avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 288 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Recuperări de creanţe, datorii, ... O banca solicita copie CI pentru fiecare client care ...
Discuție deschisă în Recuperări de creanţe, datorii, Probleme cu băncile

O banca solicita copie CI pentru fiecare client care depune orice suma intr-un cont tert, cat de legala este aceasta practica?

De cate ori ajung la ING, ma lovesc de aceasta practica pacatoasa. Nu am avut niciodata nicio tangenta cu aceasta banca, insa, de fiecare data mi se solicita ci, la care se face imediat o copie.

Ma deranjeaza in primul rand, pentru ca aceasta operatiune ingreuneaza procedura si daca se intampla sa gasesti cinci persoane la rand, in fata ta, esti condamnat la 30 de minute de asteptare. Apoi ramane si intrebarea retorica, de unde aceasta nevoie de copii ale sutelor de milioane de deponenti din toata tara, de ce nu se multumesc cu o identificare vizuala a clientului?!

Am trimis o cerere la BNR, in care m-au aburit cu legislatia anti-terorism si alte abureli, important pentru mine, este ca celelalte banci se descurca si fara aceste copii, deci nu este deloc o practica obligatorie.

Intrebarea mea la voi este: vi se pare normal ca pentru o depunere de 80 de euro sa se pastreze copie ci?

"Ca urmare a mesajului dvs., privind procedura de legitimare solicitata la toate depunerile de numerar la ghiseele institutiei de credit indicate, in conditiile in care, conform afirmatiei dvs., nu sunteti client al bancii in speta, va facem cunoscut ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului (aprobata prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare) defineste clientul unei institutii de credit ca „orice persoana cu care, in desfasurarea activitatilor desfasurate in baza atorizatiei de functionare acordate de banca centrala, institutia de credit a negociat o tranzactie, chiar daca respectiva tranzactie nu s-a finalizat si orice persoana care beneficiaza de serviciile unei institutii de credit, inclusiv persoanele care au beneficiat in trecut de serviciile unei institutii de credit”.

Totodata, va supunem atentiei cerintele Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare (cadru legislativ care transpune prevederile legislatiei comunitare in materie[*]), ale Regulamentului de aplicare a prevederilor Legii nr. 656/2002, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 594/2008 si ale Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 9/2008 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului (emis conform obligatiei expres prevazute de OUG nr. 53/2008), conform carora institutiile de credit au obligatia adoptarii de norme interne de cunoastere a clientelei, care sa previna folosirea institutiei pentru desfasurarea unor activitati ce au ca scop spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism.

In acest sens, normele de cunoastere a clientelei elaborate de institutiile de credit contin proceduri de identificare si de monitorizare permanenta a clientilor pentru incadrarea acestora in categoria de clientela corespunzatoare, respectiv pentru trecerea dintr-o categorie de clientela in alta, context in care, conform art 8 (2) din Regulamentul BNR nr. 9/2008, cu modificarile si completarile ulterioare „verificarea identitatii clientului se realizeaza pe baza documentelor din categoria celor mai greu de falsificat sau de obtinut pe cale ilicita sub un nume fals, cum sunt documentele de identitate, emise de o autoritate oficiala, care sa includa o fotografie a titularului.“ In aplicarea dispozitiilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, institutiile au obligatia de a pastra cel putin copii ale documentelor de identitate ale clientilor persoane fizice si copii ale documentelor de constituire in cazul clientilor persoane juridice ori entitati fara personalitate juridica, ca de exemplu actul constitutiv si certificatul de inmatriculare ori inregistrare si au obligatia ca, la solicitarea expresa a Bancii Nationale a Romaniei sau a altor autoritati conform legii, sa pastreze, intr-o forma corespunzatoare pentru a putea fi folosite ca mijloace de proba in justitie, datele de identificare a clientului, evidentele secundare sau operative si inregistrarile tuturor operatiunilor financiare ce decurg din derularea unei relatii de afaceri, pentru o perioada mai mare de 5 ani de la incheierea relatiei de afaceri cu clientul."

asa e, cum zic ei?
Ultima modificare: Marți, 20 August 2013
floraur, utilizator
Buna ziua,

Vi s-a explicat intr-un mod cat se poate de civilizat necesitatea efectuarii acestor masuri de cunoastere a clientelei, ori de cate ori sunt facute operatiuni de catre un non-client.

Unde este abuzul la care faceti referire?

Pai eu nu am nico problema cu modul in care mi s-a explicat situatia, am spus eu cumva ca s-a strigat la mine sau ceva similar? Vi se pare dvs. ca tip eu la cineva?

Nu vad despre ce abuzuri vorbiti dvs., eu incerc sa ma lamuresc in sensul de a intelege procedura legala, ma intereseaza daca banca face sau nu exces de zel... nu pot spune ca ma simt abuzat, ci doar putin iritat.

Repet, pentru a nu fi inteles gresit, fac depuneri mai tot timpul si singura banca, care considera imperios necesara o copie a cartii de identitate, pentru o depunere de numerar de 2 euro, este ING. Nu se poate ca toata lumea sa fie in afara legii, mai putin aceasta banca. Nu vi se pare legitima nedumerirea mea? Nu aveti in fata un paranoic, care se gandeste noaptea ce face banca cu copia mea de bulletin, insa insistenta lor si cum spuneam mai sus, excesul de zel par aiurea...
Ultima modificare: Marți, 20 August 2013
floraur, utilizator
Din punctul meu de vedere o lectura sumara a adresei primite de la BNR ar trebui sa fie de natura sa va lamureasca pe deplin cu privire la obligatia bancilor.
Poate la celelalte banci aveti cont deschis si de aceea nu va cer copie de pe CI, pentru ca o au la dosar.
Va garantez ca toate bancile cer ( sau cel putin ar trebui sa ceara ) si pastreaza o copie de pe CI dela orice nonclient care solicita sa faca o plata.
Ultima modificare: Marți, 20 August 2013
ContSters214341, utilizator
este o procedura standard. vi se pare anormal tocmai cand cineva respecta legea. eu cred ca este suficienta adresa bnr si nu este nimic anormal in aceasta practica. ni se pare anormal insa cand normalul se manifesta pentru ca nu suntem obisnuiti cu el.
Sa stiti ca si alte banci procedeaza la fel. La BRC mi-au facut copie dupa buletin pentru o derere de inlocuire card pierdut si sunt, evident, clientul lor.

Ce ar trebui sa faca e sa ataseze copia in format electronic in baza de date cu tranzactiile aflata in calculator, abia atunci si-ar indeplini rolul pentru care e gandita.

Alte discuții în legătură

Refuz incasare rata pentru refuz copiere carte identitate elena84 elena84 Am fost la banca pt depunerea sumei lunare conform uni acord de plata la un dosar de executare.Dupa ce mi-au fost incasati banii si chitanta emisa,casierita ... (vezi toată discuția)
Adresa pt.prevenirea spalarii banilor rodia rodia Am aflat de curand ca trebuie depusa o adresa la Oficiul pt.prevenirea spalarii banilor daca ai tranzactii in numerar peste 15ooo euro. Asa este?:(,trebuie ... (vezi toată discuția)
Raportare bnr a imprumutului de la asociat nerezident Jan2012 Jan2012 Buna ziua, Un SRL se afla in urmatoarea situatie: a luat un imprumut in EUR de la unul din asociati, cetatean francez. In contract era prevazuta restituirea ... (vezi toată discuția)