Regulamentul se aplica institutiilor financiare nebancare persoane juridice romane si sucursalelor din Romania ale institutiilor financiare nebancare straine, inscrise in Registrul special tinut de Banca Nationala a Romaniei, denumite in continuare IFN.
Actul normativ reprezinta un cadru general pentru elaborarea de catre aceste institutii a politicilor si procedurilor proprii de cunoastere a clientelei, in scopul combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.
Fiecare IFN va elabora un program propriu de cunoastere a clientelei, constand in politici si proceduri de cunoastere a clientelei, care sa corespunda naturii, marimii, complexitatii si intinderii activitatii sale si sa fie adaptat la gradul de risc asociat categoriilor de clienti pentru care aceasta presteaza servicii financiare.
IFN trebuie sa elaboreze politici clare de acceptare a clientului, prin care sa se stabileasca cel putin categoriile de clientela pe care isi propun sa le atraga, procedurile graduale de acceptare a clientelei, stabilite in functie de riscul asociat diferitelor categorii de clienti si care sa includa si o descriere a categoriilor de clienti cu un grad de risc potential mai ridicat decat nivelul mediu acceptat de catre institutia financiara nebancara.
Institutiile financiare nebancare trebuie sa stabileasca o procedura sistematizata pentru verificarea identitatii noilor clienti si a persoanelor care actioneaza in numele acestora si sa nu intre in relatii de afaceri pana cand identitatea noului client nu este verificata in mod corespunzator.
Monitorizarea clientelei se realizeaza cel putin prin urmatoarele activitati: actualizarea permanenta a evidentelor privind identitatea clientilor, reevaluarea periodica a calitatii procedurilor de identificare aplicate de intermediari si monitorizarea tranzactiilor in vederea determinarii si raportarii tranzactiilor suspecte in conformitate cu procedurile interne ale institutiei financiare nebancare.
Fiecare institutie financiara nebancara trebuie sa isi stabileasca politici si proceduri corespunzatoare pentru asigurarea implementarii unui program eficient de cunoastere a clientelei. In acest sens, prin reglementarile interne, trebuie sa se asigure cel putin:
a) separarea responsabilitatilor;
b) supravegherea periodica a gestiunii informatiei, a sistemelor si controlului acestora;
c) o strategie de pregatire a personalului in domeniul standardelor de cunoastere a clientelei si al programelor proprii elaborate pe baza acestora.
In termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a regulamentului (21.11.2006), institutiile financiare nebancare vor adopta si vor implementa programe de cunoastere a clientelei, adaptate specificului propriei activitati.
Comentarii articol (0)