si exploatare pot fi acoperite prin intermediul unor servicii de genul telefoniei prin Internet (voice-over-IP) ori servicii de transfer de date în regim 3G. În cazul serviciilor 3G, avantajul retelelor Wi-Fi metropolitane este reprezentat de costul infim al transmiterii datelor. În SUA, cifrele arata ca livrarea unui megabyte de date prin intermediul retelei mobile 3G costa aproape 25 de centi, spre deosebire de costul de jumatate de cent implicat de folosirea unei retele metropolitane Wi-Fi. Avantajele dezvoltatorului nu se opresc însa doar la serviciile de comunicatie pe care le poate oferi.
Microsoft intra în cursa
Ideea de oferire a unor servicii similare în Internet, cunoscuta sub numele de „me too“ (si eu), a ajuns acum si la nivelul serviciilor Wi-Fi. Microsoft a anuntat ca tehnologia sa de servire a mesajelor publicitare (adCenter) va "motoriza" reteaua de acces gratuit la Internet din Portland, Oregon. În parteneriat cu reteaua de telecomunicatii MetroFi, Microsoft va sponsoriza serviciul care pâna la finalul anului viitor va oferi Internet Wi-Fi gratuit catre 95% din locuitorii Portlandului. Compania spera ca va obtine profit din cautarile locale.
Exista zvonuri din ce în ce mai întemeiate ca si AOL si Yahoo! sunt pregatite sa intre în competitia Wi-Fi. E greu de estimat, la aceasta ora, care va fi impactul publicitatii Wi-Fi în cresterea profitului marilor companii de Internet. Însa este din ce în ce mai probabil ca, în marile orase ale lumii, navigarea pe Internet va deveni gratuita, dupa modelul similar al televiziunilor care pot fi captate gratuit prin intermediul antenelor TV.
Alte companii încearca metode de afaceri cu totul iesite din comun. Exista oferte de conectare gratuita la Internet, fara sustinere publicitara sau vânzarea de servicii premium. FON, o companie spaniola, a început sa ofere servicii gratuite de conectare la Internet pentru cumparatorii routerelor sale, care aleg sa împarta accesul la Internet cu alti utilizatori.
Povestea Wi-Fi nu se opreste însa aici. Cum se întâmpla întotdeauna, atunci când un concept se dovedeste profitabil, apar si luptele privind paternitatea sa.
Inventatorul Wi-Fi îsi cere drepturile
Un judecator federal din Tyler, Texas, a decis saptamana trecuta ca o agentie guvernamentala australiana detine un brevet de inventie asupra tehnologiei Wi-Fi. În cazul în care va supravietui întregii proceduri judiciare care a fost declansata de curând, decizia ar putea avea un impact larg asupra producatorilor de echipamente wireless. Judecatorul Leonard Davis a decis ca brevetul acordat în 1996 catre Organizatia de Cercetare Stiintifica si Industriala a Commonwealth-ului (Scientific and Industrial Research Organisation - CSIRO), este valid. Patentul se aplica asupra implementarii anumitor aspecte ale standardelor wireless 802.11a and 802.11g. Judecatorul a mai decis ca Buffalo Technology, un mic producator de routere Wi-Fi, a încalcat dreptul inventatorului australian. Privita din perspectiva Buffalo Technology, sentinta poate însemna daune situate undeva între 1,5 si 2 milioane de dolari, platite CSIRO. Privita la nivelul întregii industrii IT din lume, decizia ar putea avea un impact major asupra freneziei cu care diverse companii implementeaza chipset-uri Wi-Fi în dispozitive de larg consum, cum ar fi playerele muzicale si telefoanele mobile.
În fapt, la nivelul SUA, doar peste 100 de companii mari ar putea ajunge sa plateasca taxe de licentiere catre CSIRO, pentru utilizarea tehnologiei în cauza. Pentru multe dintre aceste companii însa, procesul nu e o stire de senzatie. În 2005, Dell, Intel, Hewlett-Packard, Microsoft si Netgear au dat în judecata CSIRO la un tribunal din San Francisco, pentru a încerca sa faca brevetul inaplicabil. În prezent, procesul este suspendat datorita cererii CSIRO de a transfera procedura judiciara în Texas, unde judecatorul Davis a realizat deja cercetari extinse asupra cazului.
În apararea dreptului sau, CSIRO mentioneaza ca încearca de aproape sapte ani sa licentieze tehnologia catre marii furnizori de dispozitive care încorporeaza chipset-uri wireless. Avocatii agentiei au explicat ca este putin probabil sa fie actionate în judecata toate companiile care utilizeaza tehno-logiile patentate. De fapt, în acest moment, batalia este aceea de a obtine sume de bani de la producatorii de echipament (cum ar fi NetGear ori Microsoft), si nu de la producatorii de chipset-uri (Broadcom, Intel ori Atheros). Avocatii sustin chiar ca productia de chipset-uri care înglobeaza tehnologia patentata nu este o încalcare a brevetului de inventie, încalcarea producându-se doar la momentul în care aceasta tehnologie este utilizata într-un anumit dispozitiv.
Comentarii articol (0)