Banca Nationala a Romaniei (BNR) anunta ca bancile deruleaza o campanie de actualizare a datelor despre clientii lor, in vederea aplicarii dispozitiilor referitoare la prevenirea spalarii banilor si finantarii terorismului. Clientii trebuie sa furnizeze informatiile cerute de banci pentru a se asigura ca efectuarea tranzactiilor nu va fi intarziata pana la actualizarea datelor.
“In aceasta perioada, institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special sunt in plina campanie de actualizare/completare a datelor detinute despre clientii lor, persoane fizice si juridice, pentru a asigura respectarea dispozitiilor Legii nr.656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, cu modificarile si completarile ulterioare si ale
Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 9/2008 privind cunoasterea clientelei in scopul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului”, se arata intr-un comunicat al BNR.
Potrivit
Regulamentului nr. 9/2008, toate institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special trebuie sa obtina de la clientii lor in cel mai scurt timp, cel putin urmatoarele informatii:
1. Pentru persoane fizice:
a. numele si prenumele si, dupa caz, pseudonimul;
b. data si locul nasterii;
c. codul numeric personal sau, daca este cazul, un alt element unic de identificare similar;
d. domiciliul si, daca este cazul, resedinta;
e. numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
f. nationalitatea;
g. ocupatia si, dupa caz, numele angajatorului ori natura activitatii proprii;
h. functia publica importanta detinuta, daca este cazul (conform definitiei din Legea 656/2002);
i. numele beneficiarului real.
2. Pentru persoanele juridice sau fara personalitate juridica:
a. denumirea;
b. forma juridica;
c. sediul social si, daca este cazul, sediul unde se situeaza centrul de conducere si de gestiune a activitatii statutare;
d. numarul de telefon, fax, adresa de posta electronica, dupa caz;
e. tipul si natura activitatii desfasurate;
f. identitatea persoanelor care, potrivit actelor constitutive si/sau hotararii organelor statutare, sunt investite cu competenta de a conduce si reprezenta entitatea, precum si puterile acestora de angajare a entitatii;
g. numele beneficiarului real sau, in situatia prevazuta la art. 22 alin. (2) lit. b) pct. 2 din Legea nr. 656/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, informatii despre grupul de persoane care constituie beneficiarul real;
h. identitatea persoanei care actioneaza in numele clientului, precum si informatii pentru a se stabili ca aceasta este autorizata/imputernicita in acest sens.
Regulamentul BNR nr.9/2008 stabileste standardele minime pentru elaborarea de catre institutiile de credit si institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul special a propriilor norme de cunoastere a clientelei ca parte esentiala a administrarii riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului.
In acest context, BNR arata ca
solicitarea de informatii de catre fiecare entitate in parte poate avea o arie mai larga de cuprindere decat minimul prevazut de regulament.
BNR precizeaza ca, indiferent de produsul sau serviciul bancar pe care il utilizeaza sau solicita,
clientii institutiilor mentionate anterior trebuie sa furnizeze informatiile in cauza pentru a se asigura ca efectuarea tranzactiilor solicitate nu va fi intarziata pana la actualizarea informatiilor despre client.
Comentarii articol (4)